مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: مرکز جامع اهدای خون مرکز استان اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

کامبیز مهدی‌زاده اظهار کرد: در بسیاری از کشورها اهدای خون زنان ۵۰ درصد است اما در ایران این رقم ۴.۶ درصد و در استان در سال گذشته این عدد ۷.۱ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه متوسط کشوری اهدای خون ۲۰ درصد و در خراسان جنوبی ۲۶.۶ درصد است، افزود: استان خراسان جنوبی هیچ زمانی در تامین نیاز خونی مراکز درمانی در مضیقه نبوده مگر در موارد بسیار نادر که نمونه آن در استان یافت نمی‌شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان با وجود پراکندگی جغرافیایی تنها چهار مرکز اهدای خون داریم، تصریح کرد: نیازمند افزایش تجهیزات در مراکز اهدای خون هستیم و در این خصوص نیازمند همراهی خیرین بوده و از طرفی عمده مشکل ما نیروی انسانی و استخدامی است.

مهدی‌زاده بیان کرد: در شهرستان بیرجند از هر یک هزار نفر ۴۵ نفر خون اهدا می‌کنند و این شاخص در طبس و قاین بالاتر است، اما در سایر شهرستان‌ها که مردم به راحتی به مراکز اهدای خون دسترسی ندارند، استراتژی ما این است که افراد به این مراکز نزدیکتر شوند تا شاخص ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر تسهیل شرایط اهدای خون برای تمام مردم استان، تصریح کرد: از مردم درخواست داریم که اهدای خون را در طول سال به صورت متوالی انجام دهند چراکه نیاز به فرآورده‌های خونی همیشگی است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه پایگاه انتقال خون مرکز استان با زیربنای یک هزار و ۴۰۰ متر مربع و سه طبقه از سال ۹۶ آغاز شد که اکنون ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: در سال‌های گذشته برای اتمام این پروژه تامین اعتبار لازم صورت نگرفت و اکنون برای تکمیل آن به ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم. علاوه بر این تاکنون ۲۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور به عنوان پروژه اولویت دار استان معرفی شود، اما هنوز تخصیص اعتباری نداشته‌ایم، یادآور شد: توجه خیران به حوزه اهدای خون و همچنین ساخت این مرکز جامع از نیازهای استانی است که امیدواریم بتوانیم به این امر دست یابیم.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور