معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از حضور صنعتگر حصیرباف استان خراسان جنوبی  و معرفی کاروان شتر نهبندان در نمایشگاه صنایع دستی کاخ نیاوران  خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی حسین عباس زاده  از اجرای زنده صنعتگر حصیرباف نهبندان خانم زهرا پروین  و معرفی کاروان شتر نهبندان  یکی از محصولات حصیر بافی شهرستان در نمایشگاه صنایع دستی کاخ نیاوران خبرداد.او ادامه داد: کاروان شترنهبندان برگرفته از زندگی اجتماعی مردم منطقه و نماد کاروانهای تجاری منطقه نهبندان خبیث (شهداد)، نهبندان نرماشیر(بم)، خراسان و ماورالنهر بوده است که از این منطقه با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در تردد بوده اند.

وی افزود: حصیربافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی و شاید کهن ترین آنهابا ساخت انواع محصولاتی کاربردی با استفاده از برگ درخت خرما حصیر بافی (بوریا بافی) اطلاق می شده که آنچه محصولات حصیری راشکل می دهد، مهارت و ذوق هنرمندان است.

عباس زاده گفت : حصیربافی در استان خراسان جنوبی بخصوص شهرستان نهبندان رواج دارد. که محصولات آن شامل انواع سبد و زنبیل ، بادبزن دستی، زیرانداز در فرمهای دایره و بیضی ، شیلگ ( محل نگهداری مواد غذایی ) و حیوانات تزئینی از جمله شتر می باشد. هم اکنون محصولات تولیدی حصیربافی شامل کاروان شتر و شتر جهت نگهداری محصولات خرما جهت جلوگیری از آسیب دیدگی محصول بکار می رود.

گفتنی است این نمایشگاه از  ۱۲ لغایت ۱۸ مرداد ماه سالجاری در کاخ نیاوران استان تهران برپا است  که صنعتگران و هنرمندان در حوزه حصیر و بوریا در کارگاههای زنده تبادل اندیشه می کنند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی

عباس زاده  از اجرای زنده صنعتگر حصیرباف نهبندان سرکار خانم زهرا پروین  و معرفی کاروان شتر نهبندان در نمایشگاه صنایع دستی کاخ نیاوران خبرداد.ایشان ادامه داد: کاروان شترنهبندان برگرفته از زندگی اجتماعی مردم منطقه و نماد کاروانهای تجاری منطقه نهبندان خبیث (شهداد)، نهبندان نرماشیر(بم)، خراسان و ماورالنهر بوده است. که از این منطقه با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال در تردد بوده اند.

ایشان افزود: حصیربافی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی و شاید کهن ترین آنهابا ساخت انواع محصولاتی کاربردی با استفاده از برگ درخت خرما حصیر بافی (بوریا بافی) اطلاق می شده که آنچه محصولات حصیری راشکل می دهد، مهارت و ذوق هنرمندان است.

ایشان گفت : حصیربافی در استان خراسان جنوبی بخصوص شهرستان نهبندان رواج دارد. که محصولات آن شامل انواع سبد و زنبیل ، بادبزن دستی، زیرانداز در فرمهای دایره و بیضی ، شیلگ ( محل نگهداری مواد غذایی ) و حیوانات تزئینی از جمله شتر می باشد. هم اکنون محصولات تولیدی حصیربافی شامل کاروان شتر و شتر جهت نگهداری محصولات خرما جهت جلوگیری از آسیب دیدگی محصول بکار می رود.

گفتنی است این نمایشگاه از  ۱۲ لغایت ۱۸ مرداد ماه سالجاری در کاخ نیاوران استان تهران برپا است  که صنعتگران و هنرمندان در حوزه حصیر و بوریا در کارگاههای زنده تبادل اندیشه می کنند.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله