با گذشت ۱۶ سال از تاسیس شرکت گاز خراسان جنوبی، هم اکنون تمام شهرهای خراسان جنوبی شامل ۳۲ شهر و تمام روستاهای استان شامل یک هزار و ۸۲۹ روستا، از پوشش صد درصدی شبکه گازرسانی برخوردارند.

دهه فجر فرصت ارزشمندی برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در سالگرد پیروزی آن است. انقلابی که خون داد تا از زیر یوق استعمار، به استقلال و سربلندی دست یابد و قله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کند.

یکی از دستاوردها و پیشرفت‌های بی نظیر انقلاب اسلامی، در حوزه مهم‌ترین دارایی کشور یعنی گاز طبیعی است که این محصول به عنوان محور توسعه در کشور قرار گرفته است.

بررسی روند گازرسانی به شهرها و روستاها بعد از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که توسعه شبکه گاز یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است، نعمتی که باوجود برخورداری از آن باید در استفاده بهینه و حفظ آن برای نسل‌های آینده کوشید.

گاز طبیعی هم‌اکنون در جهان به عنوان انرژی برتر محسوب می‌شود و ایران اسلامی نیز به عنوان دومین دارنده ذخایر شناخته شده جهان از این حامل انرژی با ارزش پس از روسیه دارای مقام دوم در رتبه‌بندی جهانی است.

با نگاهی گذرا به پیشینه تولید و گازرسانی در سطح کشور در قبل از انقلاب و ۴۳ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گام‌های بسیار بزرگی در این راستا برداشته شده است. به عنوان مثال تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (تا سال ۵۷) در سراسر کشور تنها ۹ شهر و ۳ روستا گازرسانی شده بود و فقط ۲۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز طبیعی قرار داشتند.

البته گازرسانی به شهرها و روستاها علاوه بر اینکه باعث ظهور صنایع تولیدی و کارخانه‌ها می‌شود، یک رفاه عمومی نامحسوس نیز برای مردم ایران ایجاد کرده است.

برخورداری صددرصدی شهرها و روستاهای استان از نعمت گاز

رحمان محمودی مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در خصوص وضعیت خراسان جنوبی در بهره مندی از نعمت گاز، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: اولین خط لوله گاز در سال ۱۳۸۶ وارد خراسان جنوبی شد و خوشبختانه با گذشت ۱۶ سال از تاسیس شرکت گاز خراسان جنوبی، هم اکنون تمام شهرهای خراسان جنوبی شامل ۳۲ شهر، از پوشش صد درصدی شبکه گازرسانی برخوردارند.

وی افزود: در حوزه گازرسانی به روستاهای استان نیز؛ هم اکنون ۱۰۰ درصد روستاهای استان شامل یک هزار و ۸۲۹ روستا، از شبکه گازرسانی و این نعمت پاک برخوردارند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه گازرسانی به واحدهای صنعتی استان نیز، تاکنون ۹۹ درصد صنایع استان شامل ۲ هزار و ۴۲ واحد صنعتی و تولیدی، تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

محمودی با اشاره به گازرسانی به ۱۰۵ روستای زیر ۲۰ خانوار و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۸۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان در دهه فجر امسال، گفت: تمامی روستاهای باقی مانده فاقد گاز استان، زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند که با یاری پروردگار تا هفته دولت سال آینده، تمامی روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان هم از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد و عملاً هیچ روستایی در استان خراسان جنوبی که دارای کد آبادی باشد فاقد گاز نخواهد بود.

وی اظهارکرد: در دهه فجر امسال ۲۸۷ پروژه گازرسانی در استان با هزینه اجرایی ۷ هزار و ۷۳ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد و همچنین عملیات گازرسانی به ۲۲۱ پروژه گازرسانی با اعتبار مورد نیاز ۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

او افزود: گازرسانی به ۱۰۵ روستا، ۸۰ واحد صنعتی، ۶۸۲ واحد مسکن محرومین در سطح ۶۰ روستا، ۷ هزار و ۶۷۵ واحد طرح جهش مسکن در قالب ۵ پروژه، گازرسانی به قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی و پایانه مرزی ماهیرود، گازرسانی به ۱۶ پاسگاه و ۱۵  برجک دیده بانی مرزی، احداث ۲ خط تقویتی برای استمرار گازرسانی و بهینه سازی ۸۸۲ مورد موتورخانه در سطح استان از جمله دیگر پروژه‌های قابل افتتاح شرکت گاز استان در دهه مبارک فجر سال ۱۴۰۱ است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی در ادامه گفت: آغاز عملیات گازرسانی به ۸۰ روستا، ۲۶ واحد صنعتی، ۲ هزار و ۵۸۷ واحد طرح جهش تولید مسکن در سطح ۱۱ شهرستان، گازرسانی به بازارچه مرزی یزدان، گازرسانی به ۳۶ پاسگاه و ۶۶ برجک دیدبانی مرزی از جمله پروژه‌های قابل کلنگ زنی شرکت گاز استان در دهه مبارک فجر سالجاری است.

محمودی در پایان، تصریح کرد: در مجموع همزمان با دهه مبارک فجر ۵۰۷ پروژه گازرسانی در اقصی نقاط استان پهناور خراسان جنوبی افتتاح یا بهره برداری خواهد شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور