مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون در ۹۹ درصد اراضی ملی خراسان جنوبی طرح کاداستر (حدنگاری) اجرا شده است و این طرح در سال جاری تکمیل می‌شود.

علیرضا نصرآبادی افزود: وسعت اراضی ملی در خراسان جنوبی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و تاکنون در ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی طرح کاداستر اجرا شده که در این زمینه خراسان جنوبی در رتبه‌های نخست کشوری قرار دارد.

وی بیان کرد: اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات صورت می‌گیرد که در خراسان جنوبی اجرای این طرح فقط در ۲۰۰ هزار هکتار باقی مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تعیین تکلیف قانونی و تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از زمین‌خواری، ایجاد اطمینان و اعتماد در معاملات املاک و سرعت در انجام آن، کاهش تصرفات ملکی و دعاوی مربوط به دادگاه‌ها را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

وی گفت: کاهش حجم پرونده‌های قضایی، شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و جلوگیری از تجاوز و تعرض به املاک مجاور، مدیریت و برنامه‌ریزی روی زمین و استفاده بهینه از زمین دیگر اهداف حدنگاری است.

نصرآبادی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۱۰۲ هکتار از اراضی ملی نیز از طریق دادگاه و حکم قانونی با تشکیل ۷۴ پرونده از دست متصرفان خارج شده است.

وی گفت: همچنین در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۶۴ هکتار از اراضی ملی استان با تشکیل ۲۵ فقره پرونده رفع تصرف شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: تصرف اراضی ملی معمولا در قالب ساخت و ساز غیرمجاز، درختکاری غیرمجاز و ایجاد تل و بند انجام می‌شود که بیشترین پرونده‌های خلع ید در این مدت در شهرستان‌های بیرجند و درمیان بوده است.

وی افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان‌ جنوبی به‌طور مستمر در صبح و عصر گشت‌زنی دارند و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود اما با توجه به گستردگی استان و پراکندگی روستاها و بخش‌های آن در زمینه مقابله با تخلفات نیازمند همکاری مردم نیز هستیم.

نصرآبادی گفت: توصیه ما به شهروندان این است که در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف یا ساخت و سازهای غیرقانونی، چرای بی‌رویه دام یا حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، موارد را به کد امداد ۱۵۰۴ اطلاع دهند.