#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع کرونا باید هم‌چنان صورت گیرد تصمیم مدیران و اطلاع رسانی تصمیمات به مردم است، گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید ۶۰ درصد واکسینه شوند؛ لذا لازم است در مورد واکسن، آنهایی که تاییدیه دارد از هر جا که ممکن است تهیه شود.

مسعود ضیاییاظهار کرد: جداسازی فرد مبتلا به کرونا از سایر اعضای خانواده باید به درستی انجام شود چراکه ما شاهد درگیری‌های خانوادگی هستیم و این درگیری خانوادگی به این دلیل است که وقتی علائم ایجاد شده به آن توجهی نشده؛ همچنین پروتکل‌ها در ارتباط با سایر افراد خانواده رعایت نشده و قرنطینه خانگی صورت نگرفته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص انتقال ویروس کرونا در وسایل نقلیه عمومی گفت: شواهد حاکی از آن است تعداد زیادی از بیماران به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در وسایل نقلیه عمومی مبتلا شده و این ویروس را به خانوده‌های خود منتقل کردند.

وی با تاکید به استفاده همه مسافرین وسایل نقلیه عمومی از ماسک، بیان کرد: الزام است مسافرین با باز گذاشتن تمامی پنجره‌ها و کمک به جریان هوا در وسیله نقلیه، باعث کاهش انتقال ویروس شوند و افراد دارای علائم حتما از حضور در وسایل نقلیه عمومی خودداری و در خانه استراحت کنند .

ضیایی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه بسیاری از بیماران با داشتن کمترین علامت یا بدون داشتن علامتی، ناقل این بیماری هستند، می‌توانند سایر افراد جامعه را مبتلا کنند؛ لذا از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و اطرافیانشان با رعایت نکات بهداشتی از قبیل ماسک زدن، شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از حضور در اجتماعات غیر ضروری به کاهش همه گیری این ویروس منحوس کمک کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع کرونا باید صورت گیرد تصمیم مدیران و اطلاع رسانی تصمیمات به مردم است، به اهمیت واکسیناسیون به موقع اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید ۶۰ درصد واکسینه شوند؛ لذا لازم است در مورد واکسن، آنهایی که تاییدیه دارد از هر جا که ممکن است تهیه شود.

وی افزود:  همچنین از واکسیناسیون داخلی حمایت‌های لازم صورت گیرد، هرچند به نتیجه رسیدن واکسن‌های داخلی ممکن است چند ماه طول بکشد چراکه باید مراحلی برای تایید آن طی شود، به طوریکه واکسن داخلی اولا باید موثر باشد و دوما عارضه نداشته باشد و نکته دیگر اینکه بتوان آن را به تولید انبوه رساند.

ضیایی ادامه داد: ما نیاز داریم به اینکه حداقل تا تابستان آینده بسیاری از مردم عادی و همچنین کسانی را که با بیماران کرونایی سر و کار دارند و نیز سالمندان را واکسینه کنیم، پس نیاز به تامین و تولید انبوه واکسن داریم. لذا مسئولین باید در این امر نهایت تلاششان را باید انجام دهند.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند گفت: از سوی دیگر باید شفاف سازی لازم انجام شود؛ اینکه چه میزان واکسن تامین می‌شود و کجا مصرف می‌شود از مسائل مهم در شفاف سازی و اعتمادسازی با مردم است؛ این اعتمادسازی با مردم باعث می‌شود تا مردم نیز روحیه گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

موارد سرپایی رو به افزایش است

ضیایی با اشاره به اینکه افزایش موارد بستری محتمل است، افزود: در حال حاضر، موارد سرپایی نسبت به چند هفته قبل چند برابر شده اما موارد بستری زیاد نیستند و قابل کنترل است که البته در حال افزایش است.

وی ادامه داد: همین طور ممکن است آمار سرپایی‌ها در هفته‌های آتی بیشتر و وخیم تر و منجر به بستری بیشتری شود که این هشدار را باید جدی بگیریم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: امیدواریم در نوروز هم مانند سال گذشته هموطنان تمام تلاششان را بکنند و کمترین حضور را در اجتماعات داشته باشند؛ در مورد دیدار خانواده‌ها با افرادی که مبتلا هستند بهتر است که دیدار و ملاقات‌ها در فضای باز با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی باشد و در فضای بسته هم پنجره‌ها باز و پنکه روشن باشد تا انتقال ویروس اتفاق نیفتد.

انتهای پیام