نکات بهداشتی برای فعالیت دانش آمورزان در مدرسه در ایام کرونا

شیوع ویروس کرونا به یک تهدید بزرگ برای همه انسان های جهان تبدیل شده است. اما بیشتر از همه این دانش آموزان هستند که از شیوع این ویروس متضرر شدند.

این روزها همه با بلای همه گیر کرونا طرف شده ایم که تنها راه شکست آن خود ما و همکاری ما با یکدیگر است.

در صورتی که هر کدام از ما یک سری اقدامات را رعایت کنیم و از خودمان مراقبت کنیم این بیماری هم ریشه کن می شود.

 

اما برای مراقبت از خود در برابر بیماری کرونا ابتدا باید این بیماری را خوب بشناسیم و در این مطلب نکات زیر را درباره بیماری کرونا با هم یاد می گیریم.

  • آشنایی با علائم کرونا
  • یادگیری نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
  • شناخت علائم کرونا
  • مقایسه میزان خطر کشندگی کرونا با سارس
  • بررسی دلایل بالا بودن تعداد مبتلایان بیماری کرونا
  • معرفی اقدامات لازم در صورت برخود با بیمار مبتلا به کرونا
  • بررسی روش درمانی بیمار کرونایی
  • تعطیلی مدارس و افت تحصیلی دانش آموزان بر اثر شیوع ویروس کرونا

در ادامه آخرین توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا را مرور می کنیم. توصیه هایی که رعایت آنها نه تنها باعث حفظ جان شما بلکه سایر افراد را هم از خطر ابتلا به این بیماری مسری نجات می دهد.

کرونا چیست؟

کرونا دسته ای از بیماری های سرماخوردگی است که ما پیش از این با نوع آنفلوانزا و سارس آن آشنا بودیم. اما این نوع جدید کووید ۱۹ نام گرفته است.

کرونا ویروس اولین بار در سال ۱۹۶۵ میلادی مشاهده شد و تا سال ۱۹۸۰ مطالعه بر روی این دسته از ویروس ها ادامه داشته است.

پرندگان و پستانداران به طور معمول هدف شیوع این بیماری اند. گفته می شود که تا اکنون هفت مدل کرونا ویروس کشف شده است.

از نظر واژه شناسی کرونا به معنی تاج است. چون ویروس کرونا شبیه به تاج است به این نام خوانده می شود.

 

کووید ۱۹ در اواخل سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی همین دو سه ماه پیش در چین شیوع پیدا کرد.

بیماری کرونا کووید ۱۹ پیش از این در حیوانات مشاهده شده بود. اما در انسان برای اولین بار است که این بیماری مشاهده می شود.

خوشبختانه ویروس کرونا کووید ۱۹ کم خطرتر از انواع قبلی آن است و با رعایت نکات بهداشتتی فردی و جمعی می توان از شیوع و گسترش آن جلوگیری کرد.

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

راز پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا فقط یک چیز است، رعایت بهداشت. رعایت بهداشت هم فقط محدود به بهداشت فردی نمی شود.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید حواستان جمع باشد که چطور مراقب بهداشت فردی خودتان باشید و از آن مهمتر اینکه چطور بهداشت جمعی را رعایت کنید.

در ادامه به تفکیک روش های مهم رعایت بهداشت فردی و رعایت بهداشت جمعی را در مقابله با ویروس کرونا آموزش داده ایم.

رعایت بهداشت فردی در مقابله با کرونا

برای رعایت بهداشت فردی در مقابله با ویروس کرونا ابتدا باید بدانید که ویروس کرونا از چه منافذی وارد بدن می شود. دهان، بینی، چشم و گوش از مهمترین راه های ورود ویروس کرونا به بدن انسان است.

بیشترین ناحیه بدن که با این قسمت ها سر و کار دارد دست هاست. پس دست ها را باید خوب با آب و صابون و هر مایع دستشویی که درصدی الکل داشته باشد شست.

بهداشت فردی در مقابله با کرونا

برخی از افراد معمولا از این میزان رعایت بهداشت گله دارند و مثلا می گویند که چطور به صورتمان دست نزنیم. پیشنهاد ما به شما این است که حداقل قبل از دست زدن به صورتتان دست هایتان را خوب بشویید.

خوب شستن دست ها یعنی چطور؟ یعنی هر بار دست کم نیم دقیقه یعنی سی ثانیه دستهایتان را با دقت با آب و صابون و هر مایع دستشویی دیگر بشویید. استفاده از مایع یا ژل ضدعفونی هم پس از دست شستن می تواند مفید باشد.

از مدام شستن و ضدعفونی کردن دست هایتان خجالت نکشید. پیشنهاد می کنیم همراه خود مایع و ژل ضدعفونی کننده داشته باشید و در محیط های شلوغ مثل مترو در صورت برخورد دست با سطوح دست هایتان را ضدعفونی کنید.

برای یادگیری سریع شستن دست ها پیشنهاد می کنیم این ویدئوی دانیال خیرخواه از اینستاگرامرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را مشاهده کنید.

نکات بعدی را هم که حتما این روزها زیاد شنیده اید. فعلا قرار است تا شکست دادن کرونا دست ندهیم. همدیگر را بغل نکنیم و عزیزان و دوستان و آشنایان را نبوسیم.

در صورت عطسه و سرفه دهان خود را با یک دستمال کاغذی تمیز بپوشانید و حتما دستمال را در یک سطل دردار بیاندازید تا آلودگی احتمالی سرایت نکند.

اگر هم از زیاد دست شستن در این روزها خسته شده اید، پیشنهاد می کنیم بلافاصله بعد از ورود به خانه دست هایتان را بشویید و ضدعفونی کنید. از سایر اعضای خانواده هم بخواهید که در این رعایت بهداشت همکاری کنند.

اگر عطسه کردید دست هایتان را بشویید. اگر کسی در نزدیکی شما عطسه کرد حتما دست هایتان را بشویید. قبل از خوردن غذا حتما دست هایتان را بشویید.

شستن و ضدعفونی کردن مسواک هم بسیار مهم است و فراموش نشود. اما اگر بیرون از خانه بودید باید چه کنید. اینجاست که اهمیت بهداشت جمعی مطرح است.

رعایت نکات بهداشتی کرونا در محیطهای پر جمعیت

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ علاوه بر بهداشت فردی باید به بهداشت جمعی در محیطهای اجتماعی هم توجه کرد.

اولین نکته مهم این است که اگر در یک محیط جمعی مثل مترو یا محل کار کسی سرفه یا عطسه کرد فورا بینی و دهان خودتان را ببندید و از آن فرد دور شوید. توجه داشته باشید که یکی از راه های انتقال ویروس کرونا تنفس است.

اشیائی که دست افراد زیادی به آن ها می خورد مثل دستگیره های در و یا دستگیره های اتوبوس و مترو حتما ضدعفونی کنید. پیشخوان بانک ها و ادارات که در تماس مستقیم هر روزه مراجعه کنندگان قرار دارد فضایی آلوده محسوب می شود.

 

خودکارهای عمومی در اداراتی مثل بانک ها، دکمه آسانسور و خودپردازها، نازل بنزین و نرده های فلزی پله ها از خطرناک ترین محیط های در معرض آلودگی است.

البته باز هم تاکید می کنیم ممکن است مجبور باشید که به این وسایل دست بزنید و در این صورت حتما دستهایتان را قبل از اینکه با صورتتان برخورد کند بشویید و ضدعفونی کنید.

و در نهایت لطفا در صورت امکان در خانه بمانید و به فضاهای شلوغ نروید. تا اینجا با مواردی آشنا شدید که از شما در برابر خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ محافظت می کند. اما سیستم ایمنی بدن شما هم با رعایت نکات بهداشتی باید قوی شود.

رعایت نکات بهداشتی سلامت جسمی در برابر کرونا

ویتامین C اصلی ترین ویتامینی است که سیستم ایمنی بدن را قوی می کند. میوه و سبزیجات حتما مصرف شود. از داروهای تقویتی هم این روزها غافل نشوید و تا می توانید خودتان را تقویت کنید.

توصیه های مادرانه! هنگام بیماری این روزها اهمیت بسیاری دارد. پس حتما خوردن محلول معجزه آسای مادرانه آب ولرم و لیموی تازه و یک قاشق عسل طبیعی فراموش نشود.

هر چی تمیزتر باشید این روزها هم خودتان و هم بقیه را نجات می دهید. پس میوه و سبزیجات را خوب بشویید. غذای آلوده مصرف نکنید.

قید خوردن غذا در بیرون از خانه را بزنید. غذاهای پخته استفاده کنید و از خوردن غذاهای نیم پز مثل تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز و آبدار حتما خودداری شود.

توصیه های پزشکی را در تغذیه رعایت کنید. مثلا گفته شده است که مرغ و گوشت قرمز و شیر را حتما خوب بجوشانید و کاملا بپزید.

دانش آموزان از درس و مشق غافل نشوید

توصیه های بهداشتی را که حتما باید رعایت کنید، اما توصیه های آموزشی را هم فراموش نکنید. در این بحبوحه ابتلا به بیماری که مدارس تعطیل شده است، کانال های ارتباطی بسیاری برای شما دانش آموزان فراهم شده است تا روند آموزشی کشور متوقف نشود.

 

با رعایت این موارد تا حد زیادی از ابتلا به بیماری کرونا کووید ۱۹ در امان خواهید بود. اما اگر مبتلا شده باشید چی؟ قبل از اینکه استرس بگیرید علائم کرونا را باید بشناسید و روحیه خودتان را حفظ کنید.

علائم کرونا چیست؟

برای شناخت فوری مهمترین علائم کرونا کلید واژه «تست» را به ذهن بسپارید. ت برای تب، سین برای سرفه و ت برای تنگی نفس. برای دانش آموزان کنکوری هم این کلید واژه می تواند خیلی کمک کننده باشد.

پس اگر تست را در علائم بیماری خود مشاهده نمی کنید ترس و استرس کرونا نداشته باشید. البته بدن درد و خستگی هم در این بیماری مشاهده شده است، اما تست مهمتر است. تا وقتی تست را حس نکردید نگران نباشید.

 

علاوه بر این علائم چند مورد دیگر را هم باید به احتمالات ابتلا به بیماری کرونا اضافه کنید. مثلا اگر با یک بیمار کووید ۱۹ در ارتباط بوده اید یا اخیرا به شهری سفر داشته اید که خطر ابتلا در آن بالا بوده حتما در صورت امکان تست بدهید یا خودتان را قرنطینه کنید.

به طور معمول افراد سال خورده و افرادی که بیماری های زمینه مثل فشار خون بالا، نارسایی های قلبی، دیابت، نارسایی های کبدی و بیماری های تنفسی دارند بیشتر از سایر افراد باید مراقب باشند، چون کرونا برای این افراد خطرناک تر است. البته زیاد هم نگران نباشید کووید ۱۹ خیلی هم خطرناک نیست.

آیا کرونا کووید ۱۹ به اندازه سارس کشنده است؟

تا اینجا با خواندن این مطلب حتما کلی استرس گرفته اید. البته با اینکه استرس و ترسیدن گاهی باعث می شود تا بیشتر مراقب باشیم، اما بهتر است از کووید ۱۹ هیولا نسازیم.

ویروس کرونا کووید ۱۹ در مقابل نوع سارس آن که در سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد بسیار ضعیف تر است و به کشندگی سارس نیست.

سارس در سال ۲۰۰۲ میلادی در چین شیوع پیدا کرد و بیش از ۸ هزار نفر در ۳۳ کشور مختلف جهان در طول ۸ ماه به آن مبتلا شدند. در آن زمان از هر ده نفر یک نفر بر اثر سارس جان خود را از دست داد.

سرعت شیوع کووید ۱۹ بیشتر است و تا زمان نوشته شدن این مطلب بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کشورهای مختلف جهان به آن ابتلا پیدا کردند. از این بین تنها دو تا سه درصد مبتلایان به دلایل مختلف جان خود را از دست می دهند.

البته همچنان همه اطلاعات درباره کووید ۱۹ ضد و نقیض است و حتی روش درمانی خاصی برای آن وجود ندارد. البته سؤال مهم این است که در قرنطینه های بیمارستان ها چه می گذرد و بیماران چطور درمان می شوند.

بیماران کرونایی با چه روشی درمان می شوند؟

معمولا با دیدن تصاویر دکترها و پرستاران یک سر سفید پوشیده شبیه فیلم های هالیوودی ترسناک از این می ترسیم که در پروسه درمانی بیماران کرونایی چه بلایی سر این بیماران می آورند.

نکته جالب اینجاست که تقریبا کار خاصی برای درمان بیمار کرونایی انجام نمی شود. روش درمانی مشخصی برای بیمار مبتلا به کرونا وجود ندارد. مراقبت های حمایتی اصلی ترین روش درمان بیماران است.

 

همچنین در صورت نیاز و مشاهده افت اکسیژن در بیماران معمولا بیماران مبتلا به کرونا را به بخش آی سیو منتقل می کنند و دستگاه های تنفسی را به آن ها وصل می کنند.

در کل روش درمان بیماران کرونایی محدود می شود به روش های درمانی که برای پایین آوردن تب و روش هایی که برای بیماران دارای مشکلات تنگی نفس استفاده می شود. واکسن یا دارویی برای درمان کرونا فعلا وجود ندارد.

چرا رشد تعداد مبتلایان کرونا زیاد است؟

رشد سریع مبتلایان کرونا دو دلیل عمده دارد. ال اینکه ویروس کرونا از یک شخص به شخص دیگر انتقال پیدا می کند و دلیل بعدی هم این است که با یک ویروس جدید طرفیم و باید به سرعت موارد مبتلا شناسایی شوند.

با این حساب از زیاد شدن آمارها نترسید. حتی بالا رفتن آمار نشانه خوبی است و به معنی این است که افراد مبتلای بیشتری شناسایی شدند و از بین افراد سالم جدا شده اند.

البته همچنان ممکن است افراد مبتلا به کرونا به خصوص افرادی که در دوره نهفتگی کرونا قرار دارند و خودشان هم از این موضوع خبر ندارند در بین ما باشند. اما در برخورد با بیمار کرونا بهترین کار چیست؟

در برخورد با بیمار مبتلا به کرونا چه باید کرد؟

اگر یک بیمار کرونایی دیدید بهتر است فرار کنید! البته بهتر است فاصله بگیرید و اگر احیانا به او نزدیک بودید و کار از کار گذشته نگران نباشید.

در صورت برخورد با بیمار مبتلا به کرونا ابتدا به سامانه های ارتباطی در نظر گرفته شده مثل سامانه ۴۰۳۰ که وزارت بهداشت در اختیار قرار داده است تماس بگیرید و علائم خود را بگویید.

اگر علائم کرونا یعنی همان تست ظاهر شد بهترین کار این است که دوباره با سازمان حمایتی مذکور تماس بگیرید و به آن ها علائم را توضیح بدهید و همچنین بگویید که با بیمار کرونایی در ارتباط بوده اید.

جلوگیری از افت تحصیلی در تعطیلی مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا

تعطیلی مدارس برای دانش آموزان شیرین است، اما خیلی از دانش آموزان که کنکوری اند و امتحان نهایی دارند ممکن از این تعطیلی و وضعیت آشفته که کتابخانه ها هم تعطیل هستند ضرر کنند.

 

در نهایت امیدواریم به سرعت این ایام بحرانی به پایان برسد و روزهای خوبی در پیش باشد. همچنین امیدواریم دانش آموزان نیز بتوانند در پایان این سال تحصیلی پر حاشیه بهترین نتیجه را در آزمون سراسری ۹۹ و سایر آزمون های پیش رو بگیرند.