#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۹۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش از محل بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و بقیه در مرحله انعقاد قرارداد است.

، مهدی جعفری روز پنجشنبه در مراسم سی و ششمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: این تسهیلات به واحدهای تولیدی و فعالان بخش کشاورزی استان بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پرداخت شده است.

وی بیان کرد: امروز از ۴۸ نفر تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان تجلیل می‌شود که این افراد در بهره‌وری کشاورزی سرآمد بوده‌اند و ۶ نفر از برگزیدگان در سطح ملی تجلیل می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: وقتی در مورد اقتدار و امنیت غذایی صحبت می‌کنیم مواردی چون اصلاح الگوی کشت، کشاورزی قراردادی، افزایش عملکرد و از این قبیل مدنظر قرار می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی پایگاه داده‌های اطلاعاتی بخش کشاورزی به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان خبر داد و افزود: امروزه اطلاعات یکی از مهمترین پایه‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در جامعه است.

جعفری با اشاره به تهیه سند برای اراضی کشاورزی استان تصریح کرد: در یک سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۹۷ هکتار رفع تداخلات در حوزه اراضی کشاورزی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین ۵۶ هزار و ۸۷۰ هکتار کاداستر اراضی کشاورزی در استان انجام شده که رقم بسیار بالایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۲۱ فقره مجوز تغییر کاربری اراضی در استان صادر شده است گفت: دولت بر دیپلماسی اقتصادی تاکید ویژه‌ای دارد و در این زمینه بازارهای بسیار خوبی در کشورهای همسایه داریم.

وی افزود: محصولات کشاورزی خراسان جنوبی باید ارزش افزوده پیدا کرده و وارد سفره مردم کشورهای همسایه شود.

جعفری بیان کرد: در حوزه گندم تولیدکنندگان نمونه خراسان‌ جنوبی در هر هکتار ۱۰ هزار و ۲۸۷ کیلوگرم برداشت کرده‌اند که چهار برابر میانگین تولید در هر هکتار استان است.

وی گفت: میانگین برداشت جو در هر هکتار سه هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است ولی با استفاده از فناوری و دانش، کشاورزان نمونه استان توانستند از هر هکتار ۹ هزار و ۵۴۵ کیلوگرم محصول برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: میانگین برداشت پنبه در هر هکتار به طور متوسط ۲ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم است ولی برترین‌های بخش کشاورزی این رقم را در هر هکتار به ۱۲ هزار و ۶۰ کیلوگرم رساندند.

وی عنوان کرد: درخصوص زعفران نیز به طور متوسط ۴۴ کیلوگرم در هر هکتار و در مورد زرشک از هر هکتار پنج هزار و ۸۲ کیلوگرم زرشک برداشت می‌شود ولی کشاورزان استان با همت و تلاش ویژه خود در هر هکتار ۱۵ هزار کیلوگرم زرشک تولید کردند.

جعفری گفت: در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز به همین صورت برداشت در هر هکتار با همت دانش بومی و همکاری‌ها در واحد سطح از میانگین استانی و کشوری بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آب و خاک اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است افزود: در این حوزه هفت برابر بیش از سال گذشته اعتبار اختصاص یافت و تاکنون ۱۵۱ رشته قنات اصلی احیا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل آب مجتمع‌های گلخانه‌ای با تدبیر استاندار حل شده است گفت: ۱۸ مجتمع دامپروری و هشت مجتمع گلخانه‌ای از محل متمم اعتبارات سفر رئیس جمهور برخوردار شدند.

وی گفت: بعد از اصلاح شیوه توزیع یارانه‌ها هزینه تولید دامداران افزایش پیدا کرده است و هزینه فروش هر کیلوگرم گوشت با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد ولی در هر حال بازار فروش را نیز باید مدنظر داشته باشیم.