اگر این روزهای خاص، بر شهر خوسف، دیار نرگس‌ها شهلا، دیار موسیقی‌های کهن و دیار عرفای بزرگ، سری بزنید، حتما با بازارچه‌ی صنایع دستی وگردشگری شهر از نزدیک آشنا خواهید شد. فضایی دلنشین و دلچسب که اکنده از شور و شادی و شعف و فرهنگ مردمان این دیار است؛ فضایی که به همت فرماندار جوان و مردمی این شهر راه‌اندازی شده تا نمونه‌ای بسیار عالی از اشتغال در صنایع دستی استان باشد.

هنگام بازدید از این بازارچه متوجه فضای کاملا سنتی این بازارچه می‌شوید که در استان خرسان جنوبی بی‌نظیر است و توانسته بین مردم محلی و مسافران نوروزی جایگاه خود را پیدا کند. از رنگ و بوی عشایر غیور منطقه تا محل استراحتگاه، همه در محیطی کاملا سنتی طراحی شده که این روزها به فراموشی سپرده شده است. این بازارچه، توانسته است رونقی تازه در جان به خواب رفته‌ی صنایع دستی شهرستان خوسف ایجاد کند و می‌تواند الگویی برای دیگر شهرستان‌های استان نیز باشد و با کمی همت، این استان را به گلستان گردشگری تبدیل کرد.

در فضای بازارچه، گروه‌های فولکلور محلی را می‌بینیم که نوای «گندم درو» را برای گوش و روح عابران، مسافران و مردم منطقه می‌نوازند. نواهایی که در عین ایجاد شعف و شادی بین مردم، ریشه در دل فرهنگ و اداب و سنن منطقه خراسان جنوبی دارد. ساز و سرنایی که در جنگ، در تمنای باران و شادینه‌های مردم، در کنار سخاوت مردم کویرنشین جای داشته و دارد و از روح بزرگ این مردم جدا ناشدنی است.

بازارچه صنایع دستی خوسف، خلق خاطره‌هایی است که در کنار ایجاد اشتغال و معرفی پتانسیل‌های منطقه‌ای این شهرستان، به مسافرین نوروزی نشان می‌دهد که اینجا گوشه‌ای از سرزمین خاص و شگفت‌انگیز خراسان جنوبی است که با همت فرزندان این خاک به اینجا رسیده است. در این سرزمین غم‌زده، باید چشم‌ها را شست، باید جور دیگر دید. اینجا سرزمین شعر و موسیقی و عرفان است. سرزمینی که مردمانش در همه چیز زبانزد بوده‌ و هستند. اینجا خوسف زیبا و باشکوه است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله