استاندار خراسان جنوبی گفت: استعدادها و ظرفیت‌های استان باید محور توسعه باشند و ظرفیت‌های توسعه‌ای استان بر مبنای قابلیت‌های هر شهرستان مشخص شود.

«حمید ملانوری» روز جمعه در نشست شورای اداری شهرستان بُشرویه ادامه داد: اگر زعفران قاین، بهترین است پس باید محوریت توسعه زعفران، قاین باشد، در دیگر زمینه‌ها مثل ذخایر معدنی و گردشگری به همین شکل، محورهای توسعه تعیین شوند.

وی تصریح کرد: مدیران دستگاه‌ها با فرماندهی فرمانداران باید مزیت‌های هر منطقه را اولویت‌بندی کنند و مجموع این مزیت‌ها باید در قالب سندی جمع‌آوری شوند و به عنوان مرجع در دستور کار قرار گیرند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: اگر بر روی ظرفیت‌های استان درست کار کنیم، ثروت و درآمدی که حاصل می‌شود صد برابر اعتبارات دولتی است و برای فعال کردن مزیت‌ها باید از توان اهالی هر منطقه استفاده شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های گردشگری، معدن، کشاورزی و سایر بخش‌های استان، گفت: اینکه از این استعدادها درست استفاده نشده، به دلیل کم کاری من و شماست که برنامه‌ای عمل نکرده‌ایم.

ملانوری افزود: ما در خراسان جنوبی با یک تناقض بزرگ محرومیت استان با وجود ثروت فراوان مواجهیم که این مسئله باید حل شود.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار این است که تفکر توسعه‌ای داشته باشیم و بپذیریم که باید توسعه اتفاق بیفتد.

نمی‌توان پشت میز توسعه را دید

استاندار خراسان جنوبی به نقش مدیران در تحقق این برنامه اشاره کرد و گفت: نمی‌شود در اتاق نشست و پشت میز، توسعه را دید.

وی افزود: اتاق برای برنامه‌ریزی و انجام کارهای ستادی است اما کارهای عملیاتی باید خارج از محیط اتاق کار باشد.

ملانوری اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا، سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌ها و اقشار مختلف، همه می‌توانند در این برنامه مؤثر باشند.

وی احصای شیوه‌های درون‌زا برای حل مشکلات را از راهکارهای توسعه برشمرد و گفت: ما باید از درون خودمان و با استفاده از توانی که داریم، منابع لازم را برای حل مشکلات تامین کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بر خودداری از تفکرات جزیره‌ای تاکید کرد و گفت: هیچ کس نباید فکر کند که فقط باید حوزه کاری خودش را ببیند.

همه اقشار و گروه‌ها باید وظیفه‌ای را برعهده بگیرند

وی شرط تحقق توسعه را داشتن تعامل و هم‌افزایی دانست و تاکید کرد: همه اقشار و گروه‌ها باید در کنار هم وظیفه‌ای به عهده بگیرند و کار را به گونه‌ای پیش ببرند تا توسعه محقق شود.

ملانوری گفت: اگر وظیفه‌ها براساس اولویت مشخص شود، درست برنامه‌ریزی کنیم، کارها به خوبی تفکیک شوند و براساس زمان‌بندی پیش روند، فرصتی برای سیاسی بازی و انجام کارهای عبث نداریم.

وی افزود: وقتی کار سرعت پیدا کند و حرکت رو به رشد و پر شتاب توسعه شکل بگیرد، کسانی که نمی‌توانند خود را با این شرایط وفق بدهند، خود به خود از گردونه حذف می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دوره، دوره خدمت، کار، تدبیر و تلاش است و ما فرصتی برای از دست دادن نداریم.

وی گفت: با تحقق این برنامه می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در استان باشیم و دیگر نیاز نیست منتظر اعتبارات قطره چکانی دولتی بمانیم.

سرمایه‌گذاران مسئولیت اجتماعی دارند

ملانوری درخصوص فعالیت بخش خصوصی در استان نیز گفت: فعالان استان در واحدهای تولیدی باید بدانند در قبال سرمایه‌ای که از استان برداشت می‌کنند، مسئولیت اجتماعی دارند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران باید کاری کنند که مردم وجودشان را حس کنند.

وی از وظایف مدیران نیز بر شناخت کامل آنها از مسایل حوزه مدیریتی خود تاکید کرد و گفت: کسانی که می‌خواهند مسایل اجرایی را دنبال کنند، حتما باید بر محیط اجتماعی و حوزه مدیریتی خود اشراف داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مدیر باید در کنار دانش، تخصص و اطلاع از قوانین، مردم‌دار و دارای حسن خلق باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی شکل گرفته و این ظرفیت‌های خدمت‌رسانی را فراهم کرده تا حرمت و عزت مردم حفظ شود.

عدالت در توزیع خدمات 

ملانوری خاطرنشان کرد: عدالت در توزیع خدمات باید در این قالب باشد که نیازهای واقعی درست دیده شوند و سرمایه‌ها و منابع براساس اولویت‌های هر منطقه توزیع شوند.

وی به شعار «خراسان جنوبی؛ تدبیر، تلاش، توسعه» اشاره کرد و گفت: برای عملیاتی کردن این شعار و رسیدن به توسعه همه جانبه، کمیته‌ای شکل خواهد گرفت.

وی افزود: مدیران و کارشناسان باید ضوابط و دستورالعمل‌ها را با تدبیر و اندیشه بومی‌سازی کنند، به گونه‌ای که قوانین، نیازهای مناطق را پوشش دهند.

استاندار خراسان جنوبی امروز – جمعه – در سومین مقصد شهرستانی خود به بشرویه رفت و در این سفر یک روزه از کارخانه پنبه پاک کنی بشرویه، کاروانسرای تاریخی اصفاک، بیمارستان شفا بشرویه، استخر شنا در دست ساخت، طرح بهسازی ورودی شهر بشرویه، واحد پرورش شتر مرغ، گلخانه هیدروپونیک در روستای کرند و بافت تاریخی بشرویه بازدید کرد.

ملانوری روز گذشته (پنجشنبه) در دومین مقصد شهرستانی خود به طبس رفت و از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی این شهرستان در حوزه مسکن، برق، راه، معدن و گردشگری بازدید کرد. اولین سفر شهرستانی استاندار روز سه‌شنبه هجدهم آذر به شهرستان قاینات انجام شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بشرویه با فاصله ۳۲۰ کیلومتری از بیرجند در شمال استان قرار دارد.