رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تلاش شبانه روزی در مبارزه با کرونا گفت و ادامه داد: برحسب اطلاعات حاصل شده عوارض واکسن‌های ایرانی کرونا به مراتب کمتر از واکسن‌های چینی و روسی است.

سید محمد موسوی میرزایی در مورد عملکرد سه ساله در  مبارزه با شیوع کرونا، اظهار کرد: کرونا در سال ۹۸ آغاز شد و به دلیل ناشناخته بودن قدرت تهاجم و روش‌های درمان و تشخیص در جامعه موجبات ترس را فراهم کرده بود.

وی با بیان اینکه از همان روزهای ابتدایی شیوع، مجموعه بهداشت و درمان پای کار بودند، افزود: پرسنل بخش‌های مختلف پشتیبانی و درمانی دقیقا مانند روزهای جنگ فعال بودند، اما ما با پدیده ناشناخته‌ای مواجه بودیم که به مرور و برحسب پژوهش‌های مختلف درمان‌هایی ارائه شد و در این راستا جامعه همراهی زیادی کردند.

موسوی با بیان اینکه با شیوع کرونا مشاغل بسیاری آسیب دیدند، اما با رهنمودهای رهبری، مجموعه‌های دولت و نظارتی بسیار همراهی کردند، تصریح کرد: پیک‌های سرکش پشت سر یکدیگر ما را احاطه کردند، اما در پیک‌هایی که از واکسن استفاده کردیم، موارد فوتی و بستری کاهش یافت.

وی بیان کرد: به عنوان مدیر حوزه دانشگاهی که عوارض واکسن را کنترل می‌کردیم و برحسب اطلاعاتی که در سطح استان داریم می‌توانم بگویم که عوارضی که از واکسن‌های ایرانی دیدیم به مراتب کمتر از واکسن‌های چینی و روسی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: نمی‌توان با قطعیت گفت، اما بر اساس حدس باید گفت که در هر زمانی که ویروس کرونا در جهان شایع می‌شد بعد از سه هفته در ایران این ویروس شیوع پیدا می‌کرد، اما در پیک اخیر که در کشورهای آسیای شرقی و اروپایی دیده شده، هنوز درگیر پیک نشده‌ایم. 

موسوی با بیان اینکه میزان اثربخشی واکسن‌ها در آینده مشخص می‌شود، اما باید گفت واکسن‌های ایرانی اثربخشی مطلوبی دارند، تصریح کرد: در مورد کمبودهای دارویی نیز با تمهیداتی که اندیشیده شده، کمبودها رفع خواهد شد؛ قسمتی از کمبودهای دارویی به دلیل تغییر سیاست‌های پولی و ارزی و تحریم‌های ظالمانه بوده که راهکارهای رفع آن در حال انجام است.

وی از کشف درمان دارویی آپنه انسدادی خواب برای اولین بار در جهان گفت و ادامه داد: وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب، یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدت کوتاه اما با تعداد دفعات زیاد در خواب می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه این امر موضوع شایعی بین مردم است، افزود: طبق آمار ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت جهان دچار این بیماری هستند.

موسوی با اشاره به مراحل خواب انسان، گفت: هر خواب دارای چهار مرحله است؛ پس از این که فرد به رختخواب رفت ابتدا وارد مرحله اول خواب می‌شود که به طور معمول ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان برده و سپس وارد مرحله دوم شده و پس از آن به خواب عمیق فرو می‌رود؛ بعد از این که به خواب عمیق یعنی مراحل سه و چهار خواب رفت دوباره به مرحله دوم و اول بر می‌گردد که این مراحل چهار تا پنج مرتبه تکرار می‌شود تا فرد به مرحله بیداری می‌رسد.

وی افزود: فرد مبتلا به آپنه خواب تا صبح دائما بین مرحله یک و دو و یا ییداری قرار دارد که همین امر باعث شده در طول روز خستگی زیادی داشته باشد و این امر موجب به وجود آمدن علائم افسردگی، کم انرژی بودن و بی انگیزه بودن می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه فرد در این شرایط دائماً اضطراب و دلهره داشته و تحریک پذیر می‌شود، ادامه داد: در قرآن آمده  که “خواب را مایه آرامش شما قرار دادیم” و وقتی این خواب به درستی طی نشود، آرامشی مهیا نخواهد شد.

موسوی اظهار کرد: طبق تحقیقات، آپنه خواب از علل اصلی ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی، آریتمی قلبی، پارکینسون، سردرد و تشنج، سرگیجه، افسردگی، اضطراب، دلهره، خستگی و بی حوصلگی، مشکلات گوارشی، سندروم روده تحریک پذیر، قند غیرقابل کنترل، مشکلات جنینی و کاهش رشد جنین، ناباروری، نارسایی ریوی و افزایش آمبولی ریوی است.

وی افزود: به جرات می‌توانم بگویم قسمت عمده بیماری‌هایی که بشر دارد به مشکل اختلال در خواب برمی‌گردد؛ در حال حاضر تقریباً هیچ درمان دارویی برای این بیماری وجود نداشته و بیشتر افرادی که به بیماری بدخوابی مبتلا بوده، وقتی اکسیژن خون آنان گرفته می‌شود نسبت به افراد عادی بسیار پایین‌تر است؛ در صورتی که این میزان در یک فرد عادی ۹۴ تا ۹۵ است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه صدها مقاله علمی در دنیا مطالعه شده تا داروی آپنه خواب کشف شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ بیمار به صورت مستقیم وارد مطالعه شدند که با مداخله‌گری این دارو، مشکل خواب عمده بیماران و همچنین اضطراب و دلهره دائمی آنان رفع شد.

موسوی بیان کرد: فیلم‌های مستند نیز از صحبت‌ها و گزارش روند بهبودی بیماران با محوریت شرح حال آنان قبل و بعد از مصرف محصول برای اثبات روند درمان در دسترس عموم قرار گرفته است.

وی یادآور شد: اکنون با کمک دیگر محققان استانی، پیش دارویی تهیه شده که برای ورود به بازار دو الی سه سال زمان می‌برد. برای تولید انبوه این دارو قرار است یک کارخانه داروسازی پس از اخذ مجوزهای لازم فرآیند پیش دارو را به دارو تبدیل کند و اگر وارد بازار مصرف شود، آینده‌ای متفاوت را برای درمان شاهد خواهیم بود

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور