استاندار خراسان جنوبی گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم که تا پایان دولت تدبیر و امید برنامه‌های عملیاتی را برای توسعه استان در مناطق کم برخوردار و تمامی شهرستان‌ها دنبال کنیم.

محمد صادق معتمدیان که به بشرویه سفر کرده است، پنجشنبه شب در نشست نخبگان، فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این شهرستان افزود: بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا در استان در ۱۰ سال اخیر تخلیه و خالی از سکنه شده است.

وی گفت: افراد مهاجر در حاشیه شهرها از جمله شهر بیرجند سکنی گزیده‌اند که این موضوع مسائل و مشکلات خاص خود را در حوزه‌های شهری به وجود آورده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۴۹ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی هستند و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های استان نیز برای توسعه در مناطق روستایی وجود دارد.

وی گفت: سند آمایش سرزمینی خراسان جنوبی که توسط ۴۰ نفر از اساتید و نخبگان استان تدوین شده بود، به سرانجام رسید و به عنوان یک سند بالادستی و چراغ راهنما برای برنامه‌های توسعه‌ای و عمرانی استان ابلاغ کردیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین سند توسعه استان نیز با توجه به تغییر و تحولاتی که در ساختار استان انجام گرفته بود، بازنگری شد.

وی اظهار داشت: بازنگری سند توسعه شهرستان‌ها نیز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حال انجام است و این سند که براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های هر منطقه بروز رسانی شده به زودی ابلاغ می‌شود.

وی عنوان کرد: به صورت جزئی‌تر سند توسعه استانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که امیدواریم با بسیجی که در سطح استان شکل گرفته به عنوان یک سند راهبردی به صورت کامل اجرایی شود.

معتمدیان با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته به برکت نظام اسلامی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی بسیار زیادی انجام شده است، اضافه کرد: به طور مثال قبل از استان شدن خراسان جنوبی مردم در مناطق محروم با مشکلات مختلف رفاهی، معیشتی و اشتغال مواجه بودند.

وی گفت: اقدامات زیرساختی که در خراسان جنوبی انجام شده نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل تقدیر است و بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان از امکانات زیرساختی مختلف برخوردار هستند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با این حال وقتی به روستاها مراجعه می‌کنیم وضعیت درآمدی و معیشتی مردم، وضعیت خوبی نیست که علت اصلی آن خشکسالی‌های چندین ساله است.

معتمدیان گفت: متاسفانه علیرغم تمام خدماتی که در روستاها ارائه می‌شود اما شاهد افزایش جامعه هدف زیر پوشش نهادهای حمایتی هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد جامعه روستایی استان زیر پوشش نهادهای حمایتی هستند که نشان از این است سیاست‌های ما در بحث توسعه روستایی نیازمند بازنگری است.

معتمدیان بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های هر روستا یکی از سیاسیت هایی است که در توسعه سند روستایی استان در نظر گرفته‌ایم و در یک هزار و ۷۰۰ روستای فعال استان شناسنامه‌هایی را تدوین می‌کنیم و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هر روستا جداگانه احصا می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ رسته شغلی در مناطق روستایی امکان فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دارند گفت: معدن یکی از اضلاع توسعه‌ای خراسان جنوبی است و برنامه داریم که مناطق روستایی هم درگیر بهره برداری از معدن کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مقرر شده برای هر رسته شغلی در روستاها دستگاه معین معرفی کنیم تا در زمان کوتاه بتوانیم آمار اشتغال بدهیم و خروجی‌های را مورد ارزشیابی قرار دهیم.

وی اظهار داشت: بنا داریم در زمینه پرورش شتر خراسان جنوبی را تا پایان دولت تدبیر و امید به عنوان قطب منطقه‌ای مطرح کنیم و در بحث پرورش دام نیز پیگیر محموله‌های وارداتی و اصلاح نژاد شده از کشور افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه واردات دام از کشور افغانستان در ۲ فاز اجرایی می‌شود گفت: در فاز نخست از ۲ هفته آینده بیش از ۳۵ هزار راس دام وارد استان می‌شود و از طریق وام‌های ارزان قیمت این دام‌ها بین مردم توزیع می‌شود.

