مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۴۱۷ تا ۴۲۵ روستای استان به طور متغیر با تانکر سیار آبرسانی می شود.

مهدی صفوی نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: به ازای هر نفر ۵۰ لیتر آب شرب در شبانه روز با تانکر آب حمل می شود اما این میزان برای شهرستان های درمیان و زیرکوه ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد روستاییان استان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند و در برخی مناطق از آب شرب برای کشاورزی و مصارف غیرمجاز استفاده می شود.

وی گفت: در روزهای تعطیل مردم مناطق شهری به روستاها رفته و برای آبیاری ویلاها و باغسراهای خود از آب شرب استفاده می کنند که این موضوع نگران کننده است و سبب کمبود یا قطعی آب در این روستاها می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: یک درصد از مشترکان آبفار استان نیز به اندازه ۱۵ درصد از مشترکان، آب مصرف می کنند.

وی بیان کرد: اکنون چهار هزار و ۹۰۰ واحد دامداری صنعتی زیر پوشش این شرکت هستند که از پنج تا ۱۵۰ هزار مترمکعب آب مصرف و ۴۲ درصد بیشتر از تعهد استفاده می کنند که باید برای این واحدها چاره اندیشی شود.

صفوی نژاد یادآور شد: سال گذشته سه هزار و ۴۰۰ مشترک روستایی به افراد زیر پوشش شرکت آبفار استان افزوده شد که این موضوع مسئولیت ما را چند برابر می کند.

وی گفت: از تیرماه پارسال تاکنون ۳۳ روستای استان که با تانکر سیار آب شرب آنها تامین می شد، آبرسانی شدند که بهترین و شیرین ترین پروژه آبرسانی بود چون حجم سنگینی از نارضایتی را در بر داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان شهریورماه ۱۰ روستای استان از آب شرب برخوردار می شوند عنوان کرد: پارسال ۲۸ هزار و ۲۸۷ سرویس آبرسانی به روستاهای بی آب با حجم ۳۱۶ هزار و ۹۳۵ مترمکعب ارسال شد که با آبرسانی به ۳۳ روستا در این مدت یکهزار و ۷۰۰ سرویس حذف شد.

وی میزان هدررفت آب در شبکه های روستایی را ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۶۶ انشعاب با هدف جلوگیری از هدررفت آب در مناطق روستایی استانداردسازی شده است.

صفوی نژاد تصریح کرد: اصلاح شبکه های فرسوده نقش بسزایی در صرفه جویی آب و رفع مشکل بی آبی دارد و در این راستا سال گذشته ۸۹ کیلومتر اصلاح شبکه در استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از احداث ۵۳ مجتمع آبرسانی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۹ مجتمع دارای اعتبار ملی است که اکنون ۳۴ مجتمع آبرسانی در دست اجرا است.

وی به هزینه های بالای آبرسانی به برخی روستاها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای مجتمع آبرسانی خوشاب حدود ۱۸ کیلومتر خط انتقال اجرا شد در حالیکه ۲ روستا با جمعیت حدود ۱۵۰ نفر دارند.

صفوی نژاد اظهار داشت: میزان کل اعتبارات شرکت آبفار استان پارسال از محل اعتبارات ملی ۳۲ میلیارد تومان و از محل اعتبارات استانی ۵۵ میلیارد تومان بود که تخصیص استانی کامل بوده اما تخصیص اعتبارات ملی ۵۲ درصد است.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار کنتور آب روستایی فرسوده و نیازمند تعمیر است گفت: پارسال در این زمینه و با هدف کاهش هدررفت آب ۲ هزار و ۶۶ کنتور خراب تعویض شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از روش های جلوگیری از هدررفت آب استفاده از شیرآلات کاهنده است که در این زمینه هنوز هیچ طرحی در استان اجرا نشده و امسال نیز برنامه ای نداریم که امید است در برنامه های آتی مورد توجه قرار گیرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله