مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی گفت: در پنج ماه نخست امسال پنج هزار و ۵۶۵ مورد ترانزیت در منطقه ویژه استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۴ درصد رشد داشته است.

 حسین زارعی ر در نشست خبری با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی جزو مناطق برتر کشور است، افزود: میزان ترانزیت سال گذشته منطقه ویژه در استان هزار و ۸۲۹ مورد بوده است.

وی میزان واردات انجام شده از منطقه ویژه اقتصادی استان را امسال ۵۹۹ مورد اعلام کرد و  اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۸۶۶ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: همچنین صادرات سوخت از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش یافت اما اکنون رو به افزایش است.

وی عنوان کرد: میزان صادارت انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی استان سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۰۶ مورد بوده که در پنج ماه نخست امسال با کاهش ۵۳ درصدی به ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد رسیده است.

زارعی تاکید کرد: این افت به دلیل تغییر و تحولات در کشور افغانستان بوده که هم اکنون در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه هم مرزی با کشور افعانستان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی است، گفت: در کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد برای تجارت با کشورهای خارجی وجود دارد که ۳۲ مورد فعال است و به طور رسمی تبادلات تجاری انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی با اشاره به آغاز فعالیت این منطقه ویژه از سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی ماهیرود، ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با وسعت ۷۳۰ هکتار مجوز عام بوده که صفر تا صد سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

وی افزود: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود نیز به وسعت ۱۰۰ هکتار مرکز بارانداز است که چون نیاز به وسعت بیشتری داشته، طرح توسعه آن برای واگذاری ۱۰۰ هکتار دیگر تهیه و در حال پیگیری است.

زارعی از سرمایه‌گذاری ۸۶ گروه سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد و افزود: از این تعداد تاکنون ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده که برای ۷۸۰ نفر به صورت مستقیم و  سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به بخشی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه بیان کرد: وجود قطعه منفصله در مرز ماهیرود، قرار گرفتن در مرکز ترانزیت شرق کشور، معافیت مالیاتی ۱۳ ساله، تخفیف حقوق گمرکی، صدور مجوز کمتر از ۷۲ ساعت از جمله این مزایا برای سرمایه‌گذاران است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی افزود: در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افغان و ۸۰۰ کارگر ایرانی مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: دلیل کمبود نیروی ایرانی در این محدوده نسبت به نیروهای افغان کمبود نیرو در روستاهای اطراف مرز و بُعد مسافت است.

زارعی متذکر شد: تاکنون در ۲ قطعه منطقه ویژه اقتصادی به میزان ‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شده که برای آن مجوز صادر شده است.

وی واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک را از طرح‌های بزرگ این منطقه اعلام کرد و گفت: خوشبختانه طرحی در منطقه ویژه اقتصادی استان وجود ندارد که برای بحث زیرساختی و روندهای اداری تعطیل بوده و معطل باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی گفت: افغانستان از بازارها اصلی است که در طرح‌های تعریف شده در منطقه ویژه اقتصادی استان به این بازار توجه می‌شود.

وی ادامه داد: با حمایت‌های دولت به ویژه در ۶ ماه نخست امسال ۵۶ درصد بازار صادرات افغانستان را خراسان‌ جنوبی از سه مرز ماهیرود، پایانه و منطقه ویژه اقتصادی داشته است.

زارعی افزود: هر چند در حال حاضر این استان در بازار افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد ولی با تکمیل باند دوم محور مرزی و تکمیل دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز این جایگاه نه تنها حفظ می‌شود بلکه ارتقاء خواهد یافت.

وی بیان کرد: در زمینه زیرساخت برق محدودیت‌هایی وجود دارد که با ایجاد پست جدید برق این محدودیت رفع و تا پنج سال آینده مشکلی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی گفت: آورده‌ مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ۲۵۰ هزار دلار است تا مجوز اقامت برایشان صادر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان پنج گروه سرمایه‌گذار خارجی فعال است که ۲ گروه از آنها به صورت مشارکتی فعالیت دارند.

زارعی با بیان اینکه ورود خودروهای خارجی برای استفاده از دیگر مشوق‌های سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: مجوزهای ورود خودرو از سمت مرز توسط سازمان صمت صادر می‌شود و در استان به دنبال اخذ این مجوز هستیم که حداقل با اخذ آن اشتغال برای تعدادی از افراد ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌ جنوبی به یکی از درخواست‌های منطقه ویژه در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: سال ۹۵ مجوز واردات ماشین‌آلات سنگین (در حوزه معدن) در استان صادر شد ولی بعد از بررسی در تهران در سال ۹۷ با این درخواست مخالفت شد و ما در سفر رئیس جمهور این درخواست را بار دیگر مطرح خواهیم کرد.

وی ادامه داد : با این مجوز، ماشین‌آلات استوک پنج سال کار و همچنین قطعات ماشین‌های فرسوده در حوزه معدن وارد استان می‌شود که امیدواریم با این خواسته موافقت شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور