– استاندار خراسان جنوبی گفت: با صدور مجوزها و توافقات نهایی، موضوع انتقال پادگان ۰۴ بیرجند به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود.

جواد قناعت در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی شهرداری بیرجند در ششمین روز هفته دولت، از سه اتفاق خوب برای شهر بیرجند خبر داد و افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته سه مورد از مهمترین مطالبات مردم این شهر به‌زودی محقق می‌شود.

وی گفت: یکی از مسائل مهم شهر بیرجند، انتقال پادگان ۰۴ به خارج شهر است که از دغدغه‌های جدی دو دهه اخیر مردم و گروه‌های مرجع بوده و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بعد از استقرار دولت سیزدهم و ورود ما به استان، جلسات متعددی با ارتش جمهوری اسلامی، شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند برگزار شد و پیگیری‌هایی نیز از مرکز صورت گرفت.

وی افزود: با تعامل خوب ارتش، اداره‌ کل راه و شهرسازی، شهردار و اعضای شورای شهر با محوریت استانداری پیگیری‌ها و اقدامات مناسبی صورت گرفته و مراحل پایانی توافق و اقدام نهایی در حال طی شدن است.

قناعت تصریح کرد: تعامل سازنده‌ای در خراسان جنوبی به‌ویژه در مرکز استان بین مسئولان استانی، مدیران ستادی استانداری، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر نهادها وجود دارد که باید در این فضای مثبت، آرام، خوب و منطقی برخی گره‌ها و مشکلات ۲ یا سه دهه اخیر حل شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های دیگر مردم شهر بیرجند که بیش از یک دهه از این دغدغه ذهنی می‌گذرد، طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهر است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار کسبه شهر و شهروندان مشمول این موضوع می‌شوند گفت: در ۹ ماه گذشته با تعاملات مثبت، اتفاقات خوبی در این بخش رقم خورده است.

وی اولین گام را تعیین تکلیف اراضی مستثنیات ذکر کرد و افزود: در مرحله بعد اخذ مجوز واگذاری از سازمان ملی زمین و مسکن که با بیش از هشت بار سفر و پیگیری از مرکز، بالاخره به نتیجه رسید.

قناعت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کسبه واگذاری قطعی و نه اجاره‌ای اراضی بود، از صادر شدن مجوز واگذاری قطعی اراضی خبر داد و گفت: تعاملاتی با شهرداری، اعضای شورا و پیگیری‌هایی از طریق سازمان ملی زمین و مسکن با هدف کاهش سهم آورده آماده‌سازی متقاضیان هم انجام شده است.

وی ادامه داد: تامین برق سایت صنوف آلاینده هم انجام شده و سایر زیرساخت‌ها در حال تعیین تکلیف و انجام شدن است.

استاندار خراسان جنوبی ایجاد تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند را از نیازهای ضروری عمران شهری مرکز استان در راستای بهبود عبور و مرور و مدیریت ترافیک عنوان کرد و گفت: به‌زودی بعد از تایید نهایی در شورای ترافیک استان شاهد آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح در شهر بیرجند خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در این یک سال فعالیت دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در عرصه‌های داخلی و خارجی رخ داده است افزود: در عرصه‌های خارجی و بین‌المللی هر روز شاهد فتح سنگرهای مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.

قناعت با اشاره به اینکه هر جای دنیا اگر بحثی شود یک پای آن تصمیم، موضع و حرکت ایران اسلامی است گفت: ایران اسلامی در مؤلفه‌های مختلف در عرصه‌های بین‌المللی تاثیرگذار است، به عنوان مثال چند کشور اروپایی به دنبال تجزیه سوریه بودند اما ایران اسلامی نخواست و نشد.

وی اظهار داشت: کشورهای اروپایی و استکبار جهانی همه تکفیری‌ها را از نقاط مختلف جهان جمع و داعش را تشکیل دادند و این گروهک تروریستی بیش از دوسوم خاک سوریه و ۴۰ درصد کشور عراق را گرفت اما نیروهای مسلح ما و مدافعان حرم تحت فرمان مقام معظم رهبری رفتند و نگذاشتند اراضی این کشورهای اسلامی دست داعش بیفتد که این هم نشان‌دهنده موفقیت ما در عرصه‌های بین‌المللی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود اینکه تحریم‌ها علیه ما هنوز وجود دارد اما می‌بینیم کشورهایی که دست‌نشانده آمریکا هستند، پنهانی ارتباط می‌گیرند و پول‌های بلوکه شده ما را منتقل می‌کنند.

