مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارش‌های رگباری در این استان خسارت‌زاست و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران بخشی از خسارت‌های سیلاب سال گذشته به خراسان جنوبی تخصیص یافت.

محمدعلی آخوندی  ایرنا اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی در چند مرحله از جمله ماه‌های اردیبهشت، شهریور و دی بارندگی‌های شدید را تجربه کرد.

وی افزود: بارندگی‌ها در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرد که بخشی از خسارت‌ها به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و دامی با پوشش بیمه‌ای جبران شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: برای سایر خسارت‌ها نیز دولت در حد توان و براساس فرم‌های برآورد خسارت کمک کرده لذا در این رابطه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که اکنون در حال توزیع این اعتبار بین دستگاه‌های متولی و هزینه‌کرد آن هستیم.

وی تاکید کرد: کمبود اعتبارات نافی جبران خسارات نیست لذا انتظار می‌رود در بخش‌هایی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند به قید فوریت خسارت‌ها جبران شود.

آخوندی افزود: بخشی از خسارت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض به مردم جبران شده که بیشتر در حوزه مسکن و کمک معیشتی بوده است.

وی گفت: شرایط استان به گونه‌ای است که علیرغم کمبود بارندگی اما به خاطر توپوگرافی منطقه شاهد سیلاب‌های ناگهانی و بارش‌های رگباری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: خشکسالی‌های متوالی باعث کاهش نفوذپذیری سطح خاک و پوشش گیاهی منطقه شده است لذا بارندگی‌های سال گذشته در استان منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی‌ شد که در همه شهرستان‌ها بارندگی وجود داشت اما در نهبندان، قاینات و سرایان حجم بارندگی بیشتر بود.

وی گفت: خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله قنوات، استخرهای ذخیره آب، جاده‌های بین مزارع، راه و ایل راه‌ها به وجود آمد و خدمات شهری، معابر، کانال‌های هدایت آب و حتی برخی سیل‌بندها نیز دچار خسارت شد.

آمادگی برای بارندگی در سال جاری

آخوندی با اشاره به شروع فصل بارندگی در سال جاری ادامه داد: آمادگی‌های لازم در سطح دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد شده و نظارت‌ها نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی لایروبی رودخانه را از اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از سیل در استان انجام شده است و براساس هشدارهای هواشناسی همه دستگاه‌های متولی به حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حین وقوع سیل خدمات‌رسانی مشکل می‌شود گفت: لازم است پیش از وقوع حادثه دستگاه‌ها با تجهیز ماشین‌آلات و توان اجرایی پای کار باشند.

وی استفاده از نیروی مردمی و امکانات موجود را ضروری دانست و اظهار داشت: هر سال اقداماتی برای پیشگیرانه از سیل انجام می شود و تمامی دستگاه ها نیز در این زمینه مشارکت دارند اما همواره میزان خسارت‌ها از اعتبارات بالاتر است لذا جبران آن سخت می‌شود و باید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

آخوندی بر رعایت توصیه‌ها و هشدارها از سوی مردم تاکید کرد و گفت: هدف نهایی این است که خسارت جانی به صفر و خسارت مالی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم شاهد بارندگی‌های رگباری هستیم به طوری که در مدت نیم ساعت حدود ۴۰ میلمیتر بارندگی در استان ثبت می‌شود و این حجم بارش به‌خصوص برای مناطق کویری خطر سیل و تخریب را بسیار زیاد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی مشابه بسیاری از استان‌ها رودخانه دائمی ندارد و گاهی کشاورزان رودخانه‌ها را با بندهای غیرمقاوم مسدود می‌کنند که هنگام بارندگی موجب بروز حادثه می‌شود.

وی گفت: به‌زودی رزمایش زمستانی برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی در استان انجام می‌شود و مشارکت مردم هم از اهمیت بالایی برخوردار است.