مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: در یک ماه گذشته هشت هزار و ۷۷۹ تن گندم از کشاورزان استان خرید تضمینی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.

مجید اسداللهی افزود: از ابتدای خرداد امسال تاکنون ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گندم از کشاورزان استان خرید تضمینی شد که هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم خرید گندم در استان مربوط به شهرستان طبس است اظهار داشت: قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۲۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده است که این قیمت براساس پایه خرید با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید محاسبه می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۸ مرکز خرید گندم در استان برای دریافت محصول کشاورزان فعال است و از کشاورزان درخواست داریم در صورت تمایل، هرچه سریع‌تر محصول خود را به این مراکز تحویل دهند.

وی عنوان کرد: خرید تضمینی گندم از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا پایان شهریور امسال ادامه دارد که با توجه به شرایط اقلیمی هوا در برخی شهرستان‌ها محصول زودتر و برخی دیرتر برداشت می‌شود.

اسداللهی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از سه هزار هکتار سطح زیرکشت گندم دیم حدود ۱۷ هزار تن محصول و از سطح ۱۸ هزار هکتار گندم آبی ۱۵ هزار تن محصول تولید شود و در اختیار مراکز خرید تضمینی قرار گیرد.

وی درباره مطالبات گندم‌کاران گفت: این اطمینان را به کشاورزان و بهره‌برداران می‌دهیم در اسرع وقت نسبت به تسویه حساب آنها اقدام کنیم.

سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن گندم از یک‌ هزار و ۴۵۰ کشاورز استان خراسان جنوبی خریداری شد.