اقای شهردار می‌دانیم که اوضاع این شهر را بهتر از ما می‌شناسید. این شهر دچار مشکلاتی است که بهتر است  قبل از هر کاری سر و سامانی به آنان بدهید. این شهر در ظاهر زیباست، اما در بطن آن ناهمگونی موج می‌زند. از آسفالت شهر که گویا در نواحی خاص، جگر زلیخا شده است و فقط بیابانی با روکشی از غیر است و در مناطق خاصی از این شهر   به اصطلاح مرکز استان است  و بویی از امکانات شهرنشینی احساس نمی‌شود. از جمله مهر شهر، مساکن مهر انتهای خیابان موسی بن جعفر، محله‌های سمت قبرستان تا خود محله‌های قدیمی قبل این فضا. گویی این مناطق از مناطق زیر نظر شهرداری خارج شده است. نه اسفالت مناسب، نه فضای سبز کافی و پارک مناسب. گویا ساکنین این مناطق شهروند این شهر نیستند و از حداقل حقوق شهروندی خود محرومند. چون تخصیص ناصحیح امکانات فرهنگی و رفاهی در این مناطق موج می‌زند.

از این‌ها که بگذریم به نمای شهر می‌رسیم. شهرمان، بی‌روح است، رنگ ندارد، شهر در محاصره‌ی رنگ‌های کدر و تیره است که مردمش را افسرده کرده است. اینجا رنگ و لعابی از زندگی که  می‌طلبد باید کاری کارشناسی شود برای ااین افسردگی شهر و شهروندانش و فضای بصری بد . اقای شهردار،  میادین بزرگی همچون شهدای عبادی، سفیر امید، پیامبر اعظم و مرحوم ایت الله هاشمی بلاتکلیف است. کج‌فهمی‌ها و کج‌نگری‌های فرهنگی و گرافیگی در میادین بیداد می‌کند گویا خصت در روحیه ی مدیران شهری و کج بینی هنوز هم ادامه دارد . از مدرسی که مدرس نیست، از میدان موزه‌ای که  میدان مادر شده است؛ با  مادری که فرمش مشکل دارد؛ تا میدان قدسی که در تاریکی و نوردهی نامناسب قرار دارد و دردهای نگفته‌ی دیگر.

فضای سبز، هم در این شهر در حالی نابودی تدریجی است. نابودی که نسل بعد شاهدش خواهد بود  فضایی که به مروز درختان در حال خشک شدن هستند در تمام شهر بخصوص درختان سطح مرکز اموزشی ۰۴ بیرجند که معلوم نیست چرا جلوی نابودی انها گرفته نمی شود و باز همین فضای موجود، نه از نورپردازی مناسبی برخوردار است و نه از مبلمان صحیحی که در مقایسه، پارک‌های شمال شهر، این  موارد را بیشتر به یدک می‌کشند.

بعد از بحث در مورد پارک‌ها، به  دور برگردان‌های غیر استاندارد در بلوار پیامبر اعظم می‌رسیم که گویی فقط افتتاح کردن این کمربندی مهم بوده است و این موارد در بلوار شهید صیاد شیرازی و شهید ناصری هم کاملا مشهود می‌باشد. باور کنید ناهماهنگی و غیر استاندارد بودن دور برگردان‌ها بیداد می‌کند توصیه می کند ماشین خودتان را سوار شوید و از این شاهکارهای مهندسی بازدید کنید تا ادرنالین خونتان به اوج برسد .

پروژه‌های نیمه‌تمام این شهر هم که جای خود را دارد. از فرهنگسرای نیمه تمام تا پل موسی ابن جعفر و بازگشایی مسیر این خیابان تا سه راه اسدی و ساماندهی طرح فرزان و نیاز مبرم  شهر به ناوگان اتوبوسی جدید.

در فرهنگ و فرهنگ‌سرا که به لطف عدم داشتن معاونت فرهنگی و انسجام لازم در این شهر به کل به فراموشی سپرده شده است و فضای بصری شهر که با استندهای تبلیغاتی‌اش به مثابه آش شله قلم‌کاری شده است که  ذهن را دچار فشار و روح را دچار سردرگمی می‌کند.

این شهر مملو از چنین مواردی است که خود بهتر واقفید. خواهش و پیشنهاد ما این است که به جای تعریف پروژه‌های جدید، به فکر اتمام و درست کردن وضعیت موجود باشید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله