معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در حال جمع‌بندی است و سند کامل پیشنهادی در قالب یک متن واحد ارائه می‌شود.

محمد فرهادی  در هفتمین نشست «بازنگری سند توسعه شهرستان‌ نهبندان و تدوین سند توسعه شهرستان سربیشه» افزود: هفتمین جلسه بازنگری سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در راستای دستور رییس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور ماه به استان برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه براساس نظرات و پیشنهادات اخذ شده از نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌های دو شهرستان سربیشه و نهبندان و نیز سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فهرست پروژه‌ها مجددا بررسی و نهایی شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از فهرست پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی که به‌صورت خام ارائه شده بود، پروژه‌های کلان‌تر انتخاب شد تا پس از اخذ اطلاعات تکمیلی از دستگاه‌های اجرایی به سند پیوست شود.

وی گفت: پروژه‌های مصوب در این جلسات کارشناسی نیز به متن سند توسعه ضمیمه می‌شود.

فرهادی اظهار داشت: جلسه آتی بررسی سند توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

اجرای کامل سند توسعه نهبندان از مطالبات مردم و مسوولان این منطقه بوده و در سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی نیز به‌روز رسانی این سند مطالبه شد؛ طرحی که آغاز بازنگری آن در معاونت عمرانی استانداری، گام موثر دولت سیزدهم در زدودن غبار محرومیت از این شهرستان مرزی است.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هفتم شهریور ۱۳۷۸ در اجتماع بزرگ مردم شهرستان مرزی نهبندان فرمودند: «من با سفر به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسوولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آن‌ها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کرده اند، متمرکز کنند».

سند توسعه نهبندان به تصویب هیات دولت وقت که رسید، مقرر شد طی یک بازه زمانی خاص، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به این شهرستان اختصاص یابد و بخش‌هایی از آن اعتبار و تعهدات محقق نشده است.

بعدها با پیگیری‌های نماینده وقت مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، طرح توسعه سربیشه (شهرستان مجاور نهبندان) هم به این سند ملحق شد و در دستور کار دولت قرار گرفت اما به طور جدی دنبال نشد.

همزمان با سومین سفر استانی رییس جمهوری که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که بلافاصله پس از سفر رییس جمهوری تشکیل جلسه داد، با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی این سند مورد بررسی و بازنگری قرار می‌گیرد و برای طی روال قانونی به تهران ارسال می‌شود.

نهبندان و سربیشه به همراه درمیان و زیرکوه چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی هستند.