بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS یک بیماری خود ایمنی از بین برنده غشای سلوهای عصبی با ماهیت التهابی در سیستم عصبی مرکزی است. علی رغم پیشرفتهای چشمگیر در ارزیابی بالینی MS و در دسترس بودن گسترده تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز و نخاع، درک ما از علت اصلی بیماری محدود است. مدیریت موثر این بیماری نیازمند یک رویکرد چندوجهی برای کنترل حمالت حاد، مدیریت عود پیشرونده بیماری و اصالح علائم آزاردهنده یا ناتوان کننده مرتبط با این بیماری میباشد. میانگین سنی شروع این بیماری ۳۰ سالگی است که تشخیص آن معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی رخ میدهد. بیماری MS به دلیل پائین بودن سن شروع بیماری، شایع ترین علت ناتوانی در جوانان محسوب می شود. این بیماری حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتال به MS هستند.
عوامل مرتبط باMS : جنس مونث، قرار گرفتن کم در معرض نور خورشید، نژاد قفقازی، سطح سرمی پائین ویتامین D ، عرض جغرافیایی بالاتر، محل سکونت موقعیت اروپای شمالی، تیتر بالای آنتی بادی سرم برای ویروس اپشتین بار، سیگار کشیدن، بیماری مونونوکلئوز عفونی، رژیم پر نمک.
مهمترین مسئله ناشناخته عامل آغازگر فرآیندهای خود ایمنی و التهابی است که مشخصه اصلی MS میباشد. باورها بر این است که استعداد ژنتیکی به همراه عوامل محیطی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای ایجاد MS میشود.
مطالب تکمیلی را در آدرس https://pharmacy.bums.ac.ir/Dorsapax/Data/Sub_142/File/N03-1%20(1).pdf مطالعه نمایید.

 

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور