معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: یکی از اولویت‌های جدی سازمان صمت در سال جهش تولید در استان، تعین تکلیف معادن راکد و غیرفعال است.

محمد سالاری افزود: از ۶۵۴ معدن فعال خراسان جنوبی اکنون بیش از ۲۰۰ معدن غیرفعال یا راکد است که در صورت فراهم شدن زمینه، این معادن دوباره فعال خواهند شد.

وی بیان کرد: به متصدیان این معادن ابتدا فرصت داده می‌شود تا نسبت به احیا و ساماندهی معادن اقدام کنند در غیر اینصورت برای تعیین تکلیف پروانه بهره‌برداری معادن غیر فعال، آن‌ها را به بهره‌برداران دارای صلاحیت واگذار می‌کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال جهش تولید پهنه‌های معدنی، محدوده‌های اکتشافی و پروانه‌های بهره برداری معدنی را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۴۲ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد و استخراج می‌شود.

سالاری ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های شناخته شده خوبی دارد که از جمله آن می‌توان به وجود بیش از ۷۰ درصد ذخایر زغال‌سنگ کشور در استان و شهرستان طبس اشاره کرد.

وی یادآور شد: در ماده معدنی منیزیت جزو استان‌های برتر کشور هستیم به نوعی که بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده کشور در این استان وجود دارد و بیش از هفت میلیون تن ذخایر قطعی داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان ‌جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۰ تن طلای شناسایی شده در استان داریم و در این زمینه ۲ کارخانه فرآوری طلا در دست احداث است که به پیشرفت قابل توجهی رسیده است.

وی تصریح کرد: ۲ طرح استحصال طلا با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۳۴ نفر در استان در دست احداث است.

سالاری افزود: با توجه به ذخایر خوب مواد معدنی فلزی از جمله سنگ آهن، سه کارخانه فولاد و چدن در استان ساخته شده یا در دست راه‌اندازی است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم با همکاری ستاد احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس کشور، بتوانیم واحدهای جدید فرآوری را در کنار کلونی‌های معدنی استان راه‌اندازی کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان ‌جنوبی بیان کرد: در ۲ سال گذشته به اکتشافات جدیدی در حوزه معادن استان رسیده‌ایم که ظرفیت تولید و اشتغالزایی معادن را افزایش خواهد داد.