مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تاکنون ۵۰ هزار هکتار از مراتع و اراضی استان به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است که مبارزه با این آفت در حال انجام است.

مهدی یوسفی روز شنبه در ارتباط زنده اینستاگرامی با خبرنگاران افزود: مبارزه با آفت ملخ تاکنون در سطح ۲۰ هزار و ۵۳۳ هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی از جهت آلودگی مورد رصد و پایش قرار گرفته‌اند اظهار داشت: هم‌اکنون چهار شهرستان زیرکوه، نهبندان، درمیان و سربیشه درگیر ملخ‌های صحرایی هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: امسال نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر را در شهرستان نهبندان شاهد بودیم و این شهرستان با ۱۷ هزار و ۲۸۳ هکتار دارای بیشترین سطح آلودگی است.

وی تصریح کرد: همچنین در شهرستان سربیشه یک هزار و ۸۷۰ هکتار، شهرستان زیرکوه یک هزار و ۱۱۰ هکتار و شهرستان درمیان نیز ۲۷۰ هکتار  به آفت ملخ صحرایی آلوده شده است.

یوسفی با تاکید بر اینکه امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چند برابری دارد عنوان کرد: سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان تا ۲۵ هزار هکتار قابل پیش‌بینی است.

وی یادآور شد: شبکه‌های مراقبت و گروه‌های دیده بانی در مناطق مختلف استان کرمان مشغول پایش و رصد شرایط از نظر وجود ملخ‌های صحرایی هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع این استان به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی پایش شده است.

وی از تصویب ۲۰ میلیارد تومان برای مبارزه با هجوم ملخ صحرایی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت: این اعتبار با توجه به سطح آلودگی هر استان توزیع خواهد شد که با توجه به پیگیری‌های انجام شده اعتبار خوبی برای استان ما در نظر گرفته شده است.

یوسفی گفت: در صورتی‌که سال آینده شاهد ریزش ملخ صحرایی در استان نباشیم خراسان جنوبی تا حدود سه سال دیگر برای مبارزه با همین ملخ‌های موجود درگیر خواهد بود.

وی افزود: ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای پایش و تجهیز ناوگان مقابله با ملخ صحرایی در استان نیاز است که به سازمان حفظ نباتات کشور منتقل و درخواست امکانات و تجهیزات لازم شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی  تصریح کرد: سطح مبارزه با ملخ صحرایی پارسال یکهزار و ۴۰۰ هکتار بود که از نیمه دوم سال ۹۸ نیز مجدد هشدارها آغاز و اعتباراتی برای خرید تجهیزات موردنیاز نیز به ما اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: سال جاری نخستین مورد آلودگی به ملخ صحرایی چهارم اردیبهشت ماه در مناطقی از قبیل حیدرآباد، چهار فرسخ و کلاته سید علی نهبندان شناسایی شدند.

یوسفی اظهار داشت: برای سال‌های آتی موضوع سم پاش هوایی را نیز پیگیری می‌کنیم چراکه پراکندگی مناطق آلوده و وضعیت آب و هوایی خراسان‌جنوبی از جمله موانع مبارزه با ملخ صحرایی در استان است.