کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: در راستای حمایت از توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی در استان، تاکنون تعداد ۳۱ واحد اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت دریافت نموده اند و تعداد ۲۰ واحد دیگر نیز توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان در دست آماده سازی و تجهیز می باشد .

محمد حسن قلاسی گفت  اقامتگاه بوم گردی جایی است که انتقال حس ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم‌هاو فرهنگ های مختلف گردشگر را به سمت خود می‌کشاند وگردشگر بر مهمان نوازی و مهر ورزی ایرانی تکیه می کند . اقامتگاه بوم گردی در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه احداث می شود و ضمن  تعامل با جامعه محلی زمینه حضور و اقامت گردشگران را با کیفیتی قابل قبول فراهم می نماید.

 او ادامه داد: مقوله بوم گردی فراتر از صرفا یک اقامت در محیط طبیعی یا روستا است؛ در واقع کلیه فعالیت ها و خدماتی که از طرف جامعه میزبان به گردشگران ارائه می شود شامل اقامت، پذیرایی، گشت و گذار در طبیعت و بازدید جاذبه های طبیعی ، تاریخی و فرهنگی ، پوشش و ارائه لباس محلی-ارائه  صنایع دستی و بازدید از کارگاه های  تولیدی زنده خانگی ، ارائه غذاهای محلی و دمنوش ، استفاده از سفره آرایی و ظروف بومی-  موسیقی سنتی و رقص محلی- قصه گویی و شعر خوانی- اشنایی با خرده فرهنگ ها و سنت های بومی وآداب و رسوم منطقه ، معرفی و پاسداشت فرهنگ و …. با تاکید بر حفظ محیط زیست و داشته های فرهنگی  قسمتی از بوم گردی است .

 کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: با توجه به نقش مکمل و تقویت کننده اقتصادی اقامتگاه­های بوم­گردی، بویژه در مناطق روســــتایی۳ اصل مهم در بوم گری همسو با اصول کلی توسعه پایدار شامل : حفظ محیط زیست ،توجه به جامعه بومی و توجه به گردشگر و فرهنگ او در فعالیت های بوم گردی مد نظر قرار می گیرد .

قلاسی گفت: بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی با آوازه میهمان نوازی ایرانی در اقامتگاه های بوم گردی این واحد ها را در مقابل هتل ها و سایر تاسیسات اقامتی انتخاب میکنند تا با پرداخت هزینه کمتر از تنوع فرهنگی واقلیمی و خدمات گردشگری مناسب نیز استفاده نمایند.

او بیان داشت: اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک راهکار پایدار و در عین حال ساده و ارزان و برطرف کننده برخی از نیاز های اقامتی کشور کارکرد هایی از قبیل: عدم نیاز به تصدی گری دولت و امکان اجرا توسط مردم بومی ، جلوگیری از تخریب بافت های تاریخی و فرهنگی و حفظ معماری ایرانی اسلامی، حفاظت از محیط زیست و میراث ملموس و نا ملموس، حفظ آبادانی و توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها دارد.

قلاسی خاطر نشان کرد: در همین راستا و با عنایت به سیاست های کلان سازمان میراث فرهنگی در خصوص حمایت از توسعه گردشگری روستایی و طبیعت گردی در استان خراسان جنوبی نیز تاکنون تعداد ۳۱ واحد اقامتگاه بوم گردی مجوز فعالیت دریافت نموده اند و تعداد ۲۰ واحد دیگر نیز توسط بخش خصوصی و با نظارت سازمان در دست آماده سازی و تجهیز می باشد .

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله