#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: حدود ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی ساختمان‌های مسکونی را آب خاکستری تشکیل می‌دهد که محصول شست‌ و شوی لباس، استحمام، روشویی و ظرفشویی است و می‌توان از این آب برای آبیاری فضای سبز منازل استفاده کرد.

حسین امامی افزود: آب‌های خاکستری با فرآینده بسیار ساده و کم‌هزینه قابل بازیافت و دوباره برای فضای سبز و سایر مصارف قابل استفاده است که از مردم درخواست داریم با استفاده از این آب در فضای سبز و سایر مصارف، مجموعه ما را در این بحران کم‌آبی کمک کنند.

وی تصریح کرد: مشترکان پرمصرف و استفاده از آب برای واحدهای صنعتی کوچک و دامداری‌ها شبکه آبرسانی ما را در روستاها دچار چالش می‌کند و متاسفانه در روستاها از آب شبکه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: مصارف مشترکان دائمی در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر از مصارف مشترکان غیردائمی است و مشترکان پرمصرف ما در روستاها معمولا خوش‌نشین‌ها هستند که تقاضای ما از این افراد مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در کولرها با توجه به کویری بودن خراسان جنوبی افزود: متوسط تبخیر آب در خراسان جنوبی در سال بیش از سه هزار و ۲۰۰ میلیمتر است که با توجه به تبخیر بالا، مصرف کولرهای آبی در فصل تابستان حجم بالایی دارد.

امامی گفت: براساس زمانی که کولرهای آبی روشن هستند، بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ لیتر روزانه مصرف آب را دارند که انتظار از شهروندان این است با به‌کارگیری روش‌های مدیریت مصرف آب در کولرها مجموعه ما را کمک کنند.

وی اظهار داشت: چنانچه کولرها در معرض نور آفتاب قرار بگیرند آب داخل آنها با سرعت زیادی تبخیر می‌شود و در نتیجه مصرف آب‌ افزایش می‌یابد این در حالی است که قرار گرفتن کولرها در سایه یا نصب سایه‌بان روی آنها، ضمن افزایش کارآیی کولر و کاهش مصرف انرژی، از هدررفت آب ناشی از تبخیر نیز جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: نشتی کولر و تنظیم‌ نبودن شناور نیز موجب هدررفت آب می‌شود لذا با کنترل شناور، شیلنگ، اتصالات یا تعویض قطعات فرسوده آن در ابتدای فصل گرما از نشتی‌های احتمالی آب کولر جلوگیری خواهد شد، ظرفیت هوادهی کولر نیز با توجه به حجم فضایی که کولر باید خنک کند، انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه آب شهرها و روستاهای خراسان جنوبی با استفاده از ۳۷۰ حلقه چاه تامین می‌شود اضافه کرد: مدیریت مصرف برق و آب در استان کویری خراسان جنوبی بسیار حیاتی است، همچنین در صورت نبود مدیریت مصرف، قطعی برق در استان نیز تامین آب شبکه‌های ما را مختل می‌کند.

امامی بیان کرد: از مردم در روستاها درخواست داریم ساخت و سازهای جدید را در تراز مخازن آب شرکت آب و فاضلاب انجام ندهند چراکه به دلیل افت فشار نمی‌توانیم خدمت پایدار به این مشترکان ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه هر شرکت به دنبال این است که محصول خود را عرضه کند گفت: اما به دلیل محدودیت ذاتی آب در خراسان جنوبی و با توجه به زیان‌ده بودن شرکت آب و فاضلاب، ما نگاه بلندمدت به موضوع آب داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: دخل و خرج شرکت آب و فاضلاب به هم نمی‌خورد ولی چون تامین آب موضوع حیاتی برای مردم است باید توسط این شرکت تامین شود در حالی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی مانند بسیاری از شرکت‌های آب و فاضلاب زیان‌ده است.