رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰ تن صادرات زرشک خراسان جنوبی را داشتیم که این حجم از صادرات نسبت به ۲۲ هزار تن تولید این محصول در استان رقم بسیار ناچیزی است.

محسن احتشام  در چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جاری که به ریاست استاندار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: ۳۶ هزار خانوار در خراسان جنوبی از محل تولید زرشک امرار و معاش می‌کنند و ۹۸ درصد تولید زرشک ایران در این استان است.

وی بیان کرد: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما متاسفانه رقم صادرات این محصول بسیار ناچیز است، به عنوان مثال سال ۱۳۹۶ حدود ۴۸۰ تن صادرات زرشک در کشور داشتیم که سال گذشته این مقدار به ۳۲۰ تن کاهش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: مشکل اصلی که امروز کشاورزان زرشکار خراسان جنوبی درگیر آن هستند به دلیل نبود صادرات یا صادرات ناچیز آن است.

وی افزود: در اتاق بازرگانی بیرجند اقدامات خوبی برای معرفی محصول زرشک انجام شد که در افزایش صادرات محصول تاثیرگذار بود چرا که قبل از سال ۹۵ صادرات این محصول سالانه کمتر از ۱۰۰ تن بود.

احتشام گفت: برای معرفی زرشک در سطح جهان سایت تخصصی طراحی کردیم همچنین بروشور تخصصی به زبان انگلیسی را تهیه و به تمامی سفارت‌خانه‌ها ارسال کردیم و در تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور فعالی برای معرفی این محصول داشتیم اما نتوانست رقم صادرات را به صورت چشمگیر افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه به فصل برداشت محصول زرشک نزدیک می‌شویم افزود: پیشنهاد ما به جهاد کشاورزی این است که قیمت پایه زرشک تازه را مشخص کند و بعد به معنای واقعی صندوق حمایت از محصولات کشاورزی وارد میدان شود و به کشاورزان کمک کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در حال حاضر حجم زیادی از زرشک سال گذشته روی دست کشاورزان باقی مانده و به فروش نرسیده است، از طرفی فصل محصول جدید هم فرا می‌رسد که این موضوع مشکل کشاورزان را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از تالارها و رستوران‌ها هم در کاهش قیمت و مصرف زرشک تاثیرگذار بوده است.

احتشام گفت: یکی از درخواست‌های زرشکاران این است که یک قیمت منصفانه‌ای با توجه به هزینه تمام‌شده تولید تعیین و این قیمت حفظ شود، باید موانع پیش‌رو صادرات این محصول هم به صورت جد برداشته شود.

وی عنوان کرد: ما در اتاق بازرگانی خواهان ساماندهی بازار محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب هستیم، از طرفی باید برای بازاریابی محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی  به موقع داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه باید برای بازاریابی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راهکارهای عملیاتی ارائه و اجرایی شود گفت: باید صادرکنندگان و سرمایه‌گذارانی که در زمینه محصولات استراتژیک استان سرمایه‌گذاری می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها درخصوص بازار زرشک به گونه‌ای انجام شود که از وضع موجود به وضعیت مطلوب برسد و نارضایتی‌ها کم شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: محصول زرشک یکی از محصولات استراتژیک و دارای ارزش افزوده بالایی در بخش کشاورزی استان است.

غلامرضا قوسی افزود: در مناطقی که زرشک وجود دارد، مهاجرت کمتری داشتیم چرا که این محصول تا حدودی درآمد خانوارهای روستایی را تامین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کرونا مشکلاتی را در بازار فروش محصول زرشک ایجاد کرده است گفت: در حال حاضر محصول زرشک متناسب با هزینه‌های تولید آن خریداری نمی‌شود و کشاورزان متضرر می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه محصول زرشک تبلیغات و اطلاع‌رسانی لازم در بازار داخلی و خارجی انجام نشده و این محصول از جمله محصولات لوکس کشاورزی محسوب می‌شود.

وی گفت: سالیان گذشته بیشترین بازار فروش زرشک خراسان جنوبی را در بازار مشهد به عنوان سوغات داشتیم که کرونا به شدت آن را تحت تاثیر قرار داده است.

قوسی عنوان کرد: در سطح بازارهای جهانی هم استانداردهای محصولات کشاورزی از نظر میکروب‌یابی افزایش یافته که باید مباحث آموزشی و توسعه‌ای در زمینه تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصول زرشک را توسعه دهیم که تغییر نحوه کار کشاورزان زمان‌بر است.

وی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی باید آزمایشگاه کیفیت‌سنجی محصولات کشاورزی ایجاد شود گفت: با این اقدام محصول تولیدی در داخل استان و قبل از ورود به بازارهای جهانی کیفیت‌سنجی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: شرکت دانش بنیان، پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی باید در تولید مکمل‌ها و فرآوری محصول کشاورزی به خصوص زرشک ورود پیدا کنند.

وی گفت: محصول زرشک و عناب خراسان جنوبی در بازارهای جهانی ناشناخته است که باید روی تبلیغات و بازاریابی این محصولات بیش از گذشته تلاش شود و مجموعه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این زمینه آمادگی همکاری لازم را برای همکاری با بخش خصوصی دارد.

در این نشست مقرر شد ۲۰ شهریورماه جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی مشکلات بازاریابی، فروش و فرآوری محصول زرشک با حضور دستگاه‌های متولی برگزار شود تا مباحث مربوط به این محصول به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.