استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر ادامه صرفه جویی ها در مصرف گاز در بخش خانگی برای روزهای آینده، گفت: موج جدید سرما از هفته آینده استان را در بر می گیرد و تا اواخر هفته ادامه خواهد داشت.
؛ دکتر جواد قناعت با بیان این مطلب در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان، ضمن تأکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز، خاطرنشان کرد: مدیران استان همان روند صرفه جویی در مصرف گاز که هفته قبل داشتیم را در دستور کار خود قرار دهند و مصوبات ستاد مدیریت بحران استان را برای اجرایی شدن جدی بگیرند.
?وی با بیان اینکه موج سرمای جدید برای هفته آینده در راه است، گفت: شرکت گاز از امروز ورودی گاز به استان را برای ذخیره سازی در شبکه توزیع افزایش دادند تا در هفته آینده که هوا بسیار سرد می شود، دچار مشکلات کمتری باشیم اما باید بیشتر از قبل موضوع صرفه جویی در مصرف سوخت جدی گرفته شود.
?استاندار با ذکر این نکته که واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و سایر مواردی که از گاز استفاده می کردند در استان به سمت سوخت دوم و یا تعطیلی هدایت شدند تا در بخش خانگی مشکلی برای مردم پیش نیاید، افزود: همه باید برای گذر از موج دوم سرما که در هفته پیش رو، وارد استان می شود صرفه جویی را جدی بگیریم.
?قناعت با اشاره به اینکه شرکت گاز نیز پیگیری کند تا فشار ورودی گاز به استان را حداقل به ۷۰۰ برساند، تأکید کرد: برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی برای هفته آینده نیاز به ذخیره سازی در این دو روز داریم، لذا شارژ گاز لوله ها در استان باید برای پنجشنبه و جمعه افزایش پیدا کند.
?وی با بیان اینکه شرکت گاز موضوع تزریق گاز به استان را پیگیری کند، چراکه این افزایش ورودی در دو روز آخر این هفته، نگرانی ها را برای هفته آینده کمتر می کند، افزود: گاز ورودی به استان برای ذخیره سازی در شبکه توزیع باید افزایش پیدا کند تا در هفته آینده که مصرف بالا رفت و فشار گاز پایین آمد، با همین میزان گاز ذخیره شده در لوله ها و صرفه جویی مردم، کل استان را مدیریت کنیم و خاموشی نداشته باشیم.
?استاندار با ذکر این نکته که وضعیت سرمای هوا در هفته آینده نیز نگران کننده و قرمز است، لذا مردم همچنان باید رعایت کنند، افزود: طبق گفته هواشناسی، سرمای شدید هوا در استان تا اواخر هفته آینده ادامه دارد و بعد از آن هوا رو به گرم تر شدن خواهد رفت.
?قناعت با تأکید بر اینکه باید صنایع، مرغداران و گلخانه ها از سوخت دوم بجای گاز استفاده کنند تا شاهد قطع شدن گاز خانگی در هیچ منطقه ای از استان نباشیم، افزود: محدودیت های مصرف گاز باید همچنان در هفته آینده ادامه داشته باشد.
?وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در استان در روز آخر هفته، گفت: جلسات متعددی در این زمینه در استان گرفته شده و چون کنکور یک موضوع ملی است، فرمانداران مراقبت کنند تا مشکلی در برگزاری آزمون در هیچ حوزه ای پیش نیاید.
?استاندار در خصوص برگزاری امتحانات دوره اول و دوم متوسطه نیز گفت:امتحانات دوره اول و دوم متوسطه در هفته آینده با همان شرایط از پیش اعلام شده برگزار شود، اما فرمانداران و مدیران آموزش و پرورش طوری تدبیر کنند که بجای گاز از سوخت دوم استفاده شود.
?به گفته وی؛ درخصوص سایر مقاطع تحصیلی نیز بازگشایی و یا غیرحضوری بودن مدارس با نظر فرماندار و مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان با قید شرط عدم استفاده از گاز تصمیم گیری شود.
?وی با بیان اینکه مدیران استان آمادگی برای آغاز بکار ادارات با استفاده از سوخت دوم را داشته باشند، گفت: بازگشایی ادارات بدون استفاده از گاز بوده و با تشخیص مدیر مجموعه و در حد ضرورت کارکنان حضور داشته باشند.
?استاندار با تأکید بر اینکه هفته آینده را که پشت سر بگذاریم هفته های بعد وضعیت سرمای هوا بهتر خواهد شد، گفت: دستورالعمل‌ این است که شنبه ادارات کل و شهرستانی با تشخیص فرمانداران و مدیران با رعایت دو شرط عدم استفاده از گاز و همچنین حضور کارکنان در حد ضرورت دایر شوند.
?قناعت تأکید کرد: اداره کل بازرسی استانداری با همکاری سپاه گروه های مختلف تشکیل دهند و هر دستگاهی که دستورالعمل های ستاد مدیریت بحران مبنی بر عدم استفاده از گاز را رعایت نکرد به مردم معرفی کنند و علاوه بر این با مدیر آن مجموعه برخورد شدیدی خواهد شد.
?وی در خصوص فعالیت مرغداری ها و گلخانه ها نیز گفت: این واحدها باید با تهیه مشعل به سمت سوخت جایگزین بروند و چنانچه واحد تولیدی رعایت نکرد، بعد از تذکر، گازش قطع خواهد شد.
?به گفته وی؛ برای استان اولویت در تأمین گاز، با بخش خانگی و گرم بودن خانه های مردم است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور