فرماندار درمیان گفت: با دستور رئیس جمهور و پیگیری مسئولان استان کارخانه قند قهستان بعد از ۱۰ سال تعطیلی فعال‌ شد و محصول نهایی آن که شکر سفید است طی هفته‌های آینده وارد بازار می‌شود.

مهدی فرجامی‌فرد افزود: رئیس جمهور در سفر شهریور امسال به شهرستان درمیان دستور پیگیری و حل مسائل کارخانه قند را داد که با پیگیری‌ مسئولان برای راه‌اندازی مجدد کارخانه حدود ۲۵ هزار تن شکر قهوه‌ای برای تبدیل سازی اختصاص یافت.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نفر در ۲ نوبت کاری این کارخانه مشغول فعالیت هستند و حجم زیادی شکر تبدیل و تولید شده که پس از یک مرحله دیگر فرآوری وارد بازار می‌شود.

فرماندار درمیان عنوان کرد: مراسم راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان به صورت رسمی طی هفته‌های آینده با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

وی افزود: همچنین در فصل برداشت چغندر قند این ظرفیت وجود دارد که نسبت به فرآوری چغندر قند در کارخانه اقدام شود.

فرجامی‌فرد با اشاره به پیگیری‌ها برای صدور پروانه بهداشتی، پروانه استاندارد و پروانه تبدیل شکر قهوه‌ای به شکر سفید گفت: در زمینه تامین زیرساخت‌های کارخانه از جمله آب، برق، گاز و تامین سوخت هم توسط دستگاه‌های متولی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

شهریور پارسال مشعل جدید کوره کارخانه قند قهستان بعد از ۹ سال تعطیلی به‌ صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و یکی از چالش‌های اصلی این واحد صنعتی تامین مواد اولیه بوده است.

رئیس جمهور همزمان با اربعین امسال به خراسان جنوبی و سه شهرستان بیرجند – درمیان – فردوس سفر کرد و ضمن دیدار مردمی، مشکلات و درخواست‌های مردم را شنید.

آیت الله رییسی در جمع مردم شهرستان درمیان گفت: برای مسئله اشتغال امکاناتی در شهرستان وجود دارد که باید فعال شود، کارخانه سیمان فعال است و کارخانه قند هم تجهیزات کامل آن تامین شده اما مساله تولید است چون به خاطر کمبود نزولات آسمانی مشکل تولید چغندر قند وجود دارد که تلاش می کنیم با همت مسئولان استانی این کارخانه تعطیل نباشد و راه‌اندازی شود.

یک روز پس از سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی نشست بررسی مشکلات کارخانه قند قهستان با حضور استاندار و دستگاه‌های متولی برگزار و راهکارهای لازم برای فعالیت دوباره آن ارائه شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور