#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

خانواده شریف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی را برای مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: این مجموعه از دوره قاجار تا اواخر دوره وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به دانشگاه بیرجندپهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع آوری و حفظ شده است که قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم آقا سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت ا… آقا محمدرضا شریف است.

 

دکتر مفید شاطری افزود:همچنین بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات آقا سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند آقا سید ابوطالب مجتهد است.

 

وی گفت:در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت الله آقا محمد رضا شریف مشهور به شریعت‌مدار است که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان ابتیاع شده است.

دکتر شاطری موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد و گفت: از ۴۸۰ جلد کتاب اهدایی ۲۲۰ نسخه چاپ سنگی و ۶۵ نسخه خطی و دستنویس است و ۱۹۵ نسخه از این کتب چاپ جدید است که برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی است که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد.

 

وی افزود: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحبنظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند گفت: کتب وقفی در آینده اسکن خواهد شد و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار خواهد گرفت.