معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: احترام و حفظ شئون بیمار در مراکز درمانی استان به‌خوبی رعایت می‌شود و در نظارت‌هایی که انجام شده و انعکاس گزارش از سمت بیماران نیز این موضوع مشهود است.

 سید محمدرضا طالبی  در مراسم گرامیداشت روز پرستار و تجلیل از پرستاران نمونه کشوری و استانی که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: گاهی مردم هم از کادر پزشکی یا پرستاری تقدیر می‌کنند که نشان از مسئولیت‌پذیری پرستاران دارد.

وی با بیان اینکه همدلی بین پرستاران استان به یک فرهنگ تبدیل شده است گفت: پرستاران همواره خود را در کنار بیمار می‌دانند و برایشان اهمیتی ندارد که بیمار از چه جامعه‌ای است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: حفظ حریم شخصی و خصوصی بیمار توسط پرستار اهمیت دارد که در بررسی‌ها مشاهده کردیم این موضوع کاملا در استان رعایت می‌شود.

وی گفت: وجدان کاری در پرستاران وجود دارد و لحظه‌ای از وظیفه‌ای که برعهده دارند، غفلت نمی‌کنند چون جان یک فرد وابسته به همین مساله است.

طالبی با اشاره به تشابه موضوع پرستاری و زندگی حضرت زینب (س) ادامه داد: ایشان پرستار پنج امام معصوم (ع) بودند لذا زندگی این بانوی مکرم الگویی زیبا برای پرستاران است.

وی گفت: حضرت زینب (س) در صبر بر سختی‌ها، ناملایمات و شهادت زبانزد بود و پرستاران هم در مواجهه با سختی‌های کار و دیدن مشقت بیمار از صبر بالایی برخوردار هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: مشکلات کار پرستاری ممکن است به زندگی شخصی آنان نیز سرایت کند اما در سخت‌ترین شرایط بهترین خدمات را در حوزه درمان ارایه می‌کنند.

وی با اشاره به سختی کار در دوران شیوع کرونا گفت: در شرایطی که همه افراد از هم گریزان بودند، پرستاران به بهترین نحو جهاد کردند و همین کار را رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس با علم به اینکه ممکن است جان خود را از دست بدهند انجام دادند اما داوطلبانه از جان خود گذشتند.

طالبی گفت: در نیاز به خدمت پرستاران هیچ کمبودی در این مدت احساس نشد لذا آحاد جامعه و مسئولان باید قدردان این خدمت باشند و برخی پرستاران در عرصه خدمت به مردم شهید شدند.

وی با اشاره به نقش پرستار در روحیه اطرافیان بیمار افزود: از همین رو پرستار نه تنها به درمان بلکه به مسایل فرهنگی و روحی بیمار هم توجه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: مسایل و مشکلات حوزه درمان مرتبط رصد می‌شود اما نظم و انضباط حوزه پرستاری استان جای تقدیر و تشکر دارد زیرا حضور به‌موقع پرستاران در محل کار موجب ارایه مطلوب خدمت می‌شود و در روند رسیدگی به بیمار نیز تاثیرگذار است.

وی کار تیمی پرستاران را با اهمیت خواند و اظهار داشت: گاهی پرستاران به خاطر احساس وظیفه وجدانی فراتر از مسئولیت‌های قانونی خود خدمت می‌کنند.

طالبی ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اولین بار اجرایی و به‌طور مرتب مطالبه‌گری می‌شود که امیدواریم با اجرای کامل این قانون و توجه ویژه در اعتبارات سال‌های آینده شاهد کاهش مشکلات پرستاران باشیم.

وی گفت: همچنین با راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در کشور ۹۰ تا ۹۵ درصد هزینه‌ها توسط این صندوق پرداخت می‌شود که اتفاق مبارکی در دولت سیزدهم است و این خدمت صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج از اول آبان در حال ارایه به جامعه هدف است که امید می‌رود مشکلات درمان این بیماران کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این مراسم گفت: هزار و ۷۳۷ پرستار در مراکز درمانی و بیمارستانی استان خراسان جنوبی مشغول به خدمت هستند.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: واژه پرستار به معنای مراقبت از سلامت مردم ارزشمند است و همه کادر درمان در حوزه پرستاری قرار می‌گیرند لذا مراقبت از سلامت مردم توفیقی است که خداوند به جامعه درمانی اعطا کرده و باید در این حیطه بهترین خدمت‌رسانی را داشته باشیم.

وی گفت: برنامه دانشگاه برای جامعه پرستاری رعایت عدالت است لذا در تقسیم آنچه مربوط به کادر بوده باید عدالت را رعایت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: با توجه ویژه دولت به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران که سال‌ها بر زمین مانده بوده اکنون این قانون اجرایی شده لذا باید در تقسیم آن رعایت عدالت مد نظر باشد.

وی گفت: بی‌عدالتی نظام‌های اداری را فرسوده می‌کند و منجر به نابودی نیروی انسانی می‌شود لذا بی‌عدالتی مهمترین مشکل در بخش اداری است.

موسوی میرزایی با تاکید بر اینکه تلاش شده مطالبات به‌روز پرداخت شود افزود: طرح آموزش پرستاری در منازل از بیمارستان رازی شروع شد و سعی می‌کنیم از ظرفیت جامعه پرستاری برای ارتقای سطح دانش جامعه استفاده شود.

وی عنوان کرد: افزایش سلامت و حفظ کرامت جسمی مردم با تلاش همه مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی محقق می‌شود اما نقش پرستاران پر رنگ‌تر است.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری خراسان جنوبی هم گفت: به خاطر وجود برخی نقص‌های بخشنامه‌ای اشکالاتی در نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود دارد.

غلامحسین محمودی‌راد افزود: در برخی نقاط تفاوت فاحش وجود داشته اما اجرای این قانون باب خیر است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ایرادات قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در بودجه سال آینده برطرف شود گفت: باید این قانون به عنوان یک سرانه در نظر گرفته و نوع محاسبات آن شفاف‌سازی شود.

وی تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را از دیگر درخواست‌های جامعه پرستاران برشمرد و تصریح کرد: معوقات پرستاران نیازمند رسیدگی بیشتر است زیرا درآمد مستقلی ندارند.

در این مراسم با حضور قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، معاون استاندار و جمعی از مسوولان و پرستاران از ۲۱۰ نفر از پرستاران و کادر مشاغل پرستاری نمونه استان از جمله ۱۰ نفر برگزیده کشوری و ۵۵ نفر منتخب استانی تجلیل شد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور