مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: سهم استان از اجرای طرح ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور، سال گذشته ۹۲۰ پروژه بود که ۸۰۸ پروژه به اتمام رسیده و بقیه در دست انجام است.

مهدی هنری روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اعتباری که برای پروژه‌ها تاکنون هزینه شده ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که نیمی از آن مربوط به پروژه‌های احداثی و مابقی پروژه‌های مرمتی است.

وی از شروع طرح اشتغال با استفاده از ظرفیت خیران در استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تلاش شده با جذب کمک‌های خیران در قالب قرض به متقاضیان اشتغال خانگی استان بر پایه صندوق‌های قرض‌الحسنه کمک شود.

وی اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ میلیون تومان توسط خیران کمک شده که در اختیار متقاضیان اشتغال قرار می‌گیرد و بازپرداخت آن به شکل قرض‌الحسنه خواهد بود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت این سازمان در یک سال گفت: فعالیت بسیج سازندگی در چند محور اصلی بوده و بخش اصلی آن حرکت‌های جهادی است.

وی افزود: سال گذشته با توجه به تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری به سمت توسعه کمی گروه‌های جهادی پیش رفتیم تا شاهد حضور افتخاری جوانان بیشتری باشیم.

هنری بیان کرد: سال گذشته با افزایش ۱۰۰ گروه جهادی تعداد گروه‌های ساماندهی و ثبت شده استان به ۳۵۲ گروه شناسنامه‌دار رسید.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های گروه‌ها در سامانه ملی اطلس جهادی ثبت می‌شود افزود: این موضوع باعث هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر بین گروه‌های جهادی می‌شود.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر گروه‌های ثبت شده در پایگاه‌های بسیج هم گروه‌های محله‌محور شکل گرفته‌اند و خدمات فردی را دنبال می‌کنند که آمار این گروه‌های محله‌محور در استان ۹۲۳ مورد است.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری حداقل یک گروه جهادی در هر پایگاه مقاومت بسیج از برنامه‌های پیش‌رو است افزود: گروه‌های جهادی در برخی دستگاه‌‎های اجرایی نیز شکل گرفته و فعالیت‌های مختلفی را به شکل تخصصی دنبال می‌کنند.

هنری گفت: آموزش تخصصی امداد و نجات برای ۴۲۰ نفر از گروه های جهادی برگزار شده که این آموزش‌ها نقش قابل توجهی در مدیریت سوانح و بلایای طبیعی تاکنون داشته است.

وی افزود: سال گذشته بالغ بر ۴۰ گروه جهادی شامل ۵۱۵ جهادگر به مناطق سیل‌زده کشور اعزام و به مردم خدمت کردند.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی عنوان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر از جهادگران بسیجی در برنامه‌های مختلف جهادی شرکت کرده‌اند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های گروه‌های جهادی رایزنی با خیران و نهادهای مختلف برای جذب اعتبارات مورد نیاز پروژه‌ها بوده که در این زمینه ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از این محل جذب شده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به ابلاغ طرح پهنه بندی مناطق محروم از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: تمامی دهستان‌های ضریب هشت و ۹ و دهستان‌های ضریب ۶ و ۷ که در نقاط مرزی قرار دارند مشمول این طرح می‌شوند.

وی افزود: با ورود بسیج سازندگی به عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نیز سال گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ نفر آموزش‌های تخصصی اشتغال و کارآفرینی را دریافت کردند و حدود ۵۰۰ کارگاه اشتغالزایی روستایی حمایت شده‌اند.

هنری با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های تسهیل‌گیری در روستاها با کمک بسیج سازندگی نیز گفت: در ۲ سال گذشته تسهیل‌گران بسیج سازندگی آموزش‌هایی ارایه کرده‌اند.

وی ادامه داغد: تاکنون ۳۸۰ صندوق قرض‌الحسنه در روستاها و محلات شهری تشکیل شده و بالغ بر ۲۳ هزار نفر عضو دارد که چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان توسط مردم در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی کمک به خودکفایی خانوارهای روستایی را از دیگر طرح‌های بسیج سازندگی در استان برشمرد و افزود:۱۷۵ هزار قطعه  مرغ بومی  در بین ۴۵ هزار خانوار روستایی توزیع شده که ادامه آن با استقبال مردم همراه بود.

وی با بیان اینکه مجوز ایجاد کارگاه بسته‌بندی تخم مرغ نیز در استان اخذ شده است گفت: دستگاه‌های کوچک جوجه‌کشی هم در برخی شهرستان‌های توزیع شد که شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بودیم.

هنری تاکید کرد: برای فروش تولیدات نیز بانک اطلاعاتی ۳۵۰ کارگاه اشتغالزایی ایجاد که با راه‌اندازی فروشگاه و نمایشگاه دائمی بخشی از مشکل فروش این محصول رفع شده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی در استان نیز گفت: دوخت لباس گردان‌های بسیج که قبلا به صورت متمرکز انجام می‌شد سال گذشته به کارگاه‌های استانی سپرده شد و بالغ بر چهار هزار دست لباس به ارزش ۱۶۰ میلیون تومان تاکنون در کارگاه استان دوخته شده است.