#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: علت اولیه وقوع سیل در شهر سه‌قلعه شهرستان سرایان با بررسی‌های میدانی و مسوولان شهرستانی، شکستن بندهای خاکی ناشی از بارش‌های رگباری در بالادست شهر اعلام شده است.

علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان سرایان که پس از بازدید میدانی مناطق سیل‌زده در بخشداری سه‌قلعه برگزار شد افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و اینکه در یک بازه زمانی کوتاه بیشترین حجم بارندگی را در منطقه داریم باید آمادگی لازم را در استان برای مدیریت بارش‌های رگباری داشته باشیم تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

وی بیان کرد: بارش‌ها در منطقه به‌صورت رگباری و در مدت زمان کوتاه رخ داده که براساس گزارش‌های میدانی که از مسوولان متولی گرفتیم، تقریبا در سه یا چهار دهه اخیر بی‌سابقه است و به دلیل رگباری بودن ظرفیت و آمادگی لازم برای مدیریت روان‌آب وجود نداشته لذا باعث وقوع سیل در منطقه سه‌قلعه شد و خسارت‌هایی برجا گذاشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ما باید به این نقطه برسیم که اگر متوجه شدیم منشاء این خسارت، بندهای خاکی در بالادست است و اگر این بندها در این شرایط خشکسالی بهانه‌ای بوده که مردم آب را در راستای کم‌آبی ذخیره کنند و الان ضد نقیض و ضد ارزش خود عمل می‌کند، باید مردم توجیه شوند و البته این موضوع نیازمند مطالعه و کار کارشناسی است.

وی تاکید کرد: باید راهکار عملیاتی توسط مسوولان متولی برای اینکه حوادث مشابه شکستن بند خاکی در شهر سه‌قلعه را در سایر شهرستان‌ها نداشته باشیم، ارائه شود و شکستن بند خاکی و بارش‌های رگباری اولین و آخرین حادثه در استان نخواهد بود و بخش‌های دیگر را هم در برخواهد گرفت.

عباس‌زاده گفت: بارش‌های رگباری و تغییرات اقلیمی شرایط جدیدی است که باید برای مدیریت آن جدی‌تر ورود کنیم و از بروز خسارات پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بارش‌های رگباری را هشدار جدی تلقی کنیم و به سمت کارهای فنی و کارشناسی برویم ادامه داد: تا زمانی که شرایط شهر سه‌قلعه به حالت عادی برگردد باید همت لازم را در کمک به مردم داشته باشیم، تجهیزات مورد نیاز هم از سایر شهرستان‌ها حمل شود تا هرچه سریعتر شرایط شهر به حالت عادی برگردد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ورودی و خروجی آب در بندهای خاکی بالادست باید براساس نظر کارشناسان مدیریت شود گفت: مسوولان متولی، ورود سیل به منطقه را که طی امروز هم ادامه داشته را بررسی میدانی کنند و اگر نیاز به لجن‌کش است، اعلام شود.

وی اظهار داشت: باید خودمان را برای حکمرانی و مدیریت حوزه آب با توجه به رگباری شدن بارندگی‌ها آماده کنیم و اگر تغییرات اقلیمی را متوجه شدیم و اینکه شاید در یک زمان کوتاه بیشترین حجم بارندگی را داشته باشیم، پس باید اوضاع و شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود تا از تکرار حوادث جلوگیری کنیم.

عباس‌زاده گفت: با توجه اینکه شاید در سال‌های آتی هم با توجه به تغییرات اقلیمی امکان بارش رگباری را در یک زمان کوتاه داشته باشیم، باید بخش‌های مهم استان را که الان در اولویت قرار دارند، تجهیز کنیم و این بارش‌های رگباری هشداری است که همه باید آماده باشیم.

وی ادامه داد: باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا مانند استان‌های جنوبی دچار مشکل و آسیب نشویم و باید تصمیم گیری‌های جدی برای مدیریت روان‌آب و بحران در استان داشته باشیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: از طرفی در این بحران کم‌آبی حجم زیادی روان‌آب از دست‌مان خارج می‌شود و آمادگی لازم را برای مدیریت این نوع بارندگی‌ها نداشتیم و در برخی مناطق کل بارش یک ساله در یک زمان کوتاه یا چند ساعته رخ داد.

وی با بیان اینکه منشاء خسارت باید شناسایی شود و برای حل آن راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم تاکید کرد: همه امکانات و ظرفیت استان را برای مدیریت سیل سه‌قلعه در اختیار شهرستان قرار می‌دهیم اما وضعیت منطقه با توجه به حجم بارندگی‌ها خیلی بحرانی نیست.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در شهر سه‌قلعه خسارت جانی نداشتیم و خسارت به منازل مسکونی هم پایین بوده است افزود: خسارت‌ها به بخش‌های مختلف شهرستان به‌صورت دقیق توسط فرماندار برآورد شود و ما هم پیگیری‌های اداری را برای جبران خسارت‌ها از مرکز دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: اقدامات لازم برای اسکان افراد خسارت‌دیده در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و بارش‌های رگباری شهر قاین را هم درگیر کرده اما حجم خسارت‌ها به این شهر هم طبیعی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی امروز از مناطق سیل‌زده شهر سه‌قلعه در شهرستان سرایان بازدید کرد.

این بازدید میدانی با هدف بررسی شرایط موجود، تخمین میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، مزارع و باغات انجام شد و اطلاع از روند خدمات‌دهی دستگاه‌ها که از چند روز قبل به حالت آماده‌باش درآمدند از دیگر اهداف این حضور و بازدید است.

معاون استاندار در این بازدید، دستورات لازم را به دستگاه‌های متولی صادر کرد و مدیرکل مدیریت بحران استانداری به همراه جمعی از مدیران کل دستگاه‌های متولی، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان سرایان و بخش سه‌قلعه نیز در این بازدید حضور داشتند.

سامانه بارشی که از اوایل هفته جاری در خراسان جنوبی فعال شد از عصر دیروز (یکشنبه) تقویت شد و بیشترین بارش‌های شبانه‌روز گذشته در شهرستان سرایان ثبت شده است.

بارندگی ۲۴ ساعت گذشته باعث جاری شدن روان‌آب و سیلاب در چند شهرستان خراسان جنوبی شد که خسارات مالی در پی داشت اما تاکنون خسارت جانی در این استان گزارش نشده است.

ورود سیل از شب گذشته به شهر سه‌قلعه مشکلاتی را برای تردد و فعالیت مردم ایجاد کرده و به گفته مسوولان محلی شکستن سیل‌بندهای بالادست در اثر بارش‌های سنگین و رگباری باعث ورود سیلاب به این منطقه شده است.

جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی هم اعلام کرد: امدادگران در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۹ نفر حادثه‌دیده سیلاب در ۶ شهرستان این استان امدادرسانی کردند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و سرایان در ۱۶۵ کیلومتری بیرجند دارای ۲ بخش سه‌قلعه و آیسک است.