استاندار خراسان جنوبی گفت: باید برای محصولات استراتژیک استان شامل زرشک، عناب و زعفران، شرکت تعاونی بر پایه سرمایه‌های مردمی راه‌اندازی شود تا برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کنیم.

به گزارش ایرنا حمید ملانوری  در چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: از بدو ورود به خراسان جنوبی، دغدغه فروش محصول زرشک از سوی کشاورزان مطرح شد و در این خصوص جلساتی هم تشکیل و راهکارهای عملیاتی برای رفع نگرانی‌های مردم ارائه شده است.

وی بیان کرد: در یکی از اولین جلسات ستاد توسعه خاوران به این موضوع ورود شد و تاکید کردیم که بهترین راهکار برای رفع مشکل موجود، راه‌اندازی یک شرکت تعاونی در سطح ملی است که باید در سطح بین‌المللی هم توسعه پیدا کند تا زمینه‌ساز معرفی محصولات کشاورزی به ویژه زرشک خراسان جنوبی در سطح کشور و جهان شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مقرر شد این شرکت تعاونی در استان راه‌اندازی شود و یکسری از شرکت تعاونی‌های موجود در استان به ما نامه نوشتند که توان این کار را داریم و از آنجایی که ما به دنبال کار موازی نبودیم و هدف اصلی ما حل مشکل کشاورزان  و حمایت از این تعاونی‌ها بود، قول حمایت از تعاونی‌های استانی را دادیم.

وی اضافه کرد: اما از سال گذشته تاکنون مکاتبه‌ای از سوی تعاونی‌های استان برای ورود در این زمینه نداشتیم و نشان‌دهنده کم‌کاری این تعاونی‌هاست.

ملانوری گفت: موضوع راه‌اندازی شرکت تعاونی باید برای سایر محصولات کشاورزی شاخص استان از جمله عناب و زعفران هم دنبال شود تا منجر به بازاریابی خوب و ایجاد ارزش افزوده در این محصولات شود.

وی فرآوری را بهترین راهکار برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی دانست و اظهار داشت: اکنون فقط هشت درصد از ۲۲ هزار تن زرشک تولیدی استان فرآوری می‌شود یا ۲۰ درصد از ۶۷ تن زعفران تولیدی استان به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود که نشان می‌دهد محصولات استراتژیک استان تاکنون ارزش افزوده لازم را ایجاد نکردند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که برای محصولات کشاورزی خراسان جنوبی کار اساسی و کارشناسی انجام شود و پیشنهاد می‌کنم از تجربیات تعاونی‌های موفق همچون شرکت تعاونی پسته رفسنجان استفاده شود.

وی گفت: اقدامات گسترده این تعاونی سبب شده که پسته به یک محصول صد درصد صادراتی تبدیل شود و بعد از نفت، دومین کالای صادراتی کشور باشد که باید این شرایط برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هم رقم بخورد.

ملانوری با بیان اینکه معدن از نگاه سرمایه‌گذاران از طلایی‌ترین سرمایه‌گذاری‌هاست ادامه داد: اما در خراسان جنوبی ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال داریم که علت اصلی آن نبود دانش سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری موفق از این معادن است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از تجربیات حوزه‌های موفق در هر زمینه‌ای می‌تواند مشکلات را برطرف کرده و سودآوری به همراه داشته باشد گفت: متاسفانه هنوز کشاورزان ما به صورت سنتی به دنبال کشاورزی هستند و به دنبال افراد موفق و تجربیات موفق نمی‌روند.

بازاریابی محصولات کشاورزی نیازمند تبلیغات بیشتر

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از هر فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان استفاده کنیم گفت: بازاریابی محصولات کشاورزی خراسان جنوبی نیازمند تبلیغات بیشتر است.

وی اظهار داشت: نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، فرصت بسیار خوبی برای حضور و معرفی توانمندی‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی استان است که نباید از دست برود.

ملانوری بیان کرد: اینکه این نمایشگاه در دبی و در همسایگی ماست، در کاهش هزینه‌ها موثر است و باید علاوه بر حضور در این نمایشگاه در زمینه تولید محتوا برای معرفی محصولات و ظرفیت‌های استان هم به صورت جدی اقدام و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود.

وی با تاکید بر اینکه برای حضور هرچه موثرتر در این جشنواره باید به طور ویژه برنامه‌ریزی کنیم گفت: همه دستگاه‌های متولی درخصوص معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی نگاه استانی و نه نگاه دستگاهی و جزئی‌نگری داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که کارگروه یا کمیته‌ای تخصصی با محوریت اتاق بازرگانی بیرجند و دستگاه‌های متولی تشکیل شود تا ظرفیت‌های استان برای معرفی در این نمایشگاه به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت بیشترین بازدهی را در معرفی ظرفیت‌های استان داشته باشیم.

وی افزود: این کارگروه با حضور نمایندگان حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت شهرک‌های صنعتی، جهاد کشاورزی، نمایندگی وزارت خارجه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز معاونت اقتصادی استانداری در اسرع وقت تشکیل شود و در این کارگروه هزینه‌های حضور در این نمایشگاه هم برآورد شود.

ارائه گزارش کمیسیون صادرات، واردات، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک، و واحد بین‌الملل اتاق بازرگانی در زمینه بررسی حضور موثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی یکی از دستور کارهای جلسه امروز شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بود.

به دلیل ارائه نشدن اطلاعات دقیق درخصوص نحوه برگزاری این نمایشگاه از سوی دستگاه‌های متولی با دستور استاندار خراسان جنوبی مقرر شد با توجه به زمان برپایی جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۹ مهر ۱۴۰۰ تا فروردین ماه ۱۴۰۱ مصوبات این کارگروه در جلسه بعدی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

اکسپو ۲۰۲۰ یک نمایشگاه جهانی است که نخستین بار دبی در منطقه خاورمیانه، این رویداد را میزبانی می‌کند و برای کشور ایران در این نمایشگاه ۲ هزار و ۶۰ متر مربع فضا در نظر گرفته شده است.

بررسی مشکلات فروش زرشک خراسان جنوبی از دیگر دستورکارهای نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بود که با دستور استاندار، به جهت اهمیت موضوع و لزوم نتیجه‌گیری مباحث در راستای رفع مشکلات زرشک‌کاران در فصل برداشت پیش رو، بحث و بررسی بیشتر و طرح مسایل کارشناسی در این زمینه به جلسه‌ فوق‌العاده موکول شد.