#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: احداث بادشکن‌های غیر زنده با شاخه‌های درختان و درختچه‌ها و الوار و همچنین مصالح ساختمانی یکی از شیوه‌های رایج در کاهش خسارت‌های خشکسالی است که تاکنون توانسته‌ایم این نوع بادشکن را در ۵۷۷ کیلومتر از مساحت بیابانی استان اجرا کنیم.

علیرضا نصرآبادی،به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از مساحت استان به عنوان اراضی ملی در سامانه ثبت اسناد ثبت شده است.

وی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی ۱۵ میلیون و ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار به عنوان اراضی ملی در سامانه ثبت اسناد ثبت شده و تاکنون برای ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار دفترچه تک برگ صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در مجموع  برای ۹۶ درصد از اراضی ملی استان طرح کاداستر انجام شده است و بقیه اراضی نیز باید تا پایان شش ماهه اول امسال تعیین تکلیف شود.

نصرآبادی با اشاره به طرح‌های تثبیت شن‌های روان در کانون‌های بحرانی استان گفت: عملیات مراقبت و آبیاری بیش از ۸ هزار هکتار از عرصه‌های نهالکاری شده در سال ۹۸-۹۹ آغاز شده است.

وی افزود: این مراقبت و آبیاری تا پایان شهریور ماه امسال طی چند مرحله با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی کشور است و دارای ۳۵ کانون بحرانی فرسایش بادی با بیش از دو میلیون هکتار مساحت  است که در بیشتر آنها پدیده  گرد و غبار را شاهد هستیم.

نصرآبادی بیان کرد: خشکسالی‌های بلند مدت، تغییر اقلیم، برخی فعالیت‌های انسانی و چرای بی‌رویه دام باعث کاهش شادابی و پوشش گیاهی عرصه‌های منابع طبیعی و به دنبال آن افزایش بیابان زایی و بروز گرد و غبار می‌شود.

وی، یکی از راه‌های مقابله با این پدیده را ایجاد بادشکن‌های طبیعی دانست که در واقع نوعی مانع در مسیر جریان باد بوده که با کاهش سرعت باد و یا ایجاد انحراف در مسیر باد از خسارت به گیاهان زراعی و باغی و همچنین آسیب به خاک تا حد زیادی می‌کاهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در نزدیک مزارع و روستاها ۳۸۱ کیلومتر بادشکن زنده اجرا شده که تاثیر بسیاری در کاهش گرد و غبار و جلوگیری از  انباشت ماسه‌های روان در کنار مزارع و منازل روستاییان دارد.

وی یادآور شد: یک شبکه بادشکن تا حد زیادی از فرسایش بادی جلوگیری کرده و خسارتی که در اثر مسائل مکانیکی بادی ممکن است ایجاد شود را کاهش می‌دهد.