دادستان عمومی و انقلاب خراسان جنوبی گفت: پنج عضو باند سقط جنین با تلاش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در بیرجند مرکز استان دستگیر شدند.

حجت الاسلام علی نسایی روز چهارشنبه  افزود: این افراد با قرار تامین بازداشت موقت روانه زندان شدند و پس از زندان در اختیار حفاظت سپاه برای جمع‌آوری اطلاعات تکمیلی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به طور قطع با شناسایی سایر اعضای باند بر تعداد بازداشتی‌ها افزوده خواهد شد.

دادستان بیرجند اظهار داشت: همکاری پزشک، داروخانه و پرستار برای همکاری با این باند محتمل است که اگر این موارد ثابت شد باید در انتظار مجازات‌های شدیدی باشند.

وی گفت: طبق ماده ۵۸ قانون جوانی جمعیت مصوبه ۱۴۰۰ هرگونه خرید، فروش و پخش داروهای سقط جنین خارج از سامانه رهگیری وزارت بهداشت ممنوع است.

دادستان بیرجند یادآور شد: طبق قانون تجویز هرگونه داروی سقط باید با نسخه پزشک متخصص صورت گیرد و این اقدام پس از رعایت موازین شرعی و پزشکی باید در بیمارستان‌ها انجام شود که متخلفان این حوزه تا ۱۵ سال حبس را باید متحمل شوند.

وی از آمار رو به کاهش سقط جنین طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: با توجه به دستگیری اعضای این باند انتظار می‌رود این آمار به شدت در استان کاهش یابد.

حجت الاسلام نسایی با بیان اینکه اعضای باند شناسایی شده تاکنون بومی استان بودند افزود: این افراد برای هر آمپول سه میلیون تومان و برای هر قرص ۸۰۰ هزار تومان از متقاضیان دریافت می‌کردند.

وی در ادامه از مردم خواست هرگونه کسب اطلاع در زمینه سقط جنین غیر قانونی را به نیروی انتظامی اطلاع دهند تا با برخورد با افراد سودجو از سقط جنین غیر قانونی جلوگیری شود.