سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱ هزار تن کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی در استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش یافته است.

محمد مهدی سعیدی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در جمع خبرنگاران افزود: هیچ گونه کمبود کود شیمیایی برای مصارف کشاورزی استان تاکنون نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: تا نیمه اول امسال در کشور برای تامین کود پتاس و فسفات به دلیل اینکه بخش زیادی از آن وارداتی است با مشکل مواجه شدیم اما در خراسان جنوبی کود مورد نیاز کشاورزان تامین شد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۶۰۰ تن کود پتاس و فسفات در استان توزیع و نیاز کشاورزان تامین شده البته قیمت‌ها نسبت به سال قبل پنج برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: براساس برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی، کود اوره مورد نیاز سالانه استان حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن و فسفات و پتاس چهار هزار تن است که به تدریج تامین و توزیع می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه چهار هزار تن کود شیمیایی در خراسان جنوبی ذخیره‌سازی شده است یادآور شد: در حال حاضر ۲ هزار تن کود اوره، ۴۰۰ تن کود فسفات و ۲۰۰ تن پتاس در این مجتمع موجود است.

وی گفت: تمام تلاش ما بر این است تا کود مورد نیاز کشاورزان بیشتر از مبادی خراسان جنوبی تامین شود تا کود ذخیره شده در انبارهای استراتژیک استان تخلیه نشود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کود اوره از سه پتروشیمی بجنورد، مرودشت شیراز و عسلویه در مجتمع انبارهای کود شرکت حمایتی کشاورزی استان موجود است.

وی افزود: برآورد سهمیه کود مورد نیاز کشاورزی استان برعهده سازمان جهاد کشاورزی استان و تامین و توزیع برعهده شرکت خدمات حمایتی است.

سعیدی درباره سایت بوجاری بذر در مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: دو دستگاه بوجاری بذر با قابلیت ۵.۵ تن در ساعت در این مجتمع موجود است.

وی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ تن بذر در این سایت بوجاری و به ۲۳ استان کشور ارسال شد و اکنون نیز دستگاه‌ها آماده به کار هستند و در صورت نیاز در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار می‌گیرد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که در این خصوص از مرکز انجام دادیم برای سال آینده برنامه هزار تنی برای استان دیده شده چراکه خراسان جنوبی در زمینه بذر بوجاری در کشور صاحب نام است.

وی در ارتباط با باسکول ۶۰ تنی مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد گفت: به دلیل نبود باسکول در این مجتمع، خودروهای حمل کود شیمیایی باید برای وزن‌گیری و تحویل قبض باسکول مسیر مربوطه تا شهرک صنعتی را چند مرتبه طی می‌کردند لذا برای نصب باسکول در داخل مجتمع پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفت.

سعیدی افزود: برای نصب باسکول ۶۰ تنی، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی جذب و مناقصه نیز برگزار شد که پیمانکار مشخص و پیش بینی شده است که دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی باسکول ۶۰ تنی مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی امروز با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان آغاز شد.