معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مردم برای حفظ سلامت خود از خرید ماسک‌های بی‌کیفیت و فاقد نام و نشان بپرهیزند و این گونه ماسک‌ها در صورت مشاهده توسط بازرسان جمع‌آوری می‌شوند.

غلامرضا آهنی روز یکشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: کیفیت ماسک مهمترین عامل تاثیرگذاری در اثربخشی آن برای پیشگیری از ورود ویروس به بدن است و در صورتی که کیفیت لازم را نداشته باشد، اثربخشی خوبی هم نخواهد داشت.

وی بر ضرورت توجه به کیفیت ماسک هنگام خرید تاکید کرد و افزود: ماسک‌هایی که در واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت بهداشت تولید می‌شوند باید مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی این وزارتخانه تولید شوند و حداکثر اثربخشی لازم را داشته باشند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به لزوم توجه به مشخصات برچسب درج شده روی بسته‌های ماسک گفت: برچسب ماسک باید حاوی اطلاعاتی باشد که مهمترین آن شماره کد IRC، نوع ماسک، نشانی واحد تولیدی، شماره تماس واحد تولیدی و سایر مشخصات کالا است.

وی تصریح کرد: داروخانه‌ها تنها مراکز عرضه ماسک هستند که تحت نظر معاونت غذا و دارو فعالیت می‌کنند و موظف هستند ماسک را از مسیر قانونی یعنی شرکت‌های پخش، تهیه و با قسمت مصوب هزار تومان عرضه کنند.

آهنی درخصوص سایر مراکز و واحدهایی که ماسک را عرضه می‌کنند، گفت: معاونت غذا و دارو نظارتی بر این واحدها ندارند ولی ماسک عرضه شده برای عموم در هر جایی که عرضه شود باید حتما از کیفیت لازم برخوردار باشد.