مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برنامه‌های کنگره ملی “ابن حسام خوسفی” شاعر ایرانی امسال در چهار مرحله و در تهران، بیرجند و خوسف برگزار می‌شود.

علی فرخنده روز پنجشنبه در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی دفتر این انجمن در سال گذشته افزود: برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی و بزرگداشت آیت الله تهامی در این آخرین جلسه انجمن در اسفند سال گذشته برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده است گفت: مرحله اول آن با مسئولیت دانشگاه بیرجند در قالب کمیته علمی و پژوهشی است که فراخون مقالات آغاز شده و حداقل سطح مقالات isc در مجموعه جهان اسلام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: مرحله دوم به موضوعات فرهنگی بر می‌گردد که میزبانی استان از جشنواره ملی شعر آیینی خواهد بود و تربیت ۱۸۰ شاعر جدید آیینی از نسل جوان و نوجوان برای استمرار این مسیر در مجموعه استان دنبال می‌شود.

وی گفت: چاپ مقالات واصله از اساتید زبده حوزه ادبیات کشور از دیگر برنامه‌های بخش فرهنگی این کنگره ملی است که رونمایی آن را در اختتامیه خواهیم داشت.

فرخنده اظهار کرد: اختتامیه جشنواره شعر ابن حسام ۲۹ اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش سوم کنگره، هنری است که با همکاری فرهنگستان هنر و اداره‌ کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲ موضوع خوشنویسی و تصویرنگاری و حضور اساتید برجسته این حوزه‌ها با محوریت اشعار ابن حسم خوسفی برنامه ریزی شده است.

کنگره ابن حسام خوسفی در چهار مرحله برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی ما ۲۰۰ اثر خوشنویسی و ۳۰ اثر تصویرگری از مجموعه خاوران نامه ابن حسام خوسفی است که در نگارخانه‌های مرکز اکران خواهد شد.

وی گفت: آخرین مرحله هم اختتامیه کنگره ملی ابن حسام در ۲۸ آبان سال جاری در مرکز استان خواهد بود، برخی برنامه‌ها هم در حوزه زیرساخت و نمایشگاه است که امروز استاندار خراسان جنوبی دستور مرمت آرامگاه ابن حسام خوسفی را صادر کرد.

وی افزود: برنامه‌های کنگره در سه سطح ملی (تهران)، استانی (بیرجند) و محلی در شهرستان خوسف برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: ۹ کمیته برای برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در استان تشکیل و امروز احکام مسئولان کمیته‌ها تحویل شد.

فرماندار خوسف هم گفت: برای برگزاری شایسته کنگره ابن حسام خوسفی در شهرستان آمادگی داریم.

سید علی حسینی افزود: بنای تاریخی ابن حسام خوسفی نیازمند مرمت و بازسازی است که ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بنا در شان این شاعر مرمت و بهسازی شود.

وی بیان کرد: تندیس ابن حسام خوسفی و نامگذاری خیابانی به نام این شاعر را در مرکز استان نداریم که اگر محقق شود در معرفی این شاعر بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

امام جمعه خوسف نیز گفت: برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی باید در ۲ حوزه معرفتی و هویتی تاثیرگذار باشد که انتظار داریم معرفی در زمینه معرفتی ملموس باشد تا شخصیت این شاعر الگوی جوانان و نوجوانان قرار گیرد.

حجت الاسلام ابراهیم اسماعیلی افزود: حجت الاسلام “شهید محمدحسن خوسفی” از شهدای مظلوم، شجاع و مقتدر است که باید با برگزاری بزرگداشت‌های مختلف در سطح منطقه معرفی شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور