#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: موارد بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های استان نسبت به هفته اول بهمن امسال بیش از سه برابر شده است.

غلامرضا شریف‌زاده  افزود: متوسط موارد بستری کرونا مثبت در هفته اول بهمن ماه ۲۲ نفر بوده که با افزایش ۳۲۲ درصدی به ۹۳ نفر رسیده است.

وی افزایش بستری را نتیجه افزایش موارد ابتلا به کرونا و سرپایی در هفته‌های اخیر دانست و گفت: متوسط روزانه موارد مثبت ابتلا به کرونا در هفته اول بهمن ۲۵۷ نفر بود که هفته گذشته به ۹۰۱ نفر رسید و رشد ۲ و نیم برابری دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: متوسط روزانه بستری بیماران با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان نیز از ۷۵ نفر در هفته اول بهمن با افزایش ۱۵۹ درصدی به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: همانطور که در پیک‌های قبلی کرونا هم مشاهده شد با افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا، تعداد بیمارانی که به بخش مراقبت‌های ویژه نیاز دارند نیز بیشتر می‌شود که در این مدت متوسط روزانه بستری بیماران کرونایی در ICU بیش از ۲ برابر افزایش داشته است.

شریف‌زاده اظهار داشت: بدین ترتیب احتمال افزایش فوت ناشی از کرونا هم وجود دارد و متوسط فوتی‌های کرونایی خراسان جنوبی در هفته اول بهمن‌ چهار نفر بود که هفته گذشته به ۱۶ نفر رسید و ۳۰۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: سویه اُمیکرون تمرکز بیشتری بر افراد زیر ۲۰ سال دارد به‌طوری که طبق آمارها بیش از ۱۹ درصد موارد مثبت جدید در این گروه سنی هستند در حالی که این آمار در سویه‌های گذشته پنج درصد بوده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درخصوص بیمارانی که از مراجعه به‌موقع به پزشک ممانعت می‌کنند اظهار داشت: افراد بدحال عموما کسانی هستند که زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه برخی افراد از بستری در بخش‌های کرونا هراس دارند گفت: طبق پروتکل‌ها تا آزمایش پی. سی. آر بیمار مثبت نباشد، پزشک اقدام به بستری در بخش‌های کرونا نمی‌کند و زمانی این تصمیم گرفته می‌شود که بیمار مملو از ویروس است بنابراین حضور در بخش کرونا بر تعداد ویروس نمی‌افزاید بلکه مراقبت‌های تخصصی سبب کاهش ویروس و وضعیت نرمال بیمار می‌شود.

شریف‌زاده افزود: بیماران بدحال غالبا واکسیناسیون ناقص انجام داده‌اند و در بررسی که هفته گذشته نسبت به آمار فوتی در استان انجام شد فقط یک نفر واکسیناسیون کامل داشته که آن هم با توجه به بیماری سرطان فوت کرده است.

در حال حاضر از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هشت شهرستان در وضع قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

براساس آخرین رنگ‌بندی کشور، ۲ شهرستان طبس و قاینات نیز از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و به جمع سایر شهرستان‌های قرمز استان شامل بیرجند، فردوس، نهبندان، سربیشه، سرایان و بشرویه پیوستند.

شهرستان‌های زیرکوه و درمیان در وضع نارنجی (پرخطر) هستند و در این استان فقط شهرستان خوسف در وضع زرد (خطر متوسط) است.