رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اعلام پایان طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد در طیور صنعتی استان گفت: نشانی از درگیری با سویه فوق حاد آنفلوآنزا در خراسان جنوبی وجود ندارد.

 زهره زنگویی افزود: در این طرح از تعداد ۱۳ واحد پرورش مرغ تخمگذار و مادر استان در مجموع هزار و ۳۲۰ سوآب برای بررسی وجود آلودگی با ویروس آنفلوآنزای H۵ نمونه‌گیری شد.

وی تصریح کرد: نتایج آزمایشگاهی حاکی از این است که مطابق انتظارات و گزارشات موجود نشانی از درگیری با سویه فوق حاد بیماری در استان خراسان جنوبی وجود ندارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: نظارت و پایش مستمر مرغداری‌های استان به ویژه مرغداری‌های تخمگذار و مادر می‌تواند نقش بسزایی در اتخاذ تصمیمات کلان مدیریتی برای کنترل بیماری داشته باشد.

وی از تمامی مرغداران و بهره‌برداران خواست ضمن رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای در زمینه پرورش طیور، با بخش‌های مختلف دامپزشکی استان همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه تلفات نامتعارف را به مسوولان فنی بهداشتی واحدها یا شبکه‌های دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

اولین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پس از سال‌ها عاری بودن خراسان جنوبی، زمستان سال ۱۳۹۹ در یکی از واحدهای تخمگذار با تلفات غیرطبیعی شناسایی شد و در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از واحدهای طیور استان را درگیر کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور