مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: براساس برآورد جمعیتی که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، جمعیت خراسان جنوبی ۸۳۴ هزار نفر در این سال است.

علیرضا مهرآور  در نشست خبری به مناسبت سوم دی روز ملی ثبت احوال افزود: بر این اساس جمعیت روستایی استان ۳۲۵ هزار نفر و جمعیت شهری ۵۰۹ هزار نفر است.

وی با اشاره به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران گفت: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کل کشور را دارد و دارای رتبه ۲۸ به لحاظ سهم جمعیتی در ایران است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: خراسان‌ جنوبی در سال ۱۳۹۵ یازدهمین استان سالمند کشور با میانگین ۹.۳ درصد بود و براساس آمار سال ۱۳۹۹ بعد از خراسان شمالی رتبه دوم ازدواج در کشور را دارد.

وی گفت: در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم و براساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ خراسان‌ جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را ۲.۳۶ در سال گذشته داشتیم که نگران‌کننده است.

مهرآور به هرم سنی جمعیت استان اشاره کرد و افزود: از کل جمعیت خراسان جنوبی ۳۰ درصد در سن صفر تا ۱۵ سال، ۲۲.۸ درصد سن ۱۵ تا ۳۰، ۳۷.۴ درصد سن ۳۰ تا ۶۰ سال و ۹.۸ درصد ۶۰ سال به بالا هستند که بیشترین سهم جمعیت استان در سن فعالیت بین ۱۵ تا ۶۴ سال بوده و فرصت طلایی جمعیت از لحاظ اقتصادی است.

وی اظهار داشت: جمعیت استان از ۷۶۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود یک میلیون نفر در سال ۱۴۱۵ نفر خواهد رسید که در این مدار جمعیتی افراد زیر ۱۵ سال، ۲۸.۳ درصد جمعیت را در سال ۱۳۹۵ به خود اختصاص داده بود و این رقم در ۱۴۱۵ به ۲۵.۲ درصد می‌رسد.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال استان در این مدت از ۲۶.۴ به ۲۴.۶، ۳۰ تا ۶۰ سال از ۳۵ به ۳۷ درصد و ۶۰ سال به بالا از ۹.۸ به ۱۲.۵ می‌رسد که نشان می‌دهد جمعیت خراسان جنوبی به سمت پیری و سالخوردگی می‌رود و در حال حاضر جمعیت کشور ما در حال میانسالی است.

وی درباره ثبت وقایع حیاتی در سال جاری گفت: هشت ماه امسال ۱۰ هزار و ۶۲ واقعه ولادت در استان خراسان جنوبی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲ دهم درصد کاهش داشته و این کاهش زنگ هشدار است.

مهرآور افزود: بیشترین سهم ولادت‌ها مربوط به افراد ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است که نخستین بار و ۲۵ تا ۲۹ سال برای دومین بار فرزندآوری داشته‌اند.

وی گفت: مدت ثبت ولادت از زمان تولد فرزند ۱۵ روز است که در بیرجند ۹۸.۸ درصد ولادت‌ها در فرصت قانونی ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: سال گذشته با ثبت چهار هزار و ۷۷۷ واقعه وفات ۱۷.۵ درصد افزایش ثبت فوت نسبت به سال ۹۸ داشتیم که شیوع کرونا هم تاثیرگذار بوده است.

وی میزان افرایش ثبت واقعه وفات را در هشت ماه امسال چهار درصد نسبت به سال ۹۹ اعلام کرد و گفت: فرصت ثبت واقعه فوت ۱۰ روز است که ۹۹.۵ درصد از ثبت فوتی‌های استان در مهلت قانونی بوده است.

مهرآور گفت: ثبت واقعه ازدواج در سال گذشته ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است که یکی از دلایل آن می‌تواند شرایط آسان ازدواج در زمان کرونا باشد.

وی میزان ثبت واقعه ازدواج در ۶ ماه امسال  را ۳ هزار و ۹۰۵ واقعه اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: ۶ ماه امسال ۶۷۰ واقعه طلاق در این استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش داشته و از کل موارد طلاق ۶۸ درصد شهری و ۳۲ درصد روستایی بوده و نسبت ازدواج به طلاق ۶ به یک است.

وی افزود: در بیرجند مرکز استان ۵.۸ درصد افزایش طلاق نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه امسال ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۴۶ درصد طلاق‌های ثبت شده طول زندگی مشترک آنان کمتر از پنج سال بوده، ۲۴ درصد بین ۵ تا ۱۰ سال، ۱۴ درصد ۱۰ تا ۵، هشت درصد ۱۵ تا ۲۰، چهار درصد بین ۲۰ تا ۲۵ و پنج درصد ۲۵ سال بیشتر است.

وی بیان کرد: بیشترین میزان طلاق بین ۲۰ تا ۲۴ سال برای زنان و ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۷ درصد برای مردان ثبت شده است.

مهرآور همچنین گفت: ۳ هزار و ۱۱۴ کارت هوشمند ملی در این استان صادر شده و آماده تحویل به متقاضیان است.

وی افزود: افراد متقاضی برای دریافت کارت هوشمند ملی خود به نشانی که به شماره همراه آنان ارسال شده است، مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۹۳ هزار و ۵۶۶ نفر از مردم این استان نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام کردند و ۷ هزار و ۱۱۴ نفر از واجدین شرایط هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.

وی گفت: در مجموع ۹۸.۸ درصد جمعیت استان نسبت به ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام کردند.

مهرآور تعداد کارت هوشمند تحویل شده به متقاضیان را ۴۹۰ هزار و ۹۲۰ کارت در استان ذکر کرد و گفت: جمعیت واجد شرایط دریافت کار هوشمند در خراسان جنوبی ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر است.

وی اضافه کرد: امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، علی و محمد به ترتیب بیشترین فراوانی نام را بین نوزادان پسر و فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، زهرا و حلما به ترتیب بیشترین فراونی نام نوزادان دختر را در هشت امسال داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با گرامیداشت روز ملی ثبت احوال گفت: اولین سند ثبت احوال در بیرجند، ۲۱ مهر سال ۱۳۰۷ به نام سید مهدی قدسی صادر شد که مربوط به زمان تاسیس ثبت احوال در این شهرستان است.