رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال پنج هزار و ۲۴۶ فقره سرقت در این استان به وقوع پیوست که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته و اغلب آنها خُرد بوده است.

سرهنگ کاظم صادقیافزود: این افزایش بیشتر در سرقت‌های خُرد است و خوشبختانه در سطح استان سرقت‌های مسلحانه و خشن نداریم.

وی گفت: بیش از ۷۵ درصد سرقت‌های استان در شهرستان‌های بیرجند، طبس و قاینات اتفاق می‌افتد و بیش از ۷۰ درصد سرقت‌ها مربوط به اماکن خصوصی، ساختمان‌های نیمه کاره، معابر و قطعات داخل خودرو است.

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتیاد، فقر، تورم، بیکاری و سهل انگاری در رها کردن اموال از مهمترین علل سرقت در استان محسوب می‌شود ادامه داد: اقدامات خوبی در جهت پیشگیری از سرقت انجام شده که با همراهی همه دستگاه‌ها و مردم از ابتدای امسال ماه به ماه روند افزایش سرقت‌ها کمتر شده است.

هزار و ۹۰۰ سارق دستگیر شدند

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال نزدیک به ۲۰ مرحله طرح مقطعی با توجه به فراوانی سرقت در اقصی نقاط استان اجرا شده است و هزار و ۹۰۰ سارق در ۶ ماه امسال دستگیر شدند.

صادقی تاکید کرد: پرونده‌های مهم به طور ویژه رسیدگی می‌شود که مشکلی در سطح استان ایجاد نکند لذا تلاش بر این است که در جهت ایجاد فضای آرامش بخش برای مردم به ویژه در زمینه سرقت‌ها، پیشگیری و کشف اقدامات به موقع انجام شود.

وی گفت: پرونده‌های نگران کننده درخصوص سرقت نداریم اما سرقت‌های مهم به خصوص طلا خیلی مهم است که در این زمینه سارقان دستگیر شده‌اند.

ادعاهای سرقت بررسی می‌شود

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی درباره سایر علل افزایش سرقت‌ها گفت: از نظر انتظامی ادعای شاکی مهم است لذا هر فردی با ۱۱۰ تماس بگیرد و ادعای سرقت کند فرض را بر انجام آن قرار داده و بررسی‌ها شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: از همین رو حتی برای سرقت لامپ برق هم پرونده تشکیل می‌شود و نمی توان گفت چون ارزش مال کم است از ثبت آن صرفنظر کرد.

صادقی گفت: از نظر فراوانی سرقت جزو استان‌های آخر و در رتبه ۳۲ قرار داریم، به لحاظ درصد وقوع نسبت به جمعیت در ردیف‌های میانی و از نظر کشف جزو ۶ استان برتر هستیم.

وی درباره بازدارندگی اقدامات قضایی گفت: قانون و دستگاه قضا همکاری و تعامل خوبی با مجموعه انتظامی دارد و تمامی پرونده‌های ارسالی پلیس پیگیری ویژه می‌شود حتی برای آزادی سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار نظر پلیس هم لحاظ است.

اکثر سارقان اعتیاد دارند

رئیس پلیس آگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر سارقان بومی هستند اظهار کرد: از آنجایی که بیشتر سارقان اعتیاد دارند بعد از آزادی دوباره اقدام به سرقت می‌کنند که نیاز است دستگاه قضایی در این زمینه ظرفیت سازی بیشتری انجام دهد.

وی درخصوص سرقت احشام گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت و راحت‌تر بودن سرقت احشام توصیه می‌شود که محل نگهداری احشام به طور مرتب سرکشی شود.

صادقی افزود: اگر به صورت تجمعی محل نگهداری احشام برنامه‌ریزی شود می‌توان از نگهبان استفاده کرد تا شاهد سرقت نباشیم.

توصیه به استفاده از تجهیزات الکترونیکی

به گفته وی استفاده از تجهیزات الکترونیکی نیز در پیشگیری از سرقت و کشف سرقت تاثیرگذار است.

این مقام انتظامی در پایان توصیه کرد: شهروندان در زمینه نگهداری اموال به ویژه احشام، محصولات کشاورزی و خودرو حداقل‌های پیشگیری از سرقت را انجام دهند و اگر سرقتی انجام شد بسرعت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور