رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح است و با پیگیری‌های صورت گرفته برای تخصیص اعتبارات محدودیتی در استان وجود ندارد.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: سامانه‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح است و برای هر سطحی اجرا می‌شود لذا هرچه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد، میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به این سامانه‌ها شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر این سامانه‌ها در سطح ۱۲ هزار و ۱۹۱ هکتار در حال اجرا است و در سال جاری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای استان خراسان جنوبی اعلام شده که به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح‌ها در دستور کار خواهد بود.

قوسی گفت: سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۹۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت پرداخت شده است.

وی در مورد نظارت بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: پیگیری بهره‌برداری از پروژه‌ها و نظارت بر نحوه بهره‌برداری از سیستم اجرایی توسط ناظران مشاور بر بهره‌برداری به مدت ۲ سال پس از تحویل موقت به طور مستمر انجام شده و راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های اصولی برای استفاده صحیح و بهینه از سیستم اجرایی به متقاضی توسط این ناظران ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: میزان اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال گذشته حدود ۲۴۶ میلیارد ریال بوده که به صورت کامل تعهد شده است و در حال حاضر معرفی طرح‌ها براساس اعتبارات مصوب استان در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم‌فشار ۸۵ درصد بلاعوض بوده و ۱۵ درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار است.

وی افزود: تاکنون با پیگیری‌های صورت گرفته برای تخصیص اعتبارت محدودیتی برای معرفی طرح‌های مذکور در استان وجود ندارد.

قوسی اظهار داشت: تاکنون برای حدود ۳۴۹ متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده صورت گرفته است.

وی گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری یکی از بهترین راهبردها در شرایط خشکسالی برای مدیریت بهینه منابع آبی و افزایش راندمان آبیاری و به تبع آن افزایش ضریب بهره‌وری آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در اراضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آنها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود.

وی افزود: در اعتبارات سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار حداکثر ۹۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت به متقاضیان پرداخت می‌شود و در سال جاری پس از ابلاغ موافقت‌نامه نرم جدید برای پروژه‌های سال ۱۴۰۰ اعمال خواهد شد.

قوسی بیان کرد: اعتبارات مصوب سال جاری حدود ۸۵۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش دارد.

وی گفت: طبق گزارش تیر ماه سال جاری مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، استان خراسان جنوبی تا پایان تیر امسال با اجرای یک هزار و ۳۵۷ هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با ۱۲ هزار و ۲۸۹ هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است.

حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده و تاکنون یک سوم اراضی مستعد استان به این سامانه‌ها مجهز شده است.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۲ هزار و ۲۰۶ چاه کشاورزی، ۲ هزار و ۱۸۹ چشمه و ۶ هزار و ۹۶۰ قنات در این استان وجود دارد و حجم تخلیه سالیانه این منابع ۸۷۴ میلیون متر مکعب است.

سطح زیرکشت باغات بارور استان ۸۸ هزار و ۵۳۳ هکتار است که سالانه از این سطح ۱۵۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود همچنین سطح زیرکشت محصولات زراعی استان ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.