استاندار خراسان جنوبی گفت: خرید دام مازاد در استان باید افزایش یابد و خریداری دام براساس نظر کارشناسی و دامدار باشد.

حمید ملانوری  در نشست بررسی مسائل و مشکلات دامداران و مرغداران در قالب قرارگاه تامین علوفه دام استان افزود: خریداری دام باید براساس نظر دامدار و کارشناسی شده پیش برود تا مشکلی برای دامدار و آینده صنعت دام استان پیش نیاید.

وی گفت: باید دامی از کشاورز یا دامدار خریداری شود که به نفع دامدار باشد از طرفی میزان جو که در ازای آن به فروشنده داده می‌شود، بتواند برای سایر دام‌ها مفید باشد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در صورتی که برای کشتار دام خریداری شده با مشکل مواجه‌ایم باید از ظرفیت استان‌های مجاور برای این منظور استفاده کنیم و ظرفیت خرید دام را فوری افزایش دهیم.

وی افزود: یکی از محورهای اقتصادی استان بخش کشاورزی، دامداری، صنعت مرغ و طیور است که با همه مسائل و مشکلات متعدد استان از جمله کویری بودن، کم باران بودن و خشکسالی اما تولیدات خوبی در این حوزه انجام می‌شود.

ملانوری گفت: آمارها نشان می‌دهد تولیدات بخش کشاورزی استان خوب است و نشان از تلاش کشاورزان، دامداران و فعالان این بخش و از طرفی همکاری دستگاه‌های اجرایی، بسیج سازندگی، حوزه اقتصادی و سایر مجموعه‌ها دارد که تلاش می‌کنند این محور اقتصادی استان فعالیت خوبی داشته باشد.

وی اظهار داشت: امروز مشکلاتی داریم که بخشی ناشی از حوادث طبیعی است، میزان بارندگی‌ها در سال زراعی جاری به شدت کاهش پیدا کرده و آثار خشکسالی در سطح کشور قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته کم‌سابقه بوده است گفت: این مشکل بخش‌های اقتصادی، خدماتی و اجرایی را دچار اشکال کرده که به عنوان یک بحران یا حادثه از آن یاد می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: بخشی از مشکلات می‌تواند در قالب برنامه‌هایی که ارائه می‌دهیم، قابل مدیریت باشد و امروز در شرایط بحرانی قرار داریم که باید با مدیریت از آن عبور کنیم اما برای آینده استان باید اقدامات کارشناسی شده و برنامه‌ریزی‌های اساسی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم فعالان بخش کشاورزی استان اعم از دامدار یا کشاورز در برابر تلاش خود دستمزد و دسترنج دریافت کنند باید برنامه‌ریزی کارشناسی داشته باشیم.

ملانوری گفت: در ستاد توسعه خاوران یکی از بخش‌های جدی که مورد توجه قرار گرفته، حوزه‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی است که امید است با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوان با ایجاد ارزش افزوده از طریق فراوری محصولات کشاورزی به دامدار و کشاورز کمک شود.

وی افزود: برای ابتکار تشکیل قرارگاه تامین علوفه دام در استان قدردانی می‌کنیم چراکه تا این لحظه آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد اقدامات خوبی در استان شکل گرفته گرچه هنوز پاسخگوی نیاز ما نیست.

در این نشست مطرح شد شرکت پیوند خاوران سالانه بیش از ۲ هزار تن یونجه خشک در استان تولید می‌کند اما این محصول را به دلایلی از جمله اینکه محصول فروش کلی می‌شود و فردی قادر به خریداری مجموع محصول نیست، به استان‌های مجاور ارسال می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی در این باره گفت: تولیدات علوفه‌ای شرکت پیوند خاوران از این به بعد اجازه خروج از خراسان جنوبی را ندارد و باید در اختیار صنعت دام استان قرار بگیرد.

وی در ارتباط با مشکل حمل و نقل علوفه دام گفت: برای تامین کامیون توسط اداره راهداری با دستگاه‌های اجرایی بارها مکاتبه شده اما همکاری لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

ملانوری اظهار داشت: در این زمینه فهرست دستگاه‌های اجرایی که کامیون در اختیار دارند، ارائه شود تا تکلیف کنیم کامیون‌ها را در اختیار صنعت دام قرار دهند، در صورتی که کامیون نداشته باشیم باید از طریق دیگر موضوع پیگیری شود.

