دکتر مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی که در دیدار با تنی چند از مدیران عامل تعاونی های تولیدی صنایع دستی استان سخن می گفت، با بیان این مطلب، افزود: صنایع دستی خراسان جنوبی، به عنوان یک موتور محرکه اقتصادی، می تواند به برند اصلی استان تبدیل شود.استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سفر جناب آقای دکتر خسرو تاج معاون محترم صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران به خراسان جنوبی، خاطر نشان ساخت: در جلسات متعددی که با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، در خصوص حمایت از توسعه صنایع دستی استان و امکان مشارکت بخش خصوصی در نمایشگاه های صنایع دستی داخلی و خارجی، تمهیداتی پیشبینی شده است.
?دکتر مروج الشریعه؛ با تاکید بر ضرورت استفاده از سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی در زمینه تقویت مشاغل مبتنی بر صنایع دستی تصریح کرد: به عنوان نمونه؛ نمایشگاه توانمندیها و ظرفیت های اقتصادی استان خراسان جنوبی که در حاشیه همایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال استان در ماه گذشته در استان برگزار شد، این امکان را ایجاد کرد تا سرمایه گذاران و تولید کنندگان زیادی با پتانسیل های این استان آشنا شوند.
?استاندار خراسان جنوبی، در زمینه توسعه صنایع دستی، دو اصل را مهم بر شمرد و اظهار داشت: نخستین اصل که مهترین اصل نیز است؛ تولید کالاهایی با کیفیت مطلوب است تا بتوانیم از طریق صادرات صنایع دستی به خارج از کشور، زمینه رشد اقتصادی استان را فراهم کنیم.
?وی تصریح کرد: دومین اصل در زمینه توسعه صنایع دستی ، برنامه ریزی لازم بمنظور گسترش کمی اشتغال است که امروز این امر مهم، از اولویت های ویژه جامعه، بخش قابل توجهی از جوانان مستعد و جویای اشتغال و تولید در استان است.

?استان خراسان جنوبی باید به بزرگترین کارگاه تولیدی صنایع دستی در کشور تبدیل شود.
?استاندار خراسان جنوبی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت نگاه ویژه به استارت آپ ها به عنوان شتاب دهنده های صنعت، خاطر نشان ساخت: در صورت ورود مناسب و با برنامه استارت آپ ها به حوزه صنایع دستی، استان به یک کارگاه بزرگ صنایع دستی تبدیل خواهد شد.
?دکتر مروج الشریعه، با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بخش صنایع دستی استان، افزود: اگر برند و کیفیت را حفظ کرده و بالاتر بردیم، قطعاً مشتریان صنایع دستی استان نیز به همین نسبت، سطح بالاتری پیدا خواهند کرد و تبعاً وارد بازارهای قوی تری در این حوزه خواهیم شد.
?وی، وجود بازارهای سنتی و تخصصی همچون بازار مسگر ها در برخی شهرهای توریستی و تاریخی کشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بازارهای سنتی بر اساس یک تجربه تاریخی به وجود آمده اند، از این رو باید بررسی کنیم علل و عوامل کم رونق شدن این گونه بازارها در این استان چه بوده است.

?باهم و در کنار هم می توانیم مسیر جدیدی در راستای توسعه استان با استفاده از ظرفیت صنایع دستی پیدا کنیم.
?استاندار خراسان جنوبی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت بالابردن افق نگاه هنرمندان استان و نگاه ویژه به بازارهای جهانی ادامه داد : باهم و در کنار هم می توانیم مسیر جدیدی در راستای توسعه استان با استفاده از ظرفیت صنایع دستی پیدا کنیم.
?دکتر مروج الشریعه تصریح کرد: شبکه های مشاغل خانگی به عنوان یک ظرفیت مطلوب جهت توسعه صنایع دستی در استان می توانند مورد توجه جدی مسئولین و فعالین این بخش قرار گیرند.
?وی عنوان داشت: برای تقویت زیرساخت های این بخش، می توانیم ضمن بهره گیری از افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد، از مساعدت این دستگاه ها در زمینه تقویت زیرساخت های مربوطه استفاده کنیم.
?وی، با اشاره به ظرفیت موجود در برخی سازمان های استان به عنوان یک استارت آپ و شتاب دهنده توسعه در استان تصریح کرد: مدیران و همکاران مجموعه سازمان همیاری شهرداری های استان، با کمک اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان صنایع دستی استان می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی فعالین این بخش را شناسایی کرده و مرتفع نماید.
?وی تصریح کرد: سازمان همیاری شهرداری های استان می تواند با کمک اتحادیه تعاونی های تولیدی و فعالین بخش صنایع دستی استان، ضمن مساعدت در روند تهیه و خرید مواد اولیه و مواد خام محصولات تولیدی صنعت گران، از هنرمندان شاغل در این بخش برای شرکت در نمایشگاه های ملی و جهانی نیز حمایت کند.
?دکتر مروج الشریعه، با تاکید بر لزوم توسعه زمینه های اشتغال در استان به عنوان یک دغدغه مهم اکثر خانواده ها یادآور شد: صنایع دستی برای کمک به اشتغال نیازمند ورود به بازارهای جهانی است، که این امر مستلزم بالاتر بردن کیفیت محصولات است.

استاندار خراسان جنوبی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ظرفیت دانشگاه بیرجند و دانشکده هنر این دانشگاه به منظور دانش بنیان نمودن صنایع دستی استان خاطر نشان ساخت: فعالین و هنرمندان صنایع دستی استان در صورت ادامه کار خود در شرکت های دانش بنیان و راه اندازی این گونه موسسات در استان می توانند از امکانات و تسهیلاتی همچون معافیت مالیاتی و نیز حمایت اتاق بازرگانی برخوردار شوند.
?بر پایه این گزارش؛ در ابتدای این دیدار، ۱۵ تن از مدیران عامل تعاونی های تولیدی و فعالین صنایع دستی استان ضمن بیان مشکلات و چالش های موجود در بخش صنایع دستی استان، دیدگاه های خود را در زمینه توسعه این صنعت با استاندار خراسان جنوبی در میان گذاشتند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله