اثرات اقتصادی سفر نوبخت برای استان /

?تحقق برنامه های توسعه محور وتکمیل ابر پروژه ها توسط معتمدیان عامل توجه مسولان کشور به استان

✍️نوشته : مهدی شجاع

?یکی از ویژگیهای مدیریتی محمد صادق معتمدیان در قامت استاندار خراسان جنوبی بازنمایی صحیح پتانسیل های مغفول استان و معطوف داشتن نگاه مسولان ارشد و بودجه ای کشور به حمایت از این قابلیت ها و پیشنهاد ممکن ترین راهکارها جهت بهره مندی از آنهادر راستای تحقق ۲ هدف مهم در استان : ۱- رفع عقب ماندگی ها و‌ محرومیت زدایی ۲- احیاء و بهره مندی از قابلیت ها در راستای جهش در توسعه پایدار استان است.
?یکی از مهمترین نتایج و دستاوردهای این سبک مدیریتی دکتر معتمدیان در راستای محرومیت زدایی و‌توسعه استان ، همراه نمودن مسولان عالی و جلب حمایت های بودجه ای رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و ترغیب ایشان به انجام ۳ سفر با رهاوردهای چشمگیر طی ۱۴ ماه گذشته به استان در جهت سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت خراسان جنوبی است .
❇️شرح آثار اقتصادی سفر سوم دکتر نوبخت برای مردم استان :
? ۱- یکی از برکات تلاش بی وقفه و سرعت عمل استاندار ، تسریع در مراحل احداث و تکمیل ابر پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان استان طی ۱۴ ماه گذشته است که افتتاح ۵ هزار واحد آن توسط دکتر نوبخت انجام و به متقاضیان تحویل داده شد.
این طرح که افتتاح ۲ هزار واحد دیگر آن طی سفر دی ماه دکتر نوبخت انجام شد مشکلات قشر گسترده ای از روستاییان و‌مناطق محروم استان که از منزل مسکونی با دوام محروم بودند را مرتفع و تاکنون زمینه آرامش روحی و روانی و رضایت مندی ۷ هزار خانوار محروم از‌مسکن و مشمول این طرح در استان را فراهم کرده است .
یکی دیگر از مزیت های جانبی و برجسته این طرح بزرگ ، رونق مشاغل بخش‌ تولیدات مصالح ساختمانی و ایجاد اشتغال گسترده در استان است و از نظر سرعت عمل در کشور در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر باشد .
?۲- توجه استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت های صنایع دستی استان و رایزنی در جهت فعلیت بخشیدن به این پتانسیل بمنظور ایجاد اشتغال ، یکی دیگر از اقداماتی است که طی این سفر دکتر نوبخت ودر غالب ‌انعقاد تفاهم نامه ای اجرای پایلوت آن برای اولین بار در سطح کشور در خراسان جنوبی با ظرفیت ایجاد تعداد ۳ هزار شغل ثابت و پایدار در حوزه صنایع دستی استان عملیاتی شد.
طبق این طرح تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد شد که از نقاط قوت و مثبت این طرح این است که جامعه هدف این طرح از حمایت بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض برخوردار خواهند شد و تمامی مراحل چرخه تولید صنایع دستی شامل تامین مواد اولیه، فروش تولیدات و مهارت آموزی در این طرح پیش بینی و لحاظ شده است بطوری که منجر به اشتغال زایی مطلوبی در سال جهش تولید در استان خواهدشد.
?۳- از دیگر دستاوردها و آثار این سفر ، افتتاح ۱۲ فرستنده دیجیتال برای بهره‌مندی ۱۸ روستا از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی است که با هدف توسعه متوازن ، عدالت در برخورداری مناطق روستایی و دسترسی به برنامه های رسانه ملی و مزیت های فرهنگی اجتماعی آن انجام گرفت.
?۴- انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و سازمان برنامه و بودجه جهت نصب و راه اندازی ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی ، که در این طرح از حمایت‌نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی نیز استفاده شده است و افراد بهره‌مند از این طرح در مناطق کمتر برخوردار از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برخوردار می‌شوند ، این دستاورد نیز از نتایج برنامه ریزی ها و دغدغه استاندار است که در راستای ایجاد اشتغال پایدار در استان صورت گرفته است.

?۵-افتتاح و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره زغال سنگ که از واحدهای تولیدی در شهرستان طبس است یکی دیگر از آثار این سفر و حاصل تلاش های مستمر استاندار بمنظور توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در شهرستان طبس بعنوان قطب ذغال سنگ کشوراست

?۶- انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای ۷۵ طرح و پروژه بهره مند از حمایت‌های دولت در قالب کمک‌های فنی اعتباری، تسهیلات ارزان قیمت برای تأمین سرمایه درگردش و سرمایه ثابت از دیگر اقداماتی است که با هدف تولیدبرق و‌رونق اشتغال عملیاتی شد واثرات مثبتی بدنبال دارد.

?۷- تقویت و توسعه زیرساختهای راه و تسهیل در حمل ونقل استان با استانهای همجوار و جنوب شرقی کشور از برکاتی است که یقینا با افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم و بزرگراهی توسط دکتر نوبخت ، در مسیر تحقق قرار خواهد گرفت.

?آن چه حائز اهمیت، این که دستاورد های فوق نتیحه عملگرایی و دغدغه محرومیت زدایی از استان توسط دکتر معتمدیان در بازه زمانی در حال انجام و تحقق است که دولت به علت تحریم های ظالمانه آمریکا از منابع مالی و درآمدهای نفتی محروم و با محدودیت بودجه ای مواجه است