وی با اشاره به عضویت ایران در معاهده اقتصادی شانگهای به عنوان گروه اقتصادی بلوک شرق افزود: همین اعضای شانگهای با دو دهه پیگیری، ما را عضو نمی‌کردند اما امروز شاهد هستیم که ایران اسلامی در دولت سیزدهم عضو معاهده اقتصادی شانگهای به عنوان گروه اقتصادی بلوک شرق کشور شده است.

قناعت به حاکم بودن دو نوع تفکر درخصوص مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: یک تفکر این بود که ما توان مدیریت کشور را نداریم و باید خارجی‌ها بیایند و کشور را مدیریت و اقتصاد ما را حل کنند که حداقل در چند دولت این نگاه وجود داشت اما این نگاه غیرایرانی و غیرانقلابی جواب نداد.

وی تصریح کرد: قوه مجریه ۳۴ سال دست یک تفکر خاص در کشور و اگر قرار بود اقتصاد ما براساس تفکر لیبرالی جواب دهد باید تاکنون مشکلات اقتصادی جامعه حل می‌شد.

استاندار خراسان جنوبی نگاه دیگر را نگاه به ظرفیت‌های داخلی و تکیه و اعتماد به جوانان کشور برشمرد و گفت: در کنار اینکه با همه کشورهای جهان ارتباط داریم ولی نباید منتظر بمانیم دیگران بیایند و مشکل ما را حل کنند بلکه باید خودمان آستین بالا بزنیم و مشکلات کشور را حل کنیم که از تأکیدات مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سطح کشور هستیم افزود: قبل از این جلسات هیات دولت پشت درهای بسته برگزار می‌شد در حالی که امروز وزرا و مسئولان در صحنه حاضر می‌شوند و مسایل را به‌صورت میدانی مورد بررسی قرار می‌دهند.

قناعت گفت: در مدت حضورم در استان از برخی روستاهای دورافتاده بازدید داشتیم که شاید قبل از این حتی بخشداران هم حضور نداشتند.

وی ۳۱ سفر استانی با مصوبات خوب، نگاه عدالت‌محوری، نگاه همه‌جانبه به کل کشور و نگاه ویژه به نقاط محروم را از برنامه‌ها و اهداف دولت سیزدهم دانست و اضافه کرد: خراسان جنوبی به دلیل بی‌توجهی نسبت به سایر استان دچار عقب‌ماندگی است که امیدواریم در این دوره بخشی از کاستی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اعتماد مردم قبل از این به دلیل ضعف و بی‌کفایتی در حال کمرنگ شدن بود گفت: با استقرار دولت سیزدهم، این اعتماد به عنوان بهترین سرمایه اجتماعی در حال احیا و برگشتن است.

وی سفرهای استانی را فرصت مناسبی برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها دانست و افزود: در ماه‌های آینده شاهد آغاز دور دوم سفرهای رئیس جمهور خواهیم بود و تلاش ما این است که مصوبات خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه داشته باشیم.

هفت پروژه شاخص شهرداری بیرجند با اعتبار بیش از ۵۵۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بوستان الهیه با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و مساحت ۲.۲ هکتار، آیلند بلوار الهیه با اعتبار ۴ میلیارد ریال به طول ۷۳۰ متر، آیلند بلوار جوادیه با اعتبار ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۵۷۲ متر و آیلند بلوار نماز با اعتبار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به طول ۶۰۰ متر از جمله این پروژه‌هاست.

پیاده‌رو سازی بلوار رجایی و جوادیه با اعتبار بیش از ۷ میلیارد ریال و آسفالت معابر سطح شهر با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال به متراژ ۲۰۰ هزار متر مربع از دیگر پروژه‌های شهرداری بیرجند به مناسبت هفته دولت است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور