رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم باید مراقب نصب بدافزارها هنگام دانلود برنامه‌های گردشگری مجازی باشند، گفت: منبع دانلود برنامه‌ها در فضای مجازی بسیار مهم است و توصیه می‌شود کاربران برنامه‌های مورد نیاز خود را از مراجع رسمی و سایت‌های معتبر دریافت کنند.

سرهنگ علی محمدپور اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا و عدم سفر بسیاری از هم‌وطن‌ها، سودجویان سایبری با سوءاستفاده از علاقه کاربران برای تماشای آنلاین نقاط مختلف دنیا، اقدام به طراحی بدافزارهایی با عناوین فریبنده‌ای چون سفر مجازی به نقاط مختلف دنیا، توریسم مجازی، گردشگری مجازی، گردشگری سایبری، مشاهده آنلاین شهرهای دنیا و … کرده و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید مراقب نصب بدافزارها هنگام دانلود برنامه‌های گردشگری مجازی باشند، افزود: منبع دانلود برنامه‌ها در فضای مجازی بسیار مهم است و توصیه می‌شود کاربران برنامه‌های مورد نیاز خود را از مراجع رسمی و سایت‌های معتبر دریافت کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در صورت واریز وجه به‌صورت آنلاین حتماً توجه داشته باشید که آدرس تمامی درگاه‌های پرداخت بانکی نیز باید به shaparak.ir ختم شود و اگر درگاه بانکی فاقد این آدرس‌ باشد می‌تواند برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران طراحی‌شده باشد.

محمدپور ادامه داد: از شهروندان می‌خواهیم در هنگام واریز مبالغ از سوی افراد و منابع ناشناس به حساب خود موضوع را در  بلافاصله به پلیس گزارش دهند تا در مظان اتهام کلاهبرداری قرار نگیرند.

وی با اشاره به کلاهبرداری از طریق درج آگهی‌های جعلی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای پرداخت وام کم بهره در فضای مجازی، از مردم خواست برای دریافت هرگونه تسهیلات از مسیر قانونی و اصلی آن یعنی مراجعه به بانک و تشکیل پرونده براساس شرایط اعلامی بانک‌ها و مؤسسات مالی معتبر اقدام کرده و از خرید و فروش تسهیلات در فضای مجازی خودداری کنند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه شناسایی کسب و کارهای فعال در فضای مجازی در استان ۲۵ درصد افزایش داریم، تصریح کرد: یکی از مشکلات در جرائم مالی سایبری این است که شماره کارت و حساب متعلق به مجرم اصلی نیست و کلاهبردار با استفاده از کارت و حساب بانکی دیگران در فضای مجازی فعالیت می‌کند تا ردی از خود به‌جا نگذارد، لذا کشف آن زمانبر است.

وی از مردم خواست در خریدهای اینترنتی فریب تخفیف و یا کیفیت بالای اجناس را نخورند و با احتیاط وارد درگاه‌های بانکی شوند و قبل از هرگونه واریزی از اصالت درگاه بانکی مطمئن شوند.

محمدپور بیان کرد: وعده دادن هدیه با عضو کردن در گروه‌های تلگرامی درست نیست و هیچ‌گونه پرداختی انجام نمی‌شود و هدف از این گونه فعالیت سوء استفاده از اطلاعات کاربران عضو برای افزایش مخاطب در سایر کانال های تلگرامی و حتی سرقت اطلاعات بانکی افراد به بهانه واریز وجه است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: شهروندان حتی‌المقدور باید دو کارت بانکی مجزا برای خرید روزانه و استفاده از پوزهای فروشگاهی و خریدهای اینترنتی با استفاده از رمز دوم داشته و در هنگام خریدهای اینترنتی، از معتبر بودن فروشگاه و درگاه بانکی اطمینان حاصل کنند.

محمدپور با بیان اینکه کاربران هنگام مراجعه به سایت‌ها برای خرید، باید به وجود نماد اعتماد الکترونیکی دقت کنند، یادآور شد: افزایش آگاهی یا مراجعه زودهنگام به پلیس فتا از ادامه کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی به خصوص در شرایط کرونا که این استفاده‌ها از فضای مجازی افزایش پیدا کرده است، جلوگیری خواهد کرد.