طرح‌های آبرسانی به ۱۷ روستای خراسان جنوبی به‌طور همزمان با حضور استاندار و جمعی از مسوولان در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسید.

آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها روز چهارشنبه به مناسبت هفته ملی روستا و عشایر در محل روستای سلم‌آباد شهرستان خوسف برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در این آیین گفت: ایجاد ۴۳ شبکه آبرسانی در روستاها تا پایان سال جاری در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد.

حمید ملانوری افزود: از ابتدای سال جاری ۳۰ شبکه آبرسانی روستایی در سطح استان ایجاد شده است.

وی بیان کرد: با طرح‌ها و پروژه‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید، هفت روستای جدید آبدار شد و ۱۰ مورد هم از آب پایدار برخوردار شدند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: آبرسانی به روستاها از طریق اجرای شبکه در روستاهای پرجمعیت و به شکل سیار در روستاهای فاقد شبکه از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب بهداشتی و سالم از وظایف دولت است گفت: استحصال، تولید، توزیع، بهره‌برداری و مصرف آب در استان کم‌آب، خشک و کویری خراسان جنوبی باید به‌درستی مدیریت شود.

ملانوری تامین آب در استان را پرهزینه دانست و تصریح کرد: برای به دست آوردن آب شیرین باید مناطق زیادی مطالعه و چاه حفر سپس شبکه انتقال اجرا شود که همه اینها مستلزم صرف هزینه و اعتبار زیادی است.

وی افزود: نکته مهم این است که ۴۰ درصد آب تولیدی استان در طول مسیر به دلیل فرسودگی شبکه یا وجود شبکه غیرمجاز از دست می‌رود و درآمدی به همراه ندارد لذا کاهش این میزان هدررفت از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همه تلاش‌ها به این منظور است که این ثروت بزرگ مثل طلا محافظت شده و به‌راحتی از دست نرود.

وی مدیریت آب از تولید تا عرضه و ایجاد مجتمع‌های آبرسانی را از کارهای اساسی برشمرد و اظهار داشت: نهادهای فرهنگی، مردم و رسانه‌ها در این زمینه وظیفه سنگینی به عهده دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌های آبرسانی ۱۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان است و ۷ هزار و ۲۸۶ نفر در این روستاها از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

حسین امامی افزود: از مجموع ۱۷ روستایی که آبرسانی پایدار شد، هفت روستا جدید هستند و شبکه آبرسانی به ۱۰ روستای دیگر تقویت شد.

وی اظهار داشت: همچنین عملیات حفاری و تجهیز چاه جدید، ساخت ۲ ایستگاه پمپاژ و اجرای سه و نیم کیلومتر خط انتقال از جمله اقداماتی است که شرکت آب و فاضلاب استان با مشارکت بنیاد برکت برای اجرای پروژه تقویت آبرسانی مجتمع براکوه انجام داد و با بهره‌برداری از این مجتمع، آبرسانی به روستای سلم‌آباد و هشت روستای دیگر در شهرستان خوسف تقویت شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با احداث مخزن جدید آبرسانی به روستای دستگرد بیرجند هم تقویت و پایدارسازی شد.