معتمدیان افزود: پیش بینی می‌شود با واردات این دام‌ها بیش از ۱۰ هزار شغل در استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: برای تأمین علوفه این دام‌ها کشت علوفه در ۸۰ هزار هکتار از اراضی در ۶ شهرستان استان دنبال می‌شود و در ادامه بحث فرآوری محصولات و تکمیل زنجیره تولید دنبال خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال از سوی ستاد اجرایی در زمینه های مختلف ایجاد کشتارگاه شتر، فرآوری محصولات لبنی شتر و تولید و بسته بندی گوشت شتر در نظر گرفته شده است.

معتمدیان ادامه داد: شهرستان بشرویه علیرغم اینکه ظرفیت‌های زیادی در زمینه دامداری و کشاوررزی دارد اما شاهد عقب ماندگی‌های جدی در زیرساخت‌ها، اشتغال و معیشت هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در خراسان جنوبی این است که نتوانسته‌ایم پتانسیل‌های و ظرفیت‌های آن را به کشور معرفی کنیم در دیدارهای مختلف با مسئولان کشوری آنان اطلاع کامل از ظرفیت‌ها و مشکلات استان نداشتند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تلاش می‌کنیم از مسئولان ارشد کشور به استان دعوت کنیم تا با مشکلات و ظرفیت‌ها آشنا شوند و بتوانیم به سرعت توسعه استان را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: با رایزنی‌ها انجام شده به دنبال سفر مقام معظم رهبری به استان هستیم و امسال شاهد سفر ریاست جمهوری به استان خواهیم بود و در یکی و ۲ ماه آینده رئیس مجلس شورای اسلامی در استان حضور پیدا خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اعتبارات محدود استانی نمی‌توانیم برای توسعه استان اقدامی انجام دهیم و باید از اعتبارات ملی در اختیار وزارت خانه‌ها برای توسعه استان بهره مند شویم و در این خصوص باید مسئولان استانی ارتباط نزدیک با وزارات خانه‌ها داشته باشند.

معتمدیان افزود: تلاش خواهیم کرد که برخی پروژه‌های نیمه تمام بشرویه را به اتمام برسانیم تا باعث حل مشکلات مردم شود.

وی بیان کرد: دبیرخانه پیگیری مصوبات سفرهای شهرستانی در معاونت عمرانی استانداری تشکیل شده که به موقع و در زمان بندی مشخص مصوبات را دنبال خواهد کرد.

معتمدیان گفت: دنبال این هستیم که بشرویه از بن بست خارج شود و اگر نیاز است از بشرویه به سمت بجستان جاده‌ای احداث شود حتماً دنبال خواهیم کرد و اگر از سمت طبس به بشرویه نیاز به احداث راه جدیدی باشد نیز دنبال خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی روز گذشته (پنجشنبه) در دهمین سفر شهرستانی خود از آذرماه سال گذشته تاکنون وارد بشرویه و شهر ارسک شد و با حضور در گلزار شهدای شهر ارسک با آرمان‌های شهیدان والامقام تجدید میثاق کرد.

بازدید از پروژه در حال اجرای مرکز خدمات جامع سلامت شهری ارسک، مدرسه متوسطه اول، بازار شهر ارسک، روستای سرچاه اتحاد، دیدار مردمی، دیدار با جانباز ۷۰ درصد حاج احمد آذری، بازدید از مجتمع دامداری بشرویه، دیدار با خانواده شهدا، بازدید از مزرعه در حال احداث هیدروپونیک و افتتاح استخر سرپوشیده از جمله برنامه‌های روز گذشته معتمدیان در بشرویه بود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند دارای ۲ بخش مرکزی و ارسک است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله