مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: حجم آبرسانی سیار به عشایر استان در فصل گرم سال ۲۵ درصد افزایش یافت تا در فصل کوچ و گرما مشکلی در تامین آب خود نداشته باشند.

محمد ابراهیم ابراهیمیاظهار کرد: در ۲ ماه اخیر با پر شدن منابع آب سطحی و امکان شرب دام از آن، حجم آبرسانی سیار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های گرم پیش رو و با افزایش کوچ و تعداد دام عشایر در مراتع تعداد درخواست‌های آبرسانی افزایش یابد که برای مدیریت این شرایط تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی انجام شده حجم آبرسانی در ماه‌های گرم تابستان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ سرویس خواهد بود که ۴۵۰ سرویس بیشتر از شرایط فعلی است و تهمیدات لازم در این زمینه نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: اکنون تعداد تانکرهای آبرسان اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی ۲۰ تانکر است و ۱۰ تانکر از بخش خصوصی به این تعداد افزوده می‌شود.

وی افزود: خشکسالی و فقر مراتع طی سالیان گذشته یکی از مشکلات اساسی عشایر خراسان جنوبی بوده اما امسال بارندگی‌های مطلوب بهاری و نزول رحمت الهی و تقویت مراتع، باعث ترغیب بیشتر عشایر به کوچ و استفاده از ظرفیت مراتع دوردست شده و این قشر سخت‌کوش امسال امیدوار به تولید بیشتر هستند.

ابراهیمی بیان کرد: از سوی دیگر بارندگی سیل آسا باعث بروز خساراتی به ایل‌راه‌ها شده که مرمت و تیغ‌زنی آن توسط گریدرهای اداره کل امور عشایر و مساعدت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شد.

وی گفت: در شرایط کوچ بهاره، خدمات‌رسانی به عشایر کوچنده از قبیل آبرسانی سیار انسان و دام، تامین و توزیع نهاده دامی مورد نیاز، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش، مرمت ایل‌راه‌ها و تحویل پنل‌های خورشیدی به عشایر کوچنده توسط امور عشایر استان به طور مستمر انجام می‌شود.

نوشته و خبر نگار :مهدی نقی پور و ا.حسن پور