وی با اشاره به روند فعالیت کارخانه‌های شیر و فراورده‌های لبنی استان ادامه داد: تاکنون بنا بر اعلام جهاد کشاورزی ۱۱ پروانه فعالیت در استان صادر شده که از این تعداد اکنون فقط ۲ واحد فعال است.

ملانوری گفت: در جلسه قبل مقرر شد مشکلات واحدهای تعطیل احصا شود تا با فعال‌سازی این واحدها، بخش زیادی از مشکلات استان در حوزه شیر و لبنیات که بخش عمده‌ آن به صورت خام توزیع و مصرف می‌شود را حل و فصل کنیم.

وی با اشاره به اتحادیه و تعاونی‌های بخش کشاورزی تصریح کرد: در سال‌های گذشته تعاونی‌های زیادی در استان راه‌اندازی شده که به دلایلی طی سال‌ها تعطیل یا غیرفعال شده‌اند اما باید از ظرفیت این اتحادیه و تعاونی‌ها در بخش‌های متعدد استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: اتحادیه و تعاونی‌های بخش کشاورزی باید در طول سال برنامه‌ریزی داشته باشند و اگر تعاونی‌ها به اندازه انتظاری که داریم، فعال باشند بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی گفت: برخی تعاونی‌ها باید کاربری جدید تعریف کنند و اگر هر تعاونی یک کامیون داشته باشد امروز مشکلی در حوزه حمل و نقل نهاده در استان نداریم.

ملانوری گفت: بسیاری از تعاونی‌ها سوله، ساختمان و خیلی از تجهیزات دیگر را دارند اما برنامه، مدیریت و اقدام ندارند در حالی که وصل به مردم هستند و می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند.

وی بر لزوم کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های استان تاکید کرد و گفت: فضای گلخانه‌ای و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم تا نسبت به توسعه این نوع کشت اقدام کنند اما استقبالی از این روش کاشت نشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای در استان وجود دارد که ۸۰ هکتار فعال است همچنین ۷۰۰ هکتار دیگر در حال انجام است و چرا در زمینه تولید علوفه هیدروپونیک اقدام نمی‌شود.

وی بیان کرد: اینکه دائما می‌خواهیم کشاورزی، دامداری، مرغداری، تولید نهاده و خوراک دام سنتی باشد هزینه بالا و تولید پایین می‌رود در حالی که می‌توان با علم روز دنیا و فناوری بهره‌وری و تولید را افزایش و هزینه‌ها را کاهش داد.

ملانوری گفت: یکی از دلایلی که محکم پای منتفی شدن الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند ایستادیم و منتفی هم شد این بود که استانی با این همه ظرفیت نمی‌تواند دانشگاه صنعتی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی دارد که ذخایر معدنی آن به لحاظ عیار و کیفیت بالا است و می‌تواند صنایع بالادستی و پایین دستی را ایجاد کند یا اینکه محصولات استراتژیک خاص خود را دارد پس می‌تواند در صنایع فراروی جایگاه داشته باشد و چرا از این ظرفیت استفاده نکند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اولین بار در کشور چند ماه قبل مجوز کشتارگاه‌های کوچک مقیاس را گرفتیم اما استقبالی از آن نشد در حالی که اگر حداقل چند واحد احداث می‌شد اکنون در خرید دام از عشایر با مشکل کشتارگاه مواجه نبودیم.

وی افزود: روزانه باید ۵۰۰ راس دام در استان خراسان جنوبی خریداری و کشتار شود که در کشتارگاه‌های کوچک مقیاس ۱۰ دام سبک و یک دام سنگین باید کشتار شود و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

ملانوری با بیان اینکه باید کمک کنیم صنعت دام استان پیشرفته شود گفت: تقاضا داریم اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استان به عنوان یک محور این مهم را در دستور کار قرار دهند.

وی از کشتارگاه‌های کوچک مقیاس به عنوان قصابی‌های پیشرفته یاد کرد و گفت: با هزینه کم و در زمان خیلی کمتر می‌توان این کشتارگاه‌ها را احداث کرد در حالی که در سطح استان یا کشور کشتارگاه‌های صنعتی بزرگ چندین سال است شروع شده اما به دلیل هزینه‌های بالا پروژه متوقف شده و به بهره‌برداری نرسیده است.