معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: حادثه آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی به سرمایه‌گذار ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: خسارت وارده سنگین است البته همیشه برای جلوگیری از این خسارت‌ها باید در راه اندازی واحدهای تولیدی، ایمنی لازم ایجاد شود.

وی عنوان کرد: این آتش سوزی بحران نبود بلکه یک حادثه در استان بود چرا که در بحران تعداد افرادی دچار مشکل و چالش می‌شوند؛ در زمان وقوع حادثه وظیفه من به عنوان جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان مدیریت حادثه است که به صورت کارشناسی و منطقی انجام شد و نظارت بر رعایت ایمنی قبل از حادثه در این مینی پالایشگاه برعهده دستگاه صادر کننده پروانه‌ها است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در مدیریت حادثه آتش‌سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تمامی دستگاه‌های اجرایی و با امکانات خود همکاری و همراهی لازم را در بالاترین سطح داشتند همچنین از امکانات و ظرفیت استان‌های همجوار نیز برای مدیریت حادثه استفاده شد.

شرایط محل حادثه پایدار است

وی افزود: ماموریت عملیاتی مدیریت حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پایان یافته و اکنون شرایط پایدار است.

عباس‌زاده اظهار کرد: بعد از آخرین مرحله اطفای حریق که صبح روز گذشته (سه‌شنبه) انجام شد، امروز بازدید میدانی انجام دادیم و ماموریت ما پایان یافته است، از این پس اگر حادثه‌ای روی داد باید حادثه جدید تلقی کنیم.

وی گفت: در مجموع مدیریت دقیق، کارشناسی، علمی و منطقی در حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی با توجه به شرایط حادثه صورت گرفت.

وقوع حادثه‌ای نادر در خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی وقوع این حادثه در استان را نادر توصیف کرد و گفت: آتش‌ سوزی میعانات گازی شرایط خاص خود را دارد و امکانات آتش‌ نشانان شهرداری بیرجند در حد مدیریت حوادث شهری است و در حد مدیریت حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه و مهار آتش ناشی از میعانات گازی نبود.

وی از مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یکی مانور عملی یاد کرد که اعضای ستاد مدیریت بحران توانستند خودشان را به خوبی محک بزنند.

عباس‌زاده افزود: در این حادثه با لطف خداوند و همت اعضای ستاد مدیریت بحران استان تلفات جانی نداشتیم و در مدیریت حادثه با مدیریت بحران کشور و وزارت نفت تماس مکرر داشتیم تا با تصمیمات کارشناسی، حادثه را مدیریت کنیم.

حریم حادثه و انفجاری باید رعایت شود

وی با اشاره به گلایه‌مندی خبرنگاران در مورد خروج آنان از جلسه ستاد مدیریت بحران استان که روز دوشنبه بیستم آذر با حضور وزیر کشور برگزار شد گفت: در مجموع ورود افراد غیر مسئول در هر حادثه‌ای ممنوع است و پلیس هم باید از همان ابتدا از ورود افراد غیرمسئول در محل حادثه جلوگیری می‌کرد البته اینکه خبرنگاران به این ستاد دعوت شده بودند، اشتباه بود و عذرخواهیم.

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی آتش سوزی مینی پالایشگاه بیرجند

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان ادامه داد: مساله شایعه سازی یکی از آسیب‌های شرایط بحران است که باید مدیریت شود زیرا در زمان وقوع حادثه، مدیریت افکار عمومی و نحوه حضور رسانه‌ها نیز بخشی از مدیریت بحران و برعهده ستاد مدیریت بحران است، به عنوان مثال در انفجار این مخازن نفتی اگر برای فردی اتفاقی می‌افتاد باید بنده پاسخگو باشم که چرا به خوبی مدیریت نکردم.

وی بیان کرد: در شرایط مدیریت بحران باید همه مسایل جانبی حادثه به نحو احسن مدیریت شود و ورود سایر افراد در این حوادث خطرات مختلفی دارد.

عباس‌زاده گفت: از این پس هم اگر حادثه‌ای رخ داد و تشخیص داده شد که گروه یا گروه‌هایی حضور نداشته باشند به معنای توهین نیست بلکه به دنبال این هستیم که بدون مشکل و با شرایط بهتر، مدیریت حادثه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این حادثه باید حریم انفجاری رعایت می‌شد و در مکان برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان حریم انفجاری رعایت نشده بود.

انتشار بوی بد ارتباطی با حادثه ندارد

معاون استاندار خراسان جنوبی درباره انتشار بوی گاز از این مینی پالایشگاه در سطح شهر بیرجند که هفته‌های گذشته روی داد گفت: با برگزاری جلسات مختلف بوی بد علت یابی شد و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در محل مینی پالایشگاه حضور میدانی داشت و تذکرات لازم را به سرمایه‌گذار داده‌اند، ما هم دستورالعمل ۱۰ گانه ایمنی پالایشگاه را ابلاغ کردیم و طی ۲ ماه باید این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کرد.

وی افزود: براساس نظر کارشناسان در گذشته انتشار گاز ناشی از شست و شوی مخازن بود و ظاهر قضیه و نظرات کارشناسی این است که بوی بد با حادثه آتش سوزی مربوط نیست.

عباس‌زاده عنوان کرد: در زمینه ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی، رعایت اصول ایمنی ضروری است و صدور پروانه‌های مختلف ایمنی، بهداشت و محیط زیست با دستگاه‌های مختلف است که مرجع صدور پروانه‌ها پس از راه‌اندازی هم کار نظارتی را برعهده دارد.

 

اطفای حریق با نظرات کارشناسی پیش رفت

وی همچنین گفت: از همان ابتدا همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای مدیریت حادثه به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال شد و با نظر کارشناسی این ستاد و آتش نشانان و اعضای ستاد مدیریت بحران حادثه را مدیریت کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی درباره میزان ذخیره فوم در استان گفت: مقداری ذخیره راهبردی فوم برای مخازن سوخت استان داشتیم که استفاده شد اما این ماده خیلی گران است و از همان ابتدا اعلام نیاز کردیم.

ریختن فوم بعد از کنترل آتش

وی عنوان کرد: براساس تشخیص کارشناسی باید آتش به مرحله‌ای از کنترل می‌رسید که نسبت به ریختن فوم اقدام می‌کردیم و روز سوم زمانی که از نظر کارشناسی تشخیص دادیم، نسبت به فوم ریزی اقدام کردیم و به نتیجه هم رسیدیم، البته روز دوم حادثه فوم ریخته شد اما اثرگذاری نداشت و فقط هدر رفت منابع بود.

عباس‌زاده گفت: از طرفی همان روز نخست برای مدیریت حادثه درخواست بالگرد از ستاد مدیریت بحران کردیم که وارد استان شد اما با توجه به تشخیص کارشناسی تیم مدیریت بحران تصمیم به استفاده نکردن از بالگرد بود چون خطر داشت و اکثر مخازن منفجر شده بود.

خراسان جنوبی کمبود آتش نشان دارد

وی با اشاره به مساله کمبود نیروی آتش نشان در استان افزود: تنها در شهرداری بیرجند ۴۵ نیروی آتش نشان کمبود داریم و وزیر کشور در سفر اخیر به خراسان جنوبی دستور جذب ۱۵ آتش نشان بدون آزمون را برای استان صادر کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی از تخصیص ۵۰ دستگاه ماشین آلات شهری به استان در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: تخصیص این تعداد با توجه به یکسان سازی امکانات کشور است و گرنه سهم استان خیلی کمتر از این بود.

وی اختصاص یک ماشین سنگین آتش نشانی برای شهرداری بیرجند و ۲ مجموعه امداد و نجات را از دستاوردهای سفر وزیر کشور به استان ذکر کرد و گفت: سال گذشته هم یک ماشین سنگین آتش نشانی به ارزش ۶۰ میلیارد ریال به شهرداری بیرجند تخصیص یافت.

آتس سوزی کوچک مقیاس  در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که صبح یکشنبه ۱۹ آذر از یک مخزن شروع شد و به سایر مخازن میعانات گازی این کارخانه سرایت کرد، صبح دیروز (سه‌شنبه) با تلفیق اطفای حریق هوایی و زمینی مهار شد و خنک‌سازی مخازن تا ایمن شدن شرایط ادامه یافت.ر