معاون استاندار و سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی گفت: تصمیم‌گیری درخصوص فعالیت مدارس دوره ابتدایی به فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها سپرده شد تا بنا به شرایط آب و هوایی هر منطقه انجام شود.

 علیرضا عباس‌زاده اعلام کرد: نتایج تصمیمات در مورد نحوه فعالیت مدارس ابتدایی، مراکز پیش دبستانی، مهدکودک‌ها و کودکستان‌های استان، با توجه به شرایط جوی و جغرافیایی هر شهرستان و منطقه از طریق آموزش و پرورش به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره بازگشایی مدارس در هفته آینده گفت: از آن جایی که امتحانات نوبت اول دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم به تعویق افتاد لذا از روز شنبه اول بهمن این امتحانات با برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و مدیران مدارس، از سر گرفته می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت رعایت اصل صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا عادی شدن شرایط جوی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه موج بعدی سرما در راه است و برودت هوا و کاهش دما ناشی از این موج پیش‌بینی شده، همچنان تاکید بر رعایت اصل صرفه‌جویی است تا به پایداری در تامین گاز برسیم.

وی ضمن تشکر از مردم که در مصرف گاز صرفه‌جویی داشتند، تصریح کرد: برای اینکه در تامین گاز بخش خانگی مشکلی نداشته باشیم، محدودیت‌هایی اعمال شد و بنا به این تصمیم هیچ کدام از واحدهای صنعتی، تولیدی، اقتصادی و صنفی ما نمی‌توانند از گاز استفاده کنند.

عباس‌زاده گفت: این محدودیت، اشکالات بزرگی را در زمینه معیشت کارگران، تولید در سطح استان و کشور به همراه دارد اما برای تامین گاز بخش خانگی، چاره‌ای جز اعمال این محدودیت‌ها نداشتیم.

وی با اشاره به برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه بیان کرد: همه شرایط برای حضور داوطلبان در این رقابت بزرگ مهیاست و هماهنگی‌های لازم در راستای تامین گرمایش و سوخت مورد نیاز حوزه‌های برگزاری کنکور انجام شده تا این آزمون به بهترین وجه برگزار شود.

سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی با اشاره به هشدار هواشناسی و سرمای هوایی که برای هفته آینده پیش‌بینی شده است گفت: بارش برف و باران نشاط به همراه دارد لذا کافی است با قدری صرفه‌جویی در مصرف گاز، بهترین شرایط را برای لذت بردن از این نعمات الهی فراهم کنیم.

وی با قدردانی از کارکنان شرکت گاز استان به جهت تلاش‌های بی‌وقفه در تامین گرمایش منازل مردم افزود: همراهی مردم و اصحاب رسانه، کمک شایانی به گذر از این سرما کرد و امیدواریم این همراهی هفته آینده هم ادامه یابد.

در پی کاهش شدید دمای هوا از هفته گذشته و بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تعطیل و مدارس غیرحضوری شد.

این تعطیلی بنا به شرایط جوی و اُفت فشار گاز در چند نوبت تمدید شد که براساس آخرین تصمیم ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی ۲ روز آخر هفته جاری نیز تعطیل هستند و ادارات استان از روز شنبه اول بهمن با ۲ ساعت تاخیر و به شرط استفاده از سوخت جایگزین آغاز به کار می‌کنند.

موج دوم سرما هفته آینده وارد خراسان جنوبی می‌شود و مقرر شد واحدهای تولیدی و کشاورزی استان به مشعل دوگانه‌سوز مجهز شوند.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم درباره فعالیت سامانه بارشی جدید و کاهش محسوس دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی همچنان مورد تاکید است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور