رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با گلایه از قیمت‌گذاری زرشک در خارج استان گفت: نباید زرشک خارج از فصل و بدون کیفیت مطلوب به فروش برسد.

 مهدی جعفری  در ششمین روز جشنواره ملی زرشک که در روستای فورگ شهرستان درمیان برگزار شد افزود: عده‌ای به خاطر سود محدود خود، منافع ۲۵۰ هزار خانوار بهره‌بردار و منتفع از زرشک در این استان را به خطر می‌اندازند.

وی گفت: ۹۸ درصد تولید زرشک دنیا متعلق به خراسان جنوبی است که ۸۵ هزار تن زرشک تر را سالانه تولید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله تولید زرشک در استان و کم‌کاری در معرفی این محصول افزود: با برگزاری جشنواره ملی زرشک ابتدا این محصول مزیت‌دار در سطح ملی معرفی و در گام بعدی برای افزایش صادرات زرشک تلاش می‌شود.

وی با بیان اینکه امرار معاش ۲۵۰ هزار خانوار خراسان جنوبی به زرشک وابسته است تصریح کرد: در این سال‌ها توسط متولیان و مجموعه‌های سیاستگذار در زمینه معرفی محصول زرشک بسیار کم‌کاری شده است.

جعفری گفت: ریشه امنیت و اقتصاد در استان و کشور مرزنشینان از جمله در منطقه درمیان هستند که به نوعی مرزبانی می‌کنند.

وی با اشاره به تولید زرشک در شهرستان درمیان افزود: تلاش استان برای معرفی محصول ارزشمند زرشک در سطح ملی و جهانی است و با تبلیغات و معرفی آن  شاهد افزایش تقاضا خواهیم بود لذا کشاورزان نباید محصول زرشک خود را ارزان بفروشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر استفاده از بارگاه‌های بهداشتی برای خشک کردن زرشک تاکید و اضافه کرد: کشاورزان باید به توصیه‌های کارشناسان ترویج کشاورزی برای تولید محصول با کیفیت توجه داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم توجه به بازارسازی و افزایش قیمت زرشک ادامه داد: گردشگری مزرعه و کشاورزی باید در استان رونق بگیرد که از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک است.

جعفری از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و فرآوری زرشک گفت: همه اقداماتی که در جشنواره ملی زرشک انجام می‌شود برای افزایش قیمت و ارتقای معیشت کشاورزان است و همگان باید در این زمینه تلاش کنند.

ورود وزارت جهاد کشاورزی برای سم‌پاشی آفات زرشک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از اهداف مهم جشنواره ملی زرشک توجه شرکت‌های دانش بنیان به فرآوری و شکل‌گیری صنایع تبدیلی در تولید زرشک است.

جواد اشرفی درخصوص آفات محصول زرشک اظهار داشت: مقرر شده است که امسال وزات جهاد کشاورزی آفات و سم‌پاشی زرشک را برعهده بگیرد و هرس آن در اختیار کشاورزان خواهد بود.

وی ادامه داد: این جشنواره به همت دولت برگزار شده و اگر برگزار نمی‌شد آیا برخی مسوولان به یاد خراسان جنوبی می‌افتادند یا خیر.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت با برگزاری جشنواره ملی زرشک به دنبال این است که صدای کشاورزان را برساند و وظیفه دولت، آماده کردن زیرساخت‌ها و تشکل‌های مردمی است لذا بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید برای صادرات، فکر و برنامه‌ریزی کند.

وی عنوان کرد: از اتاق بازرگانی ایران مطالبه جدی داریم تا به خراسان جنوبی و استان‌هایی که کمتر دیده شده‌اند، توجه داشته باشد و حلقه بسته چند استان خاص نباشد.

اشرفی با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال کمک کردن به اقتصاد و معیشت کشاورز پایه خراسان جنوبی است افزود: ای کاش از ۲۰ سال پیش برخی افراد سفیر زرشک خراسان جنوبی می‌شدند و امیدواریم خروجی جشنواره ملی زرشک مثبت باشد.

وی گفت: سرانه درآمد مردم مناطق روستایی خراسان جنوبی رتبه ۲۹ کشور است و اقتصاد استان به زعفران و زرشک بستگی دارد، اتاق بازرگانی بگوید که برای فرآوری آن چه اقدامی انجام داده است و امیدواریم شاهد یک رونق و جهش در زمینه محصولات کشاورزی استان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد مصوبات سفر استاندار به شهرستان درمیان عملیاتی شده است.

وی به تامین برق پایدار قلعه فورگ درمیان اشاره کرد و گفت: اعتباری برای این کار در نظر گرفته شده و طرح تامین برق پایدار آن در دستور کار میراث فرهنگی است و بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای سنگ فرش آن در نظر گرفته شده است.

قیمت‌گذاری زرشک براساس تقاضا باشد

عضو هیات مدیر­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز در این مراسم گفت: خرید تضمینی ظلم بزرگی در حق کشاورزان است یعنی محصول ما مشتری ندارد و دولت آن می‌خرد در حالی که زرشک باید به جایگاهی برسد که براساس میزان تقاضا قیمت‌گذاری شود.

روشنعلی یکتا افزود: این میزان تولید نمی‌تواند شما را پوشش دهد و خرید تضمینی حیف و میل کردن است و نشان می‌دهد که این محصول خریدار و متقاضی ندارد.

وی عنوان کر­­­د: ۹۸ درصد محصول زرشک جهان مربوط به خراسان جنوبی است که باید نگاه خود را تغییر دهیم و برای معرفی این محصول خاص در سطح بین‌المللی بیاندیشیم و باید میزان تولید زرشک افزایش یابد چر­­­ا که ایران کشوری خاص است و کشورهای دیگر جهان از داشتن زرشک محروم هستند.

عضو هیات مدیر­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه گروه‌های گردشگری باید برای برداشت زرشک به خراسان جنوبی دعوت شوند گفت: ۸۵ هزار تُن تولید زرشک میزانی نیست که پاسخگوی جهان باشد و باید نگاه خود را عوض کنیم زیرا هنوز نتوانسته‌ایم برای این اقلیم و تجارت خوبی که داریم کاری انجام دهیم و نباید تنها به بازار داخلی توجه داشته باشیم.

وی گفت: زرشک یک محصول خاص است که در جاهای دیگر وجود ندارد و این نعمت را خداوند به شما داده است لذا نباید برای آن قیمت تضمینی تعیین کنیم بلکه بگذاریم خودش جایگاه خود را در جهان پیدا کند.

یکتا افزود: تبلیغات این محصول را انجام خواهم داد و به عنوان سفیر صادراتی زرشک اقدام به هدیه دادن این محصول در نقاط مختلف جهان خواهم کرد.

تحقق اهداف جشنواره‌ را رصد کنید

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ۲ ماه است که با مسوولان و وزیر جهاد کشاورزی مکاتبه می‌کنیم که خرید توافقی یا تضمینی زرشک انجام شود و علیرغم موافقت وزیر اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

حسین خسرو­ی اسفزار­­ تاکید کرد: برگزاری این نوع جشنواره‌ها باید برای کشاورزان و منطقه خروجی داشته باشد.

وی گفت: باید در پایان جشنواره ملی زرشک بررسی شود که چه میزان از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این جشنواره محقق شده است.

مقابله با زنگ زرشک زودتر آغاز شود

فرماندار درمیان هم در این مراسم گفت: سطح زیرکشت زرشک در این شهرستان ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه بیش از سه هزار تن زرشک خشک برداشت می‌شود که رتبه دوم تولید زرشک خراسان جنوبی را داریم.

مهدی فرجامی‌فرد، کارخانه قند قهستان، وجود ۷۸۷ رشته قنات، ۴۰ معدن با ۴۱۰ میلیون تن ذخیره قطعی، ۳۰۰ اثر تاریخی و ۲ اثر ثبت شده‌ در فهرست‌ ملی، ۳۰ قلعه و ۲۰ خانه تاریخی از دیگر ظرفیت‌های شهرستان مرزی درمیان برشمرد.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارالتقریب است افزود: درمیان در حوزه گردشگری مذهبی هم ظرفیت‌های خوبی دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار درمیان با اشاره به اینکه هدف اصلی جشنواره ملی زرشک معرفی این محصول مزیت‌دار و ایجاد ارزش افزوده است گفت: سال گذشته ۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان آلوده به آفت زنگ زرشک شد که امسال درخواست کردیم سریعتر مقابله با این آفت انجام شود.

وی اظهار داشت: وجود بازارچه مرزی میل ۷۳ و مزیت‌های تجاری آن از مهمترین ظرفیت‌های منطقه است که متاسفانه از سال ۹۱ به‌صورت یکطرفه تعطیل شده و در حال پیگیری برای بازگشایی آن هستیم.

درخواست معرفی زرشک

امام جمعه اهل سنت اسدیه نیز گفت: زرشک میوه‌ای خدایی است که باید قدر آن را بدانیم و باید این محصول باارزش و مفید را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم.

مولوی سید احمد عبداللهی با اشاره به اینکه زرشک ۱۲۵ خاصیت و ارزش غذایی دارد افزود: زرشک‌کاران زحمات بسیاری برای تولید و برداشت این محصول مزیت‌دار استان متقبل می‌شوند اما سود اصلی را دلالان می‌برند لذا باید کمک شود تا بهره‌برداران اصلی سود ببرد.

امام جمعه اسدیه هم گفت: امروز فرش درح در سطح جهان شناخته شده اما محصول زرشک خراسان جنوبی به‌درستی معرفی نشده است.

حجت‌الاسلام مصیب خزاعی با تاکید بر اینکه جشنواره ملی زرشک باید به معرفی هرچه بیشتر محصول زرشک بیانجامد افزود: یکی از برنامه‌هایی که باید وظیفه خود بدانیم این است که مشکلات کشاورزان را میدانی رصد کنیم و افزایش بهره‌وری مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها با توجه به ۱۲۵ خاصیت زرشک باید در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول مزیت‌دار استان ورود کنند گفت: مسوولان نیز باید صحبت کشاورزان را بشنوند و برای حل مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند.

اولین جشنواره ملی زرشک روز پنجشنبه  – ۲۱ مهر – با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و روزهای گذشته در شهرستان‌های قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برگزار شد.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، سربیشه، بیرجند و درمیان برنامه‌ریزی شد و اختتامیه آن فردا در بیرجند برگزار می‌شود.

۳۸ هزار زرشک‌کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار اراضی کشاورزی آغاز کرده‌اند و حدود ۸۵ هزار تن زرشک تر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک را روانه بازار می‌کنند.

افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های مرتبط با زرشک و فرآوری آن، برگزاری همایش علمی، نمایشگاه و رویداد استارتاپی از برنامه‌های جانبی این جشنواره بوده است